حرم شاه نعمت الله ولی حرمی پر رمز و راز

حرم-شاه-نعمت-الله-ولی کرمان

این حرم خانه ای بزرگ متعلق به شاه نعمت الله ولی می باشد؛ که یکی از شخصیت های مذهبی مهم تاریخ ایران است. به حق، ایشان شایسته و لایق همچین مقامی بوده است. بیایید در ادامه نگاهی دقیق تر به این آرامگاه زیارتی داشته باشیم.

موقعیت مکانی حرم شاه نعمت الله ولی

موقعیت-مکانی-حرم-شاه-نعمت-الله-ولی کرمان

این بنا در خیابان امام خمینی شهر ماهان استان کرمان واقع شده است. از دیگر جاذبه شهر ماهان می توان به باغ شازده اشاره کرد؛ که فاصله آن با این حرم حدود 5.5 کیلومتر می باشد. مسافران فراوانی با اطلاع از قیمت بلیط هواپیما لحظه آخری کرمان و یا با وسیله نقلیه شخصی، به این شهر آمده و به زیارت این بارگاه متبرکه می روند.

تاریخچه حرم شاه نعمت الله ولی

تاریخچه-حرم-شاه-نعمت-الله-ولی کرمان

پس از مرگ شاه نعمت الله ولی، پیکر ایشان در باغی در شهر ماهان به خاک سپرده شد. اولین کسی که دستور ساخت گنبد و زیارتگاه را برای این عالم ربانی صادر کرد؛ پادشاه هند، سلطان احمد شاه بهمنی بود. این پادشاه یکی از پیروان این عالم برجسته بود؛ که کتیبه ای با ارزش و بی نظیر را در سر در حرم از خود به جا گذاشت. این کتیبه پس از گذشت 5 قرن و نیم همچنان خیره کننده است.

این زیارتگاه در ابتدا یک سازه مستطیل شکل که در مرکز یک باغ عظیم با کاشی کاری ها و تزیینات چشم نواز به همراه یک گنبد ساخته شده بود. در سال های بعد تغییراتی در ساختار کلی بنا از جمله اضافه شدن ساختمان های دیگر در اطراف حرم ایجاد شده است؛ که ظاهر کلی بنا را به ظاهر امروزی تبدیل کرده است. این تغییرات بیشتر در دوره صفویه و قاجاریه در این بنا ایجاد شد؛ زیرا در زمان این دو سلسله پادشاهان احترام بسیاری برای شخصیت های اسلامی قایل بوده اند. ترکیبی از سنت های معماری در 6 قرن گذشته به وضوح در حرم شاه نعمت الله ولی نمایان است.

ساختار حرم شاه نعمت الله ولی

اختار-حرم-شاه-نعمت-الله-ولی کرمان

این بنا شامل سه حیاط در فضای باز است؛ که 32000 متر مربع وسعت دارد. نکته جالب در معماری این حرم استفاده از عدد 11 است. یک ریاضیدان هلندی به نام وینسنت کارلز کسی بود که برای اولین بار به این موضوع پی برد. وی تحقیقات زیادی بر روی گنبد فیروزه ای این بنا انجام داد؛ و سرانجام متوجه شد؛ که این گنبد به 11 قطعه مساوی تقسیم شده است.

این 11 قسمت به شکل مثلث هستند؛ به گونه ای که پایه مثلث ها در قسمت پایینی گنبد و زوایای راس آن ها در بالاترین قسمت گنبد با هم تلاقی می کنند. از دیدگاه ریاضی، مساحت دایره معمولا به قسمت های مساوی تقسیم می شود؛ بنابراین، انتخاب 11 مثلث ( عجیب و غریب و در عین حال قابل توجه) به دلیل قوانین ریاضی بسیار دشوار است. طبق اعداد ابجد، عدد 11 می تواند معادل ضمیر عربی “هو” باشد؛ که مخفف الله یا خدا است.

عمارت یا سردر امیریه

عمارت-یا-سردر-امیریه حرم شاه نعمت الله ولی

در بخش زیرین دالان ورودی، موزه ای قرار دارد که اشیا ارزشمندی را برای بازدید عموم به نمایش گذاشته است. این موزه به نام سردر یا عمارت امیریه نامگذاری شده است. برای ساخت این بنا از آهک و آجر به عنوان مواد اصلی استفاده شده است. این عمارت حدود 130 سال قدمت دارد؛ و معماری آن از سبک مربوط به دوره قاجاریه، به ویژه معماری محبوب دوره ناصرالدین شاه پیروی می کند. این موزه در سال 1357 نوسازی شده است.

رستوران های نزدیک حرم شاه نعمت الله ولی

رستوران-های-نزدیک-حرم-شاه-نعمت-الله-ولی کرمان

رستوران مهرگان و رستوران زیتون از جمله رستوران های اطراف این حرم می باشند. همچنین شما می توانید برای صرف یک آبمیوه و بستنی خوشمزه به بستنی گلها و یا بستنی آستانه مراجعه کنید.

هتل های نزدیک حرم شاه نعمت الله ولی

هتل-های-نزدیک-حرم-شاه-نعمت-الله-ولی کرمان

برای یک اقامت مقرون به صرفه در اطراف حرم شاه نعمت الله ولی شما می توانید به هتل سنتی ایوان ماهان و یا مهمان خانه متولی باشی مراجعه کنید. همچنین هتل لوکس جهانگردی ماهان نیز در نزدیکی این بنا می باشد. برای بازدید و زیارت از این حرم زیبا  پس از رزرو اقامتتان به دنبال رزرو بلیط هواپیما تبریز به کرمان و برای برگشت بلیط هواپیما کرمان به تبریز خود باشید؛ تا سفری آرام برای خود و همراهانتان رقم بزنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *