خانه لاری ها

عمارتهای تاریخی وبادگیرها در شهرت یزد نقش بسزایی داشته اند. منطقه فهادان مملو از درهایی است که به خانه های قدیمی باز می شود، و افراد را مشتاق می سازد تا نگاهی به درون خانه بیندازند. خانه لاری ها یکی از این خانه ها است که زیبایی های زیادی را برای ارائه به میهمانان خود دارد. ویژگی های منحصر به فرد و معماری چشم نواز آن باعث شده است تا این خانه در سال 1375 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شود.

موقعیت مکانی خانه لاری ها

آشنایی با موقعیت مکانی خانه لاری ها
خانه لاری ها واقع در خیابان امام خمینی (ره)، و در مجاورت عمارت کلاه فارنگی، در محله ی فهادان می باشد. خانه لاری ها به سایر جاذبه های شهر نظیر برج ساعت مارکار، آتشکده زرتشتیان، باغ دولت آباد و آرامگاه سید رکن الدین نزدیک می باشد. می توانید پس از خرید بلیط سیستمی هواپیما یزد از این جاذبه های نزدیک بهم دیدن کنید.

تاریخچه خانه لاری ها

آشنایی با تاریخچه خانه لاری ها
خانه لاری ها یک ساختمان با قدمتی حدود 150 سال است؛ و ساخت آن به دوره قاجار بر می گردد. صاحب این ملک یک تاجر برجسته به نام حاج محمدابراهیم لاری بوده است. این بنا توسط مردی به نام حاج غلامحسین ملازینل احداث شده است. خاندان لاری حدود 270 سال پیش به منظور تجارت از شیراز به یزد نقل مکان کردند و در مناطق مختلف یزد ساکن شدند. دیوارهای خانه لاری ها مامن و سرپناه نسل های مختلف این خانواده بوده است. این بنا تا پایان سلطنت رضا شاه مورد توجه همه و یکی از خانه های اعیان و اشراف زمان خود بوده است.

اما بعدا به دلیل بوجود آمدن مشکلات انحصار وراثت به ویرانه ای تبدیل شد و پس از آن خسارات زیادی را متحمل شد.  و حتی در دوره ای این خانه ی باشکوه و اعیان نشین خانقاه دراویش مسلک نعمت اللهی شد. در سال 1363 ، سازمان میراث فرهنگی یزد عمارت را از آقای علی یزدی نژاد، صاحب خانه خریداری کرد و پس از نوسازی و مرمت از آن به عنوان اداره میراث فرهنگی استفاده کرد. امروز خانه لاری ها که یکی از نمونه های اصلی معماری فارسی است به موزه گواهینامه ها و اسناد ملی تبدیل شده است. سازمان اسناد و کتابخانه ملی در حال حاضر مالک اصلی این ملک است و قسمتهایی از آن به موزه  اسناد ملی اختصاص یافته است.

معماری خانه لاری ها

آشنایی با معماری خانه لاری ها
در نگاه اول، دستگیره درب ورودی توجه شما را به خود جلب خواهد کرد. دو درب کوب مخصوص آقایان و دیگری برای بانوان وجود دارد. آنها طوری ساخته شده اند تا هنگام ضربه زدن، دو صدا متفاوت ایجاد شود تا افراد داخل خانه جنسیت فرد پشت درب را تشخیص دهند. پس از  ورود به خانه، 3 حیاط و 6 باب خانه به همراه ایوان، تالار، اتاق و یک سردر و هشتی خواهید دید. آشپزخانه و انباری از طریق یک درب جداگانه که به بیرون باز می شود قابل دسترسی است.
این عمارت شامل دو قسمت اندرونی و بیرونی، یک حیاط در مرکز ساختمان و اتاقهایی در اطراف حیاط با کاربردهای مختلف است؛ و معماری آن شبیه دیگر عمارت های لوکس تاریخی است. بیشتر اتاق‌های این عمارت هم با آینه‌کاری‌ها، گچ‌بری‌ها، نقاشی‌ها و البته به کار بردن شیشه‌های رنگی در در‌ها و پنجره‌ها تزیین شده اند.

رستوران های نزدیک به خانه لاری ها

آشنایی با رستوران های نزدیک به خانه لاری ها
رستوران سنتی ابوالمعالی، کافه هنر و کافه خانه دوست، گزینه های خوبی برای صرف وعده های غذایی یا میان وعده ها و نوشیدنی ها در نزدیکی این عمارت زیبا هستند.

هتل های نزدیک به خانه لاری ها

آَشنایی با هتل های نزدیک به خانه لاری ها
هتل موزه فهادان (هتل سنتی)، هتل سنتی کوهان (3 ستاره)، هتل جاده ابریشم (4 ستاره) و هتل اورینت (هتل سنتی) هتل هایی در نزدیکی خانه لاری ها است که می توانید در طول اقامت در این شهر و خرید بلیط هواپیما کیش به یزد و بلیط هواپیما یزد به کیش در آنها اقامت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *