عمارت کاظمی یادگار دوران قاجار

عمارت کاظمی عمارتی اعیانی یادگار دوران قاجار

یکی دیگر از جاذبه های گردشگری زیبای تهران که پس از تهیه بلیط چارتر هواپیما تهران می توانید از آن دیدن کنید عمارت کاظمی می باشد. این خانه که قدمت آن به دوران قاجار باز می گردد؛ دارای معماری بسیار زیبا و منحصر به فرد می باشد. این خانه  که از آن به عنوان خانه موزه تهران قدیم یاد می کنند، در بهمن ماه 1379 جز یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

تاریخچه عمارت کاظمی

تاریخچه عمارت کاظمی را بدانیم

این عمارت اعیانی قاجاری با قدمتی حدود یک قرن و مساحتی حدود دو هزار متر مربع، ( 1200 متر مربع حیاط و 650 متر مربع زیر بنا) جز یکی از جاذبه های گردشگری زیبا تهران محسوب می شود. این خانه متعلق به میرزا سید کاظم، پسر سید میرزا هدایت الله تفرشی می باشد. سید کاظم در زمان ناصر الدین شاه به‌عنوان یکی از میرزاهای اصطبل شاهی خدمت می کرد و به پاس صداقت و درستکاریش در پایان عمر لقب وزیر دواب گرفت. ازین شخص علاوه بر این عمارت، یک مسجد و مدرسه نیز در خیابان ری به یادگار مانده است که به کاظمیه معروف می باشد.

عمارت کاظمی در سال 1386 مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت و تبدیل به یک خانه موزه تهران قدیم شد. این موزه شامل نگار خانه، موزه مردم‌شناسی، تالار مشاهیر، تماشاخانه و کتابخانه تخصصی تهران‌شناسی است.  موزه مردم شناسی آن که در زیرزمین عمارت قرار گرفته است قسمت بسیار جالب این عمارت است. دورتادور سالن مجسمه هایی با چهره های مختلف و لبا سهای سنتی قرار دارند. این مجسمه های طبیعی هر کدام به کاری مشغولند؛ پخت نان، عکاسی، لحاف دوزی، عطاری، رخت شورخانه و … .

علاوه بر این در این خانه موزه انواع اسباب و ابزار قدیمی را هم می توانید مشاهده کنید. از اولین دوربین‌ها تا ابزارهای کشاورزی، نقشه‌ها و عکس‌های قدیمی که بسیار دیدنی و جذاب هستند.

موقعیت مکانی عمارت کاظمی

موقعیت مکانی عمارت کاظمی در تهران

این خانه ی تاریخی زیبا در خیابان 15 خرداد شرقی، کوچه ابوالقاسم شیرازی، کوچه امامزاده یحیی، کوچه مستوفی، پلاک 66 واقع شده است. آدرس طولانی آن شما را نگران نکند، زیرا فاصله ی این عمارت از دو ایستگاه مترو پانزده خرداد و بهارستان فقط 10 دقیقه با پیاده روی می باشد.همچ نین با سایر وسایل نقلیه نظیر اتوبوس، بی آرتی و تاکسی تیز می توانید به راحتی به این عمارت قجری سر بزنید. اگر قصد رفتن با اتومبیل شخصی خود را دارید، توجه داشته باشید که این منطقه در محدوده ی طرح ترافیک قرار گرفته است.

بازدید از این عمارت در تمامی روزهای هفته به جز دو شنبه و تعطیلی های رسمی از ساعت 9 الی 18 امکان پذیر است.

رستوران های نزدیک به عمارت کاظمی

رستوران های نزدیک به عمارت کاظمی کدامند؟

رستوران نون و نمک فخر الملوک یکی از رستوران های بسیار نزدیک به این عمارت تاریخی می باشد. صرف نهار در این رستوران به سبک سنتی می تواند مکمل گشت و گذار تاریخی شما باشد. ساختمان این رستوران نیز یک بنای باقی مانده از دوران قاجار می باشد. رستوران سنتی عمارت فردوسی، رستوران قدح، رستوران مسلم از دیگر رستوران های اطراف این خانه زیبا می باشند.

هتل های نزدیک به عمارت کاظمی

هتل های نزدیک به عمارت کاظمی کدامند ؟

هتل های تقریبا نزدیک به عمارت کاظمی هتل شهریار، هتل گلستان، هتل گرند فردوسی، هتل مهر، هتل حافظ، هتل مارلیک، هتل الیان، هتل ثامن و … می باشند. می توانید پس از خرید بلیط ارزان قیمت زابل به تهران  و بلیط هواپیما تهران به زابل با رزرو یکی از این هتل ها اقامت راحت و به یاد ماندنی در پایتخت تجربه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *