آب انبار شش بادگیر

آَشنایی با آب انبار شش بادگیر

آب انبارها راه حل مردمان کهن برای ذخیره و نگهداری آب در مناطق کم آب بوده است. شهر یزد نیز به علت نوع آب و هوای کویری و کم بارشش، دارای بیش از 100 آب انبار است که در میان این آب انبارها، آب انبار شش بادگیر زیباترین این آب انبارها می باشد و شهرت جهانی دارد. این اثر تاریخی در سال 1357 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

موقعیت مکانی آب انبار شش بادگیر

آشنایی با موقعیت مکانی آب انبار شش بادگیر

آب انبار شش بادگیر در خیابان دهم فروردین و در کوچه ای به همین نام قرار گرفته است. می توان پس از خرید بلیط هواپیما یزد و باردید از این بادگیر، از جاذبه های گردشگری نزدیک به این اثر مانند، آتشکده یزد، موزه تاریخ وفرهنگ زرتشتیان، مجموعه امیرچخماق؛ موزه آب یزد، مسجد جامع کبیر، زندان اسکندر نیز دیدن کنید.

تاریخچه آب انبار شش بادگیر

معرفی تاریخچه آب انبار شش بادگیر

این آب انبار مربوط به دوران قاجار می باشد و توسط حاجی حسین میرالله ساخته شده است. پس از ایشان فردی به نام بهشتیان این آب انبار را از قناتی در یزد برای استفاده ی مردم پر می کرده است. مردم ساکن بافت قدیم هنوز تا حدود 10 سال پیش از این آب انبار استفاده می کردند.

درباره آب انبار شش بادگیر

درباره آب انبار شش بادگیر یزد

آب انبار شش بادگیر به شکل هشت وجهی می باشد و از این جهت به این آب انبار، آب انبار شش بادگیر گفته می شود، که دارای شش بادگیر می باشد. سه بادگیر آن در همان ابتدا ساخته شده است و سه بادگیر دیگر بعدا به آن اضافه شده است. با کمی دقت متوجه تفاوت شکل بادگیرهای قدیمی و جدید خواهید شد. این بادگیرها دارای ارتفع 10 متر می باشد.بادگیرها به منظور خنک نگهداشتن هوای داخل خزینه ساخته می شده اند.

آب انبار شش بادگیر دارای دو ورودی یکی در شمال و دیگری در جنوب می باشد. وجود دو ورودی برای دسترسی راجت مسلمانان و زرتشتیان به طور مجزا بوده است. این آب انبار دارای خزینه ای بسیار بزرگ است که گنجایش 2000 مترمکعب آب را دارد. گنبد آب انبار به شکل تخم مرغ است. گنبد آب انبارهای به شکل نیمکره بروی فضای خزینه ساخته می شده است تا از ورود آلودگی به آب جلوگیری کند.

رستوران های نزدیک به آب انبار شش بادگیر

معرفی رستوران های نزدیک به آب انبار شش بادگیر

پس از بازدید از این آب انبار زیبا همراه با شش بادگیرش می توانید برای صرف ناهار و یا نوشیدنی به رستوران شاطر عباس، رستوران سنتی خوان دو حد و یا کافی شاپ صدف مراجعه کنید.

هتل های نزدیک به آب انبار شش بادگیر

معرفی هتل های نزدیک به آب انبار شش بادگیر

اگر پس از خرید بلیط هوپیما شیراز به یزد و بلیط هواپیما یزد به شیراز ، مایلید در نزدیکی این آب انبار اقامت داشته باشید؛ می توانید هتل لاله، هتل فرهنگ و یا هتل داد را رزرو کنید. همچنین هتل مهمان سرای سنتی سروش نیز تجربه ای به یادماندنی در این شهر برایتان رقم خواهد زد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *