امام زاده ها و بقاع متبرکه

آشنایی با امام زاده ها و بقاع متبرکه همدان

همدان، پایتخت تاریخ و تمدن ایران، علاوه بر دارا بودن آثار تاریخی قدیمی و ارزشمند، دارای بقاع متبرکه و امام زاده های بسیاری است که  دارای قدمت تاریخی و سبک معماری خاص می باشند. بسیاری از این امام زاده ها در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و در جذب گردشگراk مذهبی نقش بسیار پر رنگی داشته اند. برای بازدید از این بقاع متبرکه کافی است بلیط سیستمی هواپیما همدان را تهیه کنید. در ادامه امام زاده های شهر همدان و اطراف این شهر برای آشنایی بیشتر شما همراهان آنی تیکت 24 آورده شده است.

امام زاده اسماعیل

آشنایی با امام زاده اسماعیل

امام زاده اسماعیل در انتهای خیابان باباطاهر، در سمت جنوب شرقی میدان بابا طاهر و در داخل محوطه ی گورستان قدیمی همدان واقع شده است. طبق اظهارات اهالی، اسماعیل فرزند بلافصل امام موسی بن جعفر می باشد. این امام زاده دارای نقشه ای مربعی شکل و ابعادی به اندازه ی هشت در هشت متر ساخته شده است و گنبد زیبایی بروی آن قرار دارد. لوحی از سنگ مرمر در بالای درب ورودی اش نصب شده است. در بالای این لوح رقم 1135 و کلمات یا فتاح یا غفور به خط نستعلیق نوشته شده است. تزیینات این حرم بیشتر گچبری و مقرنس کاری می باشد.

امام زاده خضر

آشنایی با امام زاده خضر

امام زاده خضر در شمال شرقی همدان و در محله ای به همین نام قرار گرفته است. این امام زاده نیز دارای پلانی مربعی شکل به ابعاد 4.5 متر می باشد. این بنا دارای تزئینات خطی زیبا و بسیار چشم گیری می باشد. در داخل بنا نیز کتیبه هایی به خط ثلث و کوفی مشاهده خواهید کرد. درباره ی نسب این امام زاده اطلاعات دقیقی در دسترس نمی باشد. این بنا در سال 1354 هجری قمری در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و بنای آن مربوط به قرن چهرم و پنجم هجری و تزئینات آن مربوط به دوره ی ایلخانی می باشد.

امام زاده شاهزاده حسین

آشنایی با امام زاده شاهزاده حسین

امام زاده حسین در ابتدای خیابان شهدا، در نزدیکی میدان امام خمینی همدان قرار دارد. قدمت این مقبره را به دوره ی ایلخانان مغول، هلاکو خان مغول یعنی حدود 654 الی 663 هجری قمری، نسبت داده اند. بنای کنونی مربوط به آثار دوره ی صفویه می باشد . یکی از آثار ممتاز معماری شهر به حساب می آید. این اما زاده در سال 1365 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. با توجه به متن شجره نامه ی داخل این امام زاده، ایشان حسین بن علی النقی(ع) و عموی بزرگوار امام زمان(عج) می باشند. در این مقبره یکی از نوادگان خواجه نصیر الدین طوسی و آباقاخان فرزند هلاکو خان مغول نیز دفن شده اند. همچنین سر شاه سلطان حسین صفوی در ایوان جنوبی این امام زاده دفن شده‌است.

امام زاده عبدالله

آشنایی با امام زاده عبدالله

امام زاده عبدالله در میدانی به همین نام در شهر همدان قرار گرفته است. صاحب این امام زاده عبدالله بن احمد از نوادگان امام موسى کاظم (ع) می باشد و پدرش احمد نیز در کنارش دفن است. در این امام زاده در سالهای اخیر بازسازی و تغییر و تحولات بسیاری صورت گرفته است.

امام زاده عیسی بن احمد

آشنایی با امام زاده عیسی بن احمد

این امام زاده در سمت غربی کوی مصلی شهر همدان قرار دارد. ساخت بنای اولیه آن را به زمان شاه طهماسب اول حدود 930 الی 984 هجری قمریس نسبت داده اند. این امام زاده دارای ضریح چوبی ساده ای می باشد.

امام زاده گرجی

آشنایی با امام زاده گرجی

امام زاده گرچی که با نام بقعه خانم گرجی نیز می شناسند، در محله ی بن بازار همدان واقع شده است. این امام زاده یک بقعه ی خشتی کوچک است که صاحبش را به اولاد امام هفتم شیعیان حضرت امام موسى کاظم (ع( نسبت داده اند.

امام زاده یحیی

آشنایی با امام زاده یحیی

این امام زاده در حاشیه ی شمالی بلوار آیت الله مدنی شهر همدان در محله ای به همین نام قرار گرفته است. این مزار به سبک آرامگاه شاه نعمت الله ولی در ماهان کرمان ساخته شده است و جز آثار شکوهمند دوران صفوی محسوب می شود. قدمت صندوق ضریح به سده ی هشتم و نهم ایلخانی تیموری برمی گردد. در زمان قاجار و الخصوص زبیده خاتون دختر فتحعلی شاه در ساخت و ساز این بقعه کوشش فراوان کرده اند. نسب این امامزاده با هشت واسطه به امام حسن مجتبی(ع) می‌رسد و شجره او به این قرار است: «یحیى بن على بن على بن سعید بن على الازرق بن داوود بن سلیمان بن عبدالله بن موسى الجون بن عبدالله المحض بن الحسن المثنى بن الامام الحسن المجتبى علیه‏السلام بن الامام على ابن ابیطالب (ع)».

امام زاده هادی بن علی

آشنایی با امام زاده هادی بن علی

این امام زاده در میدان آرامگاه بابا طاهر قرار گرفته است. این آثار تاریخی مربوط به اواخر قرن ششم و اوایل قرن هفتم می باشد و در سال 1383 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. صاحب مرقد، هادى فرزند امام سجاد (ع) معرفى شده است که به فرزند علی معروف است.

امام زاده اهل ابن علی

آشنایی با امام زاده اهل ابن علی

امام زاده اهل ابن علی در خیابان شهدا، کوچه ملا جلیل واقع شده است. این امام زاده مربوط به دوران صفوی می باشد. اصل و نسب این امام‏زاده به امام حسن مجتبى (ع) می‌رسد. این امام زاده در سال 1380 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

امام زاده زبیده خاتون

آشنایی با امام زاده زبیده خاتون

 این زیارتگاه نزدیک میدان امام خمینی و در خیابان بوعلى همدان قرار گرفته است. بر اساس زیارتنامه این بقعه، زبیده خاتون دختر امام موسى بن جعفر (ع) می باشد. این بقعه با پلانی مربعی شکل و بنای آجری ساده ای می باشد.

امام زاده ازناو

آشنایی با امام زاده ازناو

امام زاده ازناو که با نام امام زاده عین و غین نیز شناخته می شود، در روستای ازناو، بخش فامنین قرار گرفته است. قدمت این امام زاده مربوط به دوره ی سلجوقیان است و در سال 1376 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

امامزاده قاسم

آشنایی با امامزاده قاسم

امام زاده قاسم در نزدیکی روستا قاسم آباد واقع شده است. آقای عندلیب زاده درباره ی نسب این امام زاده اینطور نوشته اند: «قاسم بن احمد بن قاسم بن محمد معروف به بطحائى از اعقاب زید بن حسن (ع) آنچه مسلم است در قرن سوم هجرى بسیارى از سادات علوى و حسینى از مدینه هجرت کردند و به بلاد جبل رهسپار شدند. از جمله قاسم بن احمد بطحائى است که او اولین نفرى است از سادات علوى حسنى که به همدان آمده است. قاسم و فرزندان او در همدان سکونت داشتند بیشتر از سادات علوى در این شهر داراى مال و مکنت و جاه و عزت و ریاست بوند».

امام زاده اظهر

آشنایی با امام زاده اظهر

این زیارتگاه در روستاى درگزین شهر رزن قرار دارد. نسب این امام زاده طبق آنچه در زیارتنامه آمده است اظهر بن علی عنوان شده است. این زیارتگاه برای مردمان آن خطه بسیار متبرک و محترم می باشد. این اثر تاریخی مربوط به دوره ی مغول می باشد و اوج هنر معماری ایرانیان را به خوبی به تصویر کشیده است.

امام زاده محسن

آشنایی با امام زاده محسن

این امام زاده در در نزدیکی روستای وفرجین مریانج در دامنه ی الوند، در دره ای به نام ماوشان قرار گرفته است. و به خاطر این که در دامنه ی کوه میباشد به امام زاده کوه نیز شناخته می شود. این امام زاده مربوط به دوره ی مغول و قرن هشتم هچری است. امام زاده محسن در سال 1347 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این بنا دارای دو شبستان می باشد که در یکی از آنها سه نفر از صحابه حضرت امیر و در شبستان دوم نیز امامزاده محسن(ع) دفن می باشند.

امام زاده ابراهیم

آشنایی با امام زاده ابراهیم

این امام زاده ی زیبا در 11 کیلومتری جنوب شرقی نهاوند و در روستای دره ابراهیم قرار گرفته است. امامزاده ابراهیم (ع) یکی از فرزندان امام موسی کاظم (ع) و برادر امام هشتم (ع) است. بنای قدیمی مربوط به دوران قاجار بوده است که در سال 1378 به جای آن بنای قدیمی بنایی با معماری اسلامی و تلفیقی از سنتی و مدرن ساخته شد.

امام زاده سام و هام

آشنایی با امام زاده سام و هام

حضرت سام و حام از فرزندان حضرت نوح(ع) می باشند. آرامگاه این دو بزرگوار در داخل شهر سامن و در کنار گورستان قدیمی شهر واقع شده است. طبق اسناد قدیمی موجود قدمت این بنا به دوران صفوی باز می گردد. دو ضریح چوبی منبت کاری زیبا بر روی هر دو قبر و داخل فضای داخلی امامزاده ساخته شده است که از کارهای چوبی  بی‎نظیر می باشند. این امام زاده در سال 1387 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

امام زاده ناصر

آشنایی با امام زاده ناصر

امام زاده ناصر معروف به شاهزاده ناصر در 4 کیلومتری شهرستان تویسرکان در نزدیکى قریه زیوج در کنار کرزان رود واقع شده است. نسب ایشان طبق کتاب خطى «سرّالانساب» به امام على بن موسى الرضا (ع) می‌‏رسد و در سال 250 هجری قمری به شهادت رسیده است.

امید است که بتوانید پس از خرید بلیط هواپیما مشهد به همدان و قبل از برگشت و خرید بلیط هواپیما همدان به مشهد از تعدادی از این امام زاده های دیدن کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *