غار آکواریوم گنجنامه

غار آکواریوم گنجنامه همدان

غار آکواریوم گنجنامه بزرگترین غار مصنوعی ایران می باشد که با الهام از غار علیصدر ساخته شده است. این غار آکواریوم یکی از جاذبه های گردشگری متفاوت شهر همدان می باشد که نقش موثری در جذب گردشگر داشته است. پس از خرید بلیط هواپیما همدان، برای بازدید از این غار مصنوعی زیبا باید به دهکده فرهنگی ورزشی توریستی گنج نامه بروید.

مشخصات فنی غار آکواریوم گنجنامه

آشنایی با مشخصات فنی غار آکواریوم

غار آکواریوم گنجنامه با مساحتی حدود هزار متر مربع پس از 5 سال تلاش شبانه روزی برترین مجسمه سازان ایرانی و خارجی در سال 1390 به بهره برداری رسید. آکواریوم دهکده گنجنامه در ارتفاع 3200 متری از سطح دریا واقع شده است. ارتفاع این آکواریوم از کف تا سقف حدود 15 متر می باشد؛ و حدود۳۵۰۰ متر پوسته طبیعی و سنگفرش دارد که متناسب با اقلیم طبیعی و تاریخی همدان طراحی شده است. این غار به قدری طبیعی و زیبا طراحی شده است که هیچوقت فکر نخواهید کرد در حال گشت و گذار در یک غار مصنوعی هستید. در ادامه با بخش های مختلف این غار بیشتر آشنا خواهیم شد.

بخش های غار آکواریوم گنجنامه

آشنایی با بخش های غار آکواریوم گنجنامه

غار آکواریوم دارای دو طبقه و سه بخش اصلی می باشد. طبقه اول این غار آبزیان از قبیل سفره ماهی، ستاره دریایی و انواع مختلف ماهی ها و طبقه دوم برای خزندگان و گونه های نادر زیست محیطی طراحی و آماده شده است.

آکواریوم آب شور و شیرین

آکواریوم آب شور و شیرین در غار آکواریوم

آکواریوم گنجنامه با گنجایش هفته ای 85000 لیتر مکعب آب، اولین و بزرگترین آکواریوم دریاچه ای در سطح کشور می باشد. این آکواریوم مملو از ماهی های رنگارنگ و زیبا و منحصر به فرد می باشد. آکواریوم گنجنامه به دو قسمت آب شور و شیرین تقسیم می شود. ماهی های آب شور شامل انواع دلقک ماهی، جراح ماهی، فرشته ماهی، سوهان ماهیان، صندوق ماهیان و کلیه ماهی‌های آب شور جزایر مرجانی ایران می شوند. ماهی های آب شیرین ماهی هایی از خانواده ی سیکلیده که بومی رودخانه آمازون هستند و همچنین ماهی هایی از رودخانه مالاوی می باشند؛ که در این آکواریوم ها نگهداری می شوند.

گونه های گیاهی غار آکواریوم

آشنایی با گونه های گیاهی غار آکواریوم

در این غار با گونه های گیاهی نادر و بعضا حیرت انگیز مواجه خواهید شد. نمونه هایی که شاید در هیچ جای دیگر نتوانید مشاهده کنید، به عنوان مثال ریشه تنومند و کهن درختی ۱۵۰ ساله؛ تراریوم گیاهی آمازون و ژاپن. این تراریوم ها نمادی از تمام گیاهان طبیعی موجود در آن منطقه می باشند، مثلا برای ساخت تراریوم های ژاپنی از سنگ آتشفشانی کشور ژاپن استفاده شده است. همچنین انواع کانی ها و سنگ های زینتی که کوه الوند به دست آمده اند؛ در این غار نمونه های قابل مشاهده هستند.

گونه های جانوری غار آکواریوم

آشنایی با گونه های جانوری غار آکواریوم

در این غار انواع پرندگان زینتی بسیار زیبا مانند طوطی، اردک ماندارین، مرغ بهشتی، گونه‌های مختلف پروانه، انواع صدف، خرچنگ و مرجان و نمونه هایی از خزندگان و انواع مار نگهداری می شود. ایگوانا و آفتاب پرستان دو نمونه از خزندگان قابل توجه و جذاب این غار می باشند. جانور شناسان ایگوانا را به خاطر شباهت ظاهری شان به دایناسورها، آن ها جز خانواده ی دایناسورها طبقه بندی می کنند. این خزندگان گیاه خوار می باشند و دارای چشم سوم و حس بینایی بسیار قوی می باشد. مار بوآ هندوراس، مار پیتون برمه ای، مار پیتون پلنگی، مار بوآ دم قرمز از جمله مارهایی هستند که در این غار مشاهده خواهید کرد.

موقعیت مکانی غار آکواریوم گنجنامه

آشنایی با موقعیت مکانی غار آکواریوم گنجنامه

غار آکواریوم ضلع شرقی میدان گنج نامه، دهکده فرهنگی ورزشی توریستی گنج نامه واقع شده است. می توانید پس از خرید بلیط هواپیما کیش به همدان و قبل از رزرو بلیط هواپیما همدان به کیش از سایر جاذبه های گردشگری این دهکده توریستی مانند، کتیبه های گنجنامه، آبشار گنجنامه، تله کابین گنجنامه نیز بازدید کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *