آرامگاه خواجه حافظ شیرازی

آرامگاه-خواجه-حافظ-شیرازی زیبا

  مژده اي دل که مسیحا نفسی می آید     که ز انفاس خوشش بوی کسی کی آید

از غم هجر مکن ناله و فریاد که من     زده ام فالی و فریادرسی می آید

امکان پذیر نیست که نام شهر شیراز به میان بیاید و یادی از حافظ شیرازی نشود. حافظ ملقب به لسان الغیب برای همه ایرانیان از جایگاه ویژه ای برخوردار است و بسیاری او را پیام آور عشق ، هنر و زیبایی می دانند.  حافظ یک مورد جدایی ناپذیر در هر جشن و مراسم ایرانی همچون نوروز و یلدا می باشد.

 او را یکی از نابغان شعر در هر زمانی میشناسند. گوته از شاعران بزرگ آلمانی آرزو داشت که شاگرد خواجه حافظ شیرازی می بود. در خانه ی هر ایرانی از گذشته تا اکنون کتاب اشعار حافظ همیشه موجود بوده است.

درباره حافظ

درباره حافظ شیرازی

حافظ شیرازی در بین ایرانیان از محبوبیت خاصی برخوردار است و به جرات می توان اورا بزرگترین شاعر ایران زمین نامید که در جهان نیز از شهرت خاصی برخوردار است که در سال در حدود  726 ه.ق در شهر شیراز به دنیا آمد . همه مردم در تمامی سنین از بزرگسال و کودک از خواندن اشعار حافظ لذت می برند.  20 مهر روز بزرگداشت خواجه شمس الدین محمد شیرازی شاعر و حافظ قرآن متخلص به حافظ ،معروف به لیسان الغیب می باشد؛ که در این روز دوست داران حافظ بر مزار وی گرد هم می آیند.

تاریخچه حافظیه

تاریخچه-آرامگاه-حافظ شیرازی

در سال 1452 ، 65 سال پس از مرگ حافظ سازه ای کوچک و گنبدی مانند با استخری بزرگ در جلوی آن در نزدیکی قبر وی در گلگشت مصلی به دستور بابور بن باسکار فرماندار تیموری شیراز ساخته شد. در آن زمان این مکان یکی از قبرستان های شیراز بود.

زمین مقبره حافظ در آن زمان بیش از دو هکتار پهنا داشته است که در دوره ی صفویه و افشاریه دوبار مورد بازسازی قرار گرفته است. یکبار به دستور شاه عباس و یکبار به دستور نادر شاه افشار . پس از چندین بار تخریب و نوسازی نقشه ی فعلی آن توسط معماران و باستان شناسان مشهور فرانسوی ، آندره گدار با استفاده از عناصر معماری زندیه طراحی شده است.

معماری حافظیه

معماری-حافظیه شیراز

آرامگاه حافظ که ایرانیان آن را به حافظیه می شناسند در جنوب دربازه قرآن واقع میباشد. این منطقه یکی از شلوغ ترین مکانهای شهر شیراز است. قسمت جنوبی حافظیه سمبل جهان مادی است . نه پله به مقبره نشانگر تعداد آسمانها در ادبیات است. قسمت شمالی این مقبره به عنوان جهان آخرت در نظر گرفته شده است. تعداد هشت ورودی به مقبره وجود دارد که  نشان دهنده ی تعداد درب های بهشت در اسلام می باشد.

 قسمت بیرونی گنبد نمادی از آسمان را پدیدار می کند اما قسمت داخلی با کاشی های فیروزه ای نماد بهشت، قرمز بنفش نمادی از شراب ابدی ، سیاه و سفید نماد شب و روز و قهوه ای تیره نماد خاک طراحی شده است.

استخر بزرگی در کنار مقبره وجود دارد که می توانید آرزو کنید و یک سکه در آن پرتاب کنید مراقب آنچه می خواهید باشید که شانس تحقق آن بالا می باشد.

آدرس آرامگاه حافظ

آدرس حافظیه شیراز

حافظیه حد فاصل چهارراه ادبیات و چهارراه حافظیه روبروی ورزشگاه حافظیه و در بخش جنوبی دروازه قرآن واقع است. که از آنجا می توانید با پای پیاده به باغ جهان نما بروید و از آنجا از مجموعه ی زندیه که شامل حمام وکیل ، بازار وکیل و مسجد وکیل می باشد نیز بازدید کنید. با خرید بلیط لحظه آخری شیراز از جاذبه های این شهر دیدن کنید.

رستورانهای نزدیک آرامگاه حافظ

رستوران-های-نزدیک-حافظیه شیراز

بازدید از حافظیه می تواند انرژی زیادی از شما بگیرد و شمارا گرسنه کند. اما نگران نباشید! رستورانهای زیادی اطراف حافظیه وجود دارد که می توانید از خوردن یک غذای لذیذ ایرانی لذت ببرید. رستوران هفت خان ، رستوران شاندیز، رستوران قوام و رستوران شاه عباسی از جمله این رستورانها می باشند.

هتل های نزدیک آرامگاه حافظ

هتلهای-نزدیک-حافظیه شیراز

اگر می خواهید در نزدیکی حافظیه اقامت داشته باشید می توان به هتل اطلس ، هتل پرسپولیس ، هتل رویال شیراز ، هتل پارک سعدی ، هتل ارگ و هتل پارسه بروید و اقامتی آرام و بی ذغدغه ای را تجربه کنید. برای خرید بلیط هواپیما بندرلنگه به شیراز و بلیط هواپیما شیراز به بندرلنگه خود به آژانس های مسافرتی سطح شهر خود بروید و به آسانی بلیط خود را تهیه نمایید ؛ این شرکتها در زمینه ی اقامت نیز میتوانند خدماتی مفید به شما ارائه دهند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *