آتشکده زرتشتیان آتشی بی پایان

آتشکده زرتشتیان آتشی بی پایان در یزد

آیا می خواهید آتش مقدس را که از 1500 سال پیش تا به امروز، روشن بوده است را ببینید؟ می توانید با خرید بلیط سیستمی هواپیما یزد از آتشکده ی زرتشتیان یزد دیدن کنید. یزد یک شهر مذهبی است، اما نه تنها برای یک دین خاص، بلکه برای اقلیت مذهبی زرتشتیان نیز این باور وجود دارد. این آتشکده در سال 1378 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد یکی از اسرارآمیزترین جاذبه های گردشگری یزد و ایران، متن زیر را بخوانید.

درباره آتشکده زرتشتیان

درباره آتشکده زرتشتیان یزد

آتشکده زرتشتیان یا آتش بهرام بنایی به طول 21 متر است، که یک حوض در وسط حیاط و روبه روی آن قرار دارد. وجود حوض آب در کنار آتشکده های باستانی، جز ویژگی های اصلی آن بوده است. در اطراف حیاط می توانید از سایه دوست داشتنی درختان میوه لذت ببرید. در قسمت جلوی ساختمان می توانید مجسمه ای زیبا از فروهر را ببینید. فروهر یکی از نیروهای مینویی و مقدس طبق باور پیروان زرتشت است. معماری این ساختمان مشابه به سبک معماری هخامنشی و به ویژه الهام گرفته شده از تخت جمشید است. طراحی این آتشکده بسیار ساده و بدون هیچ گونه تزئینات پر زرق و برق می باشد. سادگی این نیایشگاه تقدس خاصی به آن بخشیده است. این آتشکده، معبد اصلی زرتشتیان ایران است و علاوه بر نگهداری از آتش مقدس، فرائض دین خود را نیز در آنجا انجام می دهند.

تاریخچه آتشکده زرتشتیان

آشنایی با تاریخچه آتشکده زرتشتیان

طبق مستندات تاریخی موجود، می توان گفت که ساخت آتشکده به سال 1934 میلادی باز می گردد. انجمن پارسیان زرتشتی هند بودجه ساخت این معبد را تأمین کرده اند و جمشید امانت نظارت و سرپرستی، ساخت این مکان را عهده دار بوده است. اما آتش مقدس دارای قدمت طولانی تری است. همانطور که گفته شد، گفته می شود که آتش مقدس حدود 470 میلادی در زمان سلسله ساسانیان روشن شده است. بعد از آن آتش مقدس را به  آتشكده كاریان فارس در منطقه لارستان انتقال دادند. پس از آن، برای 700 سال دیگر به عقدا منتقل شد و سپس در سال 1173 به معبد ناهید پارس در نزدیکی اردکان منتقل شد. سرانجام، پس از 300 سال، آن را به خانه یک موبد اعظم در یزد به نام «موبد تیرانداز آذرگشسب» و در نهایت سال 1934 به بنای فعلی منتقل کردند و این آتشکده برای آن ساخته شده است.

بهرام آتش

بهرام آتش یا آتش پیروزی
آتش مقدس بیش از 1500 سال قدمت دارد و از سال 470 میلادی تاکنون روشن است. شاید تعجب کنید که چگونه ممکن است. خوب، در طول سال ها، موبدان وفادار (نمازگزاران زرتشت) از این آتش مقدس محافظت می کنند و موفق هم بوده اند! شخصی که مسول حفاظت از آتش را بر عهده دارد “هیربد” نامیده می شود. خبر بد این است که شما نمی توانید وارد آتشکده شوید مگر اینکه زرتشت باشید. مردان و زنان زرتشت باید برای ورود به این مکان مقدس به‌ترتیب از کلاه و روسری سفید و همچنین لباسی به رنگ روشن استفاده کنند. با توجه به اهمیتی که ذین زرتشت برای پاکیزگی قائل است، ورود با کفش به آتشکده نیز ممنوع است. اما نگران نباشید، می توانید بهرام آتش را پشت یک شیشه ببینید و تصور کنید که چه تعداد داستان را در قلب خود نگه داشته است.

این آتش بسیار منحصر به قرد است، اما تنها آتش مقدس موجود در دنیا نیست، به طور کلی، در دنیا نه آتش بهرام (به معنای “آتش پیروز”) وجود دارد، که هشت آتش دیگر در هند هستند.

موقعیت مکانی آتشکده زرتشتیان

آشنایی با موقعیت مکانی آتشکده زرتشتیان

آتشکده زرتشتیان در خیابان آیت الله کاشانی واقع شده و تا فرودگاه یزد 6 کیلومتر فاصله دارد. اگر می خواهید با ماشین یروید باید به بلوار بسیج بروید و سپس به خیابان کشانی بپیچید، حدود 400 متر جلوتر در در خیابان آتشکده می توانید این نیایشگاه مقدس را ببینید. همانطور که در قلب شهر باستانی یزد قرار دارید، می توانید به سایر جاذبه های گردشگری مانند برج ساعت مارکار، باغ دولت آباد و مجتمع امیر چخماق نیز به راحتی دسترسی پیدا کنید.

رستوران های نزدیک به آتشکده زرتشتیان

آشنایی با رستوران های نزدیک به آتشکده
آیا به دنبال مکانی برای خوردن وعده های غذایی خوشمزه بعد از بازدید از آتشکده زرتشت هستید؟ در این صورت، رستوران شقایق، رستوران شاطر عباس و رستوران ساحل گزینه های مناسبی برای شما هستند.

هتل های نزدیک به آتشکده زرتشتیان

هتل های نزدیک به آتشکده زرتشتیان یزد
اگر می خواهید پس از خرید بلیط هواپیما بندرعباس به یزد در هتلی در نزدیکی آتشکده زرتشتیان اقامت داشته باشید؛ گزینه های زیادی برای انتخاب دارند. این موارد به ویژه برای کسانی که می خواهند در طول مدت اقامتشان و قبل از برگشت و خرید بلیط هواپیما یزد به بندرعباس، در هتل های سنتی اقامت داشته باشند مناسب است. باغ هتل سنتی مرشد (3 ستاره)، هتل دوحد (3 ستاره) و هتل سنتی ولی (3 ستاره)، هتل سنتی لب خندق (3 ستاره).  علاوه بر این، اگر به دنبال یک هتل لوکس در یزد با سبک سنتی هستید هتل ملک التجار (5 ستاره) این خواسته ی شما را برآورده خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *