سیستم هیدرولیکی تاریخی میراث جهانی یونسکو

سیستم-هیدرولیکی-تاریخی شوشتر-میراث-جهانی-یونسکو

سیستم هیدرولیکی تاریخی شوشتر ترکیبی از سیزده بنای دست ساز مانند پل ها، آسیاب ها، سدها، آبشارها، کانال ها و تونل های عظیم است؛ که در دوره هخامنشی و ساسانی ساخته شده است. این سازه ها که در حومه شهر شوشتر واقع شده اند. در سی و دومین اجلاس سازمان ملل، در سال 2009 به عنوان میراث جهانی یونسکو ثبت شده اند.

درباره سیستم هیدرولیکی تاریخی

درباره-سیستم-هیدرولیکی-تاریخی شوشتر

همانطور که قبلا هم ذکر شد؛ سیستم هیدرولیکی تاریخی شوشتر دارای بخش های مختلفی از جمله بند میزان، برج کلاه فرنگی، نهر گرگر، پل بند گرگر، منطقه آبخیزداری و آبشارها، بند خدا آفرین، قلعه سلاسل، کانال داریون، پل بند شادروان، بند خاک، بند لشکر، بند شرابدار می باشد. مسافران و گردشگران هرساله با خرید بلیط پرواز شوشتر به این شهر تاریخی سفر می کنند؛ تا از آثار باستانی آن دیدن نمایند.

نحوه کار سیستم هیدرولیکی تاریخی

نحوه-کار-سیستم-هیدرولیکی-تاریخی شوشتر

این سیستم هیدرولیکی تاریخی یکی از ابتدایی ترین و بی نظیر ترین نمونه های سیستم آبیاری است. این سیستم در زمان خود چنان پیشرفته بود؛ که بسیاری از کتابها به طور مکرر از آن یاد کرده بودند. این مجموعه بدین شکل کار می کند: ابتدا سد گرگر جریان آب رودخانه را مسدود می کند؛ و آب پشت سد بالا می رود. سه تونل وجود دارد که آب را به مجموعه اصلی منتقل می کند و آنها را به چندین کانال تقسیم کرده؛ که باعث چرخش آسیاب ها می شود. پس از این، آب مانند یک آبشار درون استخر میریزد. به این ترتیب مقدار آب کافی برای شهر شوشتر و روستاهای اطراف آن تامین می شود.

ترکیبی از این عناصر( استخر، آبشارهای ساختگی، سدها و آسیابها) منظره ای بسیار زیبا به این مجموعه می بخشد. برخی از مطالعات باستان شناسان نشان می دهد که این مجموعه احتمالا توسط اردشیر بابکان پادشاه امپراطوری ساسانی ساخته شده است. اما برخی باستان شناسان اظهار داشتند؛ که ممکن است این مجموعه حتی قدیمی تر از این باشد. برخی حفاری ها شواهدی از دوره ما قبل تاریخ نشان داده اند.

موقعیت مکانی سیستم هیدرولیکی تاریخی

موقعیت-مکانی-سیستم-هیدرولیکی-تاریخی شوشتر

سیستم هیدرولیکی تاریخی در نزدیکی چغازنبیل اثر ثبت شده دیگر یونسکو در 45 کیلومتری خوزستان واقع شده است. بنابراین پس از بازدید از سازه های آبی، بازدید از چغازنبیل را از دست ندهید. در ضلع شرقی شوشتر میدان 15 خرداد را پیدا کنید؛ این میدان به عنوان نشانه ای برای پیدا کردن سیستم هیدرولیکی تاریخی است. آرامگاه دانیال نبی، شهر باستانی شوش، رودخانه کارون از دیگر جاذبه های دیدنی این منطقه به شمار می روند.

رستوران های نزدیک سیستم هیدرولیکی تاریخی

رستوران-های-نزدیک-سیستم-هیدرولیکی-تاریخی شوشتر

از جمله رستورانهایی که پس از بازدید از این مجموعه می توانید برای صرف غذا به آنها مراجعه کنید؛ رستوران آبشار، رستوران برنارد و فست فود چیلی که همه در مجاورت سیستم هیدرولیکی تاریخی هستند.

هتل های نزدیک سیستم هیدرولیکی تاریخی

هتل-های-نزدیک-سیستم-هیدرولیکی-تاریخی شوشتر

هتل نادری اهواز، هتل پرشیا، هتل اکسین و هتل آپارتمان هدیه برخی از هتل های سه ستاره هستند. اگر ترجیح می دهید در هتلی لوکس اقامت کنید؛ هتل پارس را امتحان کنید. با ورود به سایتهای معتبر رزرو هتل می توانید از امکانات و نحوه رزرو آنها اطلاعات کسب کنید؛ همچنین برای خرید بلیط هواپیما تهران به شوشتر و برای برگشت بلیط هواپیما شوشتر به تهران خود نیز به سایتهای معتبر فروش بلیط هواپیما مراجعه نمائید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *