جاذبه های گردشگری نهاوند

معرفی جاذبه های گردشگری نهاوند

نهاوند شهری کوچک در جنوب غربی استان همدان است. این شهر دارای قدمتی حدود هفت هزار سال می باشد. نهاوند به شهر سراب های نه گانه مشهور است. این شهر سرچشمه بزرگترین رودهای ایران از قبیل کرخه و کرارون می بشد. این شهر دارای آب و هوای معتدل کوهستانی به همراه طبیعتی بکر و زیبا و مملو از آثار تاریخی و مذهبی می باشد. به همین دلیل این شهر به عنوان یک مقصد گردشگری جذاب و پرطرفدار در میان گردشگران شناخته می شود؛ مسافرانی که پس از خرید بلیط سیستمی هواپیما همدان از این شهر دیدن می کنند بیشمار است.

معرفی جاذبه های گردشگری نهاوند

آشنایی با معرفی جاذبه های گردشگری نهاوند

شهرستان تاریخی نهاوند، دارای حدود 200 اثر تاریخی مختلف از قبیل بناهای تاریخی، تپه ها و رودها می باشد که در این میان 100 اثر از آن به ثبت رسیده است. در اینجا به اختصار، تعدادی از معروفترین و مشهور ترین این جاذبه های گردشگری تاریخی و طبیعی این شهر برای آشنایی بیشتر شما آورده شده است.

موزه حمام حاج آقا تراب

آشنایی با موزه حمام حاج آقا تراب

این موزه در محله ی علی آباد و در کوچه ای به نام کوی حاج آقا تراب قرار دارد. قدمت این بنا به سال 1230هجری شمسی و دوران پادشاهی ناصرالدین شاه باز می گردد و در سال 1365 هجری شمسی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این حمام با مساحتی حدود 670 متر مربع دارای دو بخش زنانه و مردانه است که هر کدام از این قسمت ها، به طور اختصاصی به حمام گرم و سرد، تون‌خانه، خزینه مجهز می  باشند. این حمام هم اکنون با عنوان موزه مردم شناسی در حال فعالیت می باشد و به معرفی آداب و رسوم حمام های ایرانی پرداخته است.

مقبره شیخ ابوالعباس نهاوندی

آشنایی با مقبره شیخ ابوالعباس نهاوندی

شیخ ابوالعباس احمد ابن محمد ابن ‌فضل نهاوندی یکی از عرفای معروف سده چهارم هجری قمری می باشد که در دوره حکومت عضد الدوله دیلمی می زیسته است. مقبره شیخ ابوالعباس نهاوندی معروف به درب شیخ در محله ی قدیمی درب شیخ قرار دارد. علیرغم قدمت هزار ساله ی این آرامگاه سنگ قبر ایشان مربوط به دوران قاجار می باشد.

موزه تاریخ و فرهنگ

آشنایی با موزه تاریخ و فرهنگ

موزه تاریخ و فرهنگ نهاوند در مجله ی درب شیخ و در نزدیکی مقبره شیخ ابوالعباس نهاوندی قرار گرفته است. این موزه یک ساختمان دو طبقه است که در چهار بخش پیش از تاریخ، دوران تاریخی، دوران اسلامی و معاصر آثار قابل توجه ای را به نمایش گذاشته است.

معبد لائودیسه

آشنایی با معبد لائودیسه نهاوند

این معبد یکی دیگر از آثار ارزشمند شهرستان نهاوند است، که در بافت قدیمی شهر قرار دارد. این معبد مربوط به دوره ی سلوکیان است. حکمران های سلوکی از جانشین های اسکندر مقدونی بوده اند. لائودیسه نام همسر آنتیوخوس سوم می باشد. در این منطقه بیش 30 هزار آثار ارزشمند قدیمی کشف شده است. این معبد در فهرست میراث جهانی به ثبت رسیده است.

مسجد جامع

آشنایی با مسجد جامع

مسجد جامع نهاوند بر دامنه ی تپه ای، در ضلع شمال غربی میدان قیصریه و در مجاورت بازار قرار گرفته است. این مسجد دارای پلانی مستطیل شکل و ابعادی 12 در 17 متر می باشد. با توجه به کتیبه ای که در داخل مسجد می باشد قدمت این بنا به دوران سلجوقیان بر می گردد. و کتیبه ای دیگر در مسجد از بازسازی و مرمت آن در د.ران صفوی خبر می دهد. این مسجد دارای تزئیتان خاصی نیست و با مصالحی از قبیل آجر، خشت خام، سنگ لاشه، خاک رس و نوعی ملات  به نام لوویی ساخته شده است.

خانه شهید قدوسی

آشنایی با خانه شهید قدوسی

این خانه در بافت قدیمی شهر، در خیابان ابوذر، کوی حاج خدا رحم ونزدیک  مسجد حاج خدا رحم قرار دارد. این خانه ی خشتی در اصل متعلق به شیخ علی صدوقی یکی از عالمان قدییم این شهر بوده است. این خانه دارای معماری بسیار زیبا و چشم نوازی می باشد که نمی توان بی تفاوت از کنار آن گذشت. از تزئینات زیبای آن می توان به طرح‌های هندسی آجری، سرستون‌های زیبا، قوس‌های چند بخشی و انواع تزئینات آجری منحصر به فردش اشاره کرد. زیباترین بخش این خانه حیاط آن می باشد. این خانه هم اکنون در اختیار میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان نهاوند می باشد.

بابا پیر

آشنایی با بابا پیر

نعمان ابن مقرن ملقب به بابا پیر یکی از فرماندهان و سرداران عرب بودن که در جنگ فتح الفتوح یا همان جنگ نهاوند فرماندهی بخشی از لشگر را به عهده داشته است. سرانجام او به دست یکی از فرماندهان پرافتخار ایرانی به نام فیروزان کشته می شود. ساخت این مقبره برای یادآوری پیروزی نهاوند و به افتخار اقتدار ایرانی انجام گرفته است. این مقبره در 8 کیلومتری جنوب غربی نهاوند و در روستایی به نام قشلاق قرار گرفته است.

تپه باستانی گیان

آشنایی با تپه باستانی گیان

این تپه باستانی در فاصله ی 15 کیلومتری شهر نهاند واقع شده است. این تپه با قدمتی هفت هزار ساله، یک اثر تاریخی ارزشمند و کهن می باشد. اولین بار در سال 1932 پروفسور گریشمن در طی انجام تحقیقاتش آثار باستانی را پیدا کرد که نشان می داد، تمدن نهاوند به حدود 37 قرن پیش از میلاد مسیح بر می گردد. این تپه یکی از 4 نقطه ای است که اقوام آریایی برای سکونت کرده است. ظروف سفالی و آثار باستانی که در طی حفاری ها به دست آمده است در موزه ی ایران باستان نگهداری می شود.

تپه باستانی بابا قاسم

آَنایی با تپه باستانی بابا قاسم

تپه باستانی بابا قاسم در فاصله ی 20 کیلومتری جنوب غربی نهاوند و در روستایی با همین نام قرار گرفته است. کاووش های صورت در گرفته در این منطقه نشان می دهد که این تپه نیز یکی دیگر از سکونتگاه های قدیمی بشر بوده است که قدمتی هفت هزار ساله دارد. در این تپه خرابه های مرتفعی وجود دارد؛ که گویا زمانی قلعه ای مستحکم و با شکوه در دوران اشکانیان بوده است. این قلعه به قلعه سرسام گبری نیز شناخته می شود.

سراب گیان

آشنایی با سراب گیان

در فاصله ی 21 کیلومتری جنوب غربی نهاوند، در منطقه ی باستانی گیان چشمه ای از دل زمین می جوشد که سراب گیان گفته می شود. این چشمه یکی از پر آب ترین چشمه های غرب کشور است و از آب آن بیشتر برای مصارف آشامیدنی و کشاورزی استفاده می شود. از یمن وجود این چشمه، این منطقه بسیار سرسبز و زیبا و دارای چشم اندازی بی نظیر می باشد. اطراف این چشمه پر از درختان بلوط، چنار، بید و زالزالک می باشد که زیبایی این منطقه را دوچندان کرده است.

سراب گاماسیاب

آشنایی با سراب گاماسیاب

این سراب در فاصله ی 19 کیلومتری نهاوند قرار دارد و از دامنه ی کوه گرو آغاز می شود و طولانی ترین رودخانه کشور را شکل می دهد. این رودخانه آب رودهای زیادی مانند حرم آب، خرم رود و قلقل رود د‌های سیمره و قره‌سو و کرخه را تامین می کند. اطراف این رودخانه بسیار زیبا و دیدنی است که گردشگران زیادی در طول سال از آن بازدید می کنند. بروی این رودخانه یک پل قدیمی از دوره قاجار به نام پل زرامین قرار دارد که در فهرست آثار تاریخی این شهر به ثبت رسیده است.

سراب فارسبان

آشنایی با سراب فارسبان

سراب فارسبان در فاصله ی 30 کیلومتری نهاوند و در روستایی با همین نام قرار دارد. این روستا دارای مراتع سرسبز و باغات گردو، گیلاس، آلبالو می باشد. در فصل بهار تمام درختان آکنده از شکوفه می شوند و گویی در قطعه ای از بهشت قدم گذاشته اید.

سراب ملوسان

آشنایی با سراب ملوسان

در فاصله ی 17 کیلومتری نهاوند سرابی با نام ملوسان قرار دارد. این سراب که تنها 20 دقیقه با نهاوند فاصله دارد یکی از جاذبه های گردشگری این شهرستان می باشد. این منطقه شکارگاهی برای شکارچیان نیز محسوب می شود.

سراب کنگاور کهنه

آشنایی با سراب کنگاور کهنه

این سراب نسبت به یگر سراب ها کمی دورتر از شهر قرار دارد. سراب کنگاور کهنه در فاصله ی 45 کیلومتری غرب نهاوند  در روستای کنگاور کهنه قرار دارد. این روستا نیز با وجود این چشمه بسیار سرسبز و زیبا است و دارای درختان چنار بسیار قدیمی با قدمتی بیش از صدسال است.

سوغات نهاوند

آشنایی با سوغات نهاوند

قطعا قسمت هیجان انگیز هر سفر خرید سوغات آن شهر می باشد. می توانید پس از خرید بلیط هواپیما لحظه آخری مشهد به همدان و قبل از برگشت و خرید بلیط هواپیما همدان به مشهد سوغات این شهر که سنل، حلوا گردویی، عسل، نقل، لواشک و گز سوغات است تهیه کنید. هم چنین صنایع دستی این شهر شامل گلیم، گبه، قالی و فرش و جاجیم نیز بسیار دیدنی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *