آرامگاه بابا طاهر

آرامگاه بابا طاهر همدانی

همدان یکی از قدیمی ترین شهرهای ایران است، که طبق تحقیق باستان شناسان از حدود  1100 سال پیش از میلاد در آن نشانه هایی از زندگی و تمدن بوده است. طبیعت خاص و اماکن تاریخی بی مانند آن، این شهر را به یکی از جاذبه های گردشگری مهم در ایران تبدیل کرده است. این شهر همه ساله پذیرای مسافران و گردشگران زیادی می باشد که با خرید بلیط سیستمی هواپیما همدان به آن سفر می کنند.

درباره بابا طاهر

درباره بابا طاهر همدانی

باباطاهر یکی از شعرا و عرفای بزرگ و به نام اواخر قرن چهارم و اوایل قرن پنجم بوده است. شهرت این شاعر صاحب نام بیشتر به خاطر دوبیتی های شورانگیزش می باشد، که هنوز پس از گذشت زمان از یادها نرفته است. آثار ادبی دیگر بابا طاهر، چند غزل، مجموعه کلمات قصار عربی و کتابی به نام سرانجام اشاره نمود.

درباره آرامگاه بابا طاهر

درباره آرامگاه بابا طاهر همدانی بدانید

 آرامگاه بابا طاهر بروی تپه ای در شمال غربی همدان و در مرکز میدانی مستطیل شکل سرسبز و زیبا قرار گرفته است. این بنا در طول سال ها؛ بارها مورد بازسازی و مرمت قرار گرفته است. قدمت مقبره اصلی بابا طاهر به دوره سلجوقیان باز می گردد. در قرن ششم هجری یک بنای هشت ضلعی آجری بروی مقبره ی ایشان ساخته شد. در زمان پهلوی اول، در سال 1344 به اهتمام شهرداری و انجمن آثار ملی و توسط مهندس فروغی، بنای جدیدی به جای بنای قدیمی ساخته شد. آرامگاه جدید، تلفیقی از معماری قرن هفتم و هشتم هجری و عصر معاصر است که به عنوان شاهکاری ممتاز و بدیع از معماری عصر جدید ازآن یاد می شود. این بنا در سال 1376 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

معماری آرامگاه بابا طاهر

معماری آرامگاه بابا طاهر همدانی

آرامگاه بابا طاهر دارای گنبد فیروزه ای منشوری شکل می باشد. سقف آرامگاه پوشیده با کاشی کاری معرق می باشد.  این آرامگاه بر قاعده ای هشت ضلعی قرار دارد که ارتفاع آن از بالای تپه حدود 20 متر و از کف خیابان حدود 25 متر می باشد. تمام هشت ستون برج، قطعه سنگ مزار، کف و پله‌های آرامگاه با  سنگ گرانیت کار شده است. بنای اصلی دارای ابعادی 10در 10 متر با مجموعه ای از منشورها پوشیده شده است.

داخل فضای آرامگاه 24 دوبیتی از دوبیتی های این شاعر خوش ذوق روی سنگ های مرمرین حکاکی و نصب شده است. مساحت این بنا همراه با باغ اطرافش حدود 8956 متر مربع می باشد. در کنار مزار بابا طاهر بزرگانی دیگری از جمله محمدابن عبدالعزیز از ادیبان قرن ۳ هجری، ابوالفتح اسعد از فقیهان قرن ۶ هجری، میرزا علی نقی کوثر از دانشمندان قرن ۱۳ و مفتون همدانی از شاعران قرن 14 به خاک سپرده شده اند.

موقعیت مکانی آرامگاه بابا طاهر

آشنایی با موقعیت مکانی آرامگاه بابا طاهر همدانی

این آرامگاه زیبا در شمال غربی همدان، میدان باباطاهر واقع شده است. می توانید در کنار بازدید از این جاذبه ی گردشگری زیبا از سایر جاذبه های گردشگری این شهر، مثل باغ ایرانی، موزه صنایع دستی، گنبد علویان، خانه کشیش گریگوری هگمتانه، موزه سفال و بازار همدان نیز دیدن کنید.

رستوران های نزدیک آرامگاه بابا طاهر

آشنایی با رستوران های نزدیک آرامگاه بابا طاهر

رستوران سرداشتی داره تا، بریانکده پسر خوب، از جمله رستوران های نزدیک به این جاذبه ی گردشگری می باشد، که می توانید برای صرف نهار یا شامتان در آن برنامه ریزی داشته باشید.

هتل های نزدیک آرامگاه بابا طاهر

معرفی هتل های نزدیک آرامگاه بابا طاهر

اگر پس از خرید بلیط هواپیما ارزان قیمت تهران به همدان و در فاصله ی برگشت و خرید بلیط هواپیما همدان به تهران قصد اقامت در این شهر تاریخی کهن را دارید؛ می توانید هتل باباطار، هتل آپارتمان خرم و یا هتل آپارتمان سفیر را در نزدیکی آرامگاه بابا طاهر رزرو کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *