شیر سنگی محافظ شهر

شیر سنگی محافظ شهر همدان

همدان با قدمتی بیش از سه هزار سال به عنوان یکی از قدیمی ترین شهرهای ایران و جهان شناخته می شود. در سال 1385 همدان را به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران معرفی کردند. در این شهر، در هر کوجه و خیابانش نشانی از تاریخ و تمدن ایران مشاده می کنید. شیر سنگی نیز یکی دیگر از یادمان های تاریخ باستان این شهر و در لیست جاذبه های گردشگری شهر قرار گرفته است. این اثر در سال 1310 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. اگر قصد سفر به این شهر را دارید، پس از خرید بلیط هواپیما همدان بازدید از این مجسمه را در لیست دیدنی های شهر قرار دهید.

تاریخچه ی شیر سنگی

تاریخچه ی شیر سنگی همدان

تاریخ ساخت این مجسمه به طور دقیق مشخص نمی باشد. تعدادی از باستان شناسان بر این باورند که این مجسمه یادگار تمدن مادها می باشد و برخی دیگر بر اساس کنده کاری های انجام شده بروی شیر، آن را مربوط به دوره ی اشکانیان می دانند، و کشف تابوتی متعلق به دوره ی اشکانی در تپه ای باستانی که مجسمه ی شیر سنگی در آنجا می باشد به درستی این فرضیه دامن می زند. این تابوت هم اکنون در موزه ی هگمتانه نگهداری می شود. بعضی دیگر نیز مجسمه را منتسب به سلسله ی سلوکی- اشکانی خوانده اند. احتمال می دهند که این مجسمه به دستور اسکندر به افتخار سردارش هفایستیون که در اکباتان مرد، ساخته شده باشد.

سرگذشت  شیر سنگی

سرگذشت  شیر سنگی در همدان

این مجسمه با قدمتی بیش از 2000 سال در طول تاریخ مورد بی مهری مردم و جنگاوران قرار گرفته است. این مجسمه که شاید امروزه خیلی شبیه به شیر نباشد اما همچنان با شکوه و زیبا است و شمایل شیر کاملا بروی این سنگ قابل تشخیص است. طبق مستندات تاریخی از این مجسمه دو عدد موجود بوده است که در دروازه ی ورودی شهر و به عنوان نمادی از حفاظت محسوب می شده است.

پس از فتح این شهر توسط اعراب این دروازه را باب الاسد نامیدند. پس از حمله ی دیلمیان به این شهر، دروازه اش به طور کلی ویران شد. مرداویج دیلمی پس از تصرف شهر قصد کرد که یکی از آن ها را به ری منتقل کند. وفتی موفق به این جابه جایی نشد، پنجه های یکی از شیرها را شکست و دیگری را به طور کامل تخرب کرد. این مجسمه در 1328 هجری شمسی مورد توجه معمار آرامگاه ابوعلی سینا، مهندس سیحون قرار گرفت و آن را پس از مرمت در جایگاه کنونی قرار داد.

ابعاد و جنس شیر سنگی

ابعاد و جنس شیر سنگی در همدان

این شیر که از یک تکه سنگ تراشیده شده است و هیچ اجزای جداگانه ای ندارد، حدود 5 متر طول و یک متر عرض و یک متر ارتفاع دارد. این شیر بر سنگ سیاه زرفامی تراشیده شده است. حفره هایی بروی این شیر وجود دارد که در اثر فرسایش و باران به وجود آمده است. دم این شیر نیز کنده شده است. در گذشته عده ای با تصور اینکه درون این شیر گنجی با ارزش مخفی شده است، این مجسمه را شکسته اند، که مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است. برجستگی های بینی شیر در اثر بوسه های زنان جویای همسر از بین رفته است و در دوران اسلامی این شیر را نگهبان شهر و طلسمی برای رد بیماری می دانستند.

موقعیت مکانی شیر سنگی

موقعیت مکانی شیر سنگی در همدان

مجسمه شیر سنگی در انتهای خیابان 12 متری سنگ شیر، و در وسط میدانی مربعی شکل قرار گرفته است. در نزدیکی این مجسمه ی باستانی با ارزش جاذبه های دیدنی دیگر مثل گورستان پارتی، برج قربان، کلیسای آنجلی، آرامگاه بوعلی سینا و رصد خانه ابن صلاح همدانی را می توانید ببینید.

رستوران های اطراف شیر سنگی

رستوران های اطراف شیر سنگی در همدان

اگر پس از بازدید مجسمه شیر سنگی، دوست داشتید غذا را در بیرون صرف کنید، رستوران ایتالیایی چوبین، رستوران دلتا، فست فود لیمو، رستوران ته چین، رستوران کاکتوس را می تواند گزینه های مناسبی در این نزدیکی باشند. همچنین کافه دوچرخه، کافه بامبو، کافه متسو و کافه تراس نیز برای رفع خستگی و صرف یک میان وعده انتخاب های خوبی هستند.

هتل های اطراف شیر سنگی

هتل های اطراف شیر سنگی در همدان

اگرپس از خرید بلیط هواپیما تهران به همدان و قبل از برگشت و رزرو بلیط هواپیما همدان به تهران قصد دارید مدتی در این شهر تاریخی زیبا اقامت داشته باشید، هتل آرین، هتل پارسیان بوعلی، هتل بین المللی امیران، هتل پارسیان آزادی و هتل بابا طاهر را می توانید از قبل رزرو کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *