جزایر دریاچه ارومیه

آشنایی با جزایر ذریاچه ارومیه

دریاچه ارومیه با نام قدیم دریاچه ی رضاییه یکی از جاذبه های طبیعی منحصر به فرد و زیبای و بزرگترین دریاچه ی نمک در این شهر و ایران می باشد. این دریاچه دارای جزایر بسیار زیادی است که پس از خرید بلیط چارتر هواپیما ارومیه از آنها دیدن کنید. در ادامه با تعدادی از این دریاچه ها بیشتر آشنا می شویم.

جزیره کبودان

معرفی جزیره کبودان

جزیره کبودان با 3200 هکتار به عنوان بزرگترین جزیره دریاچه ارومیه شتاخته می شود. این جزیره در سال 1346 توسط سازمان حفاظت محیط زیست، منطقه حفاظت شده اعلام گردید. اشرف پهلوی نیز در ساحل شرقی این جزیره ویلای کوچکی برای استراحت خود ساخته بود. این ویلا هم کنون در مالکیت اداره کل حفاظت محیط زیست استان می باشد. در این جزیره آثار تاریخی مربوط به دوران ایلخانی نیز کشف و ضبط گردیده است.  این آثار تاریخی شامل بقایای بناهای مسکونی، قبرستان قدیمی، قنات تاریخی و مسیر انتقال آب به وسیله تنبوشه‌های سفالی می باشد.

پوشش گیاهی جزیره کبودان استپی می باشد و در بخش هایی از آن جنگل‌های پسته وحشی، بادام کوهی و گیاهانی شامل گوجه‌وحشی، ارس کوهی و دم‌اسبی مشاهده خواهید کرد. این جزیره زیستگاه انواع پرندگان از جمله فلامینگو،  مرغ سقا، تنجه، آنقوت و کاکایی و انواع پستانداران از قبیل موش صحرایی، قوچ، میش و پلنگ زندگی می‌باشد.

جزیره اشک

آشنایی با جزیره اشک

جزیره اشک از دیگر جزایر معروف دریاچه ارومیه می باشد. این جزیره در 40 کیلومتری بندر گلمخانه و قسمت جنوبی جزیره کبودان واقع شده است. وسعت این جزیره حدود 2115 هکتار می باشد. جزیره اشک به عنوان زیستگاه گوزن زرد ایرانی شناخته می شود. این گونه ی کمیاب که در معرض انقراض قرار داشت، با تلاش سازمان محیط زیست نجات پیدا کرد. این جزیره همچنین زیستگاه انواع پرندگان مهاجر از جمله مانند تنجه، آنقوت، کاکایی، مرغ‌آتش نیز می باشد.

جزیره آرزو

معرفی جزیره آرزو

جزیره ی آرزو با وسعتی حدود 800 هکتار مربع یکی دیگر از جزیره های دریاچه ارومیه می باشد. این جزیره ی نیمه جنگلی در غرب جزیره کبودان قرار گرفته است. این جزیره زیستگاه پرندگانی نظیر فلامینگو، کاکایی و غاز است.طرحی برای اختصاصی کردن این جزیره برای بانوان در دست اجرا می باشد.

جزیره اسپیر

آشنایی با جزیره اسپیر

این جزیره با وسعتی حدود 1250 هکتار در غرب جزیره کبودان و فاصله ی 27 کیلومتری بندر گلمخانه قرار دارد. اسپیر، جزیره اسپیرو و جزیره اسپیرک سه جزیره کوچک نزدیک به هم هستند. این جزیره نیز زیستگاه پرندگانی مثل فلامینگو و مرغ سقا و کاکایی و غاز می باشند. این جزیره مناسب برای شنا و انواع ورزش های آبی است. می توانید پس از خرید بلیط هواپیما تهران به ارومیه برای شنا به این جزیره بروید.

جزیره مشت عثمان

معرفی جزیره مشت عثمان

این جزیره که با نامهای جزیره ی شاهی و جزیره ی اسلامی نیز معروف است، کوچکترین جزیره ی دریاچه ارومیه می باشد. این تخته سنگ آهکی که به شکل مشت گره خورده ای می باشداز دل دریاچه ی ارومیه بیرون آمده است و به یکی از جاذبه های گردشگری این شهر تبدیل شده است. البته امروز با خشک شدن دریاچه از زیبای آن کمی کاسته شده است. قبل از تهیه بلیط برگشت ارومیه به تهران ازاین جزیره زیبا و غروب منحصر به فردش دیدن کنید.

1 دیدگاه برای ”جزایر دریاچه ارومیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *