فلک الافلاک قلعه ای در آسمان

فلک-الافلاک-قلعه-ای-در-آسمان خرم آباد

هر آنچه در داستانها و کتابها درباره زیبایی های مناظر و دشتها شنیده اید؛ در خرم آباد به واقعیت تبدیل شده اند. این شهر رنگارنگ دارای مردمی مهمان نواز و مهربان است. یکی از آثار تاریخی جذاب و دیدنی این شهر قلعه فلک الافلاک می باشد. شکوه و عظمت قلعه به حدی زیاد است؛ که چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کند. این قلعه ترکیبی از زیبایی های طبیعی و تلاش بشر در طول تاریخ است؛ و شما را به تماشا خویش دعوت می کند.

تاریخچه قلعه فلک الافلاک

تاریخچه-قلعه-فلک-الافلاک خرم آباد

اولین بنای قلعه به دوره ساسانیان باز می گردد؛ و به قلعه شاپورخواست مشهور بوده است. این قلعه در مرکز خرم آباد فعلی واقع شده است. به دلیل قرار گیری این قلعه در یک تپه مرتفع منظره کاملی از کل شهر را می توان دید. واضح  است که پایداری و ثبات قلعه مدیون موقعیت ممتاز آن است. قلعه فلک الافلاک دارای نام های مختلفی در طول تاریخ بوده است؛ در دوره قاجار به دلیل ارتفاع زیاد به فلک الافلاک تغییر نام یافت. همچنین این قلعه در سال 1348 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

این قلعه در طول تاریخ تغییرات زیادی داشته؛ اما بیشتر تغییرات در دوره صفوی و قاجار رخ داده اند. و برخی از ساختمان ها در این دو دوره به قلعه اضافه شده اند. مساحت این قلعه معادل 5200 متر مربع و ارتفاع بلندترین دیوار آن تا سطح تپه مجاور 40 متر می باشد.

قله فلک الافلاک با پرتگاه های ترسناکی احاطه شده؛ و باعث می شود قلعه دست نیافتنی به نظر برسد. رودخانه ای در مرکز شهر وجود دارد؛ که به لطف آب فراوان، قلعه را از تهاجم دشمنان در گذشته محافظت می کرد. مسافران و گردشگران فراوانی هر ساله با اطلاع از قیمت بلیط ارزان پرواز خرم آباد به این شهر سفر می کنند؛ تا از جاذبه های طبیعی و باستانی آن دیدن کنند.

درباره قلعه فلک الافلاک

درباره-قلعه-فلک-الافلاک خرم آباد

این قلعه در طول تاریخ کاربردهای زیادی داشته است. از پادگان نظامی گرفته تا مقر دولت، حتی زندان مخوف برای افراد سیاسی در دوره پهلوی. اما اکنون این قلعه به سه موزه تبدیل شده است؛ که شامل سه بخش مردم شناسی، مرمت اشیاء و باستان شناسی می باشد. یکی از جاذبه های موزه مردم شناسی سنگ قبرهای موجود در این موزه است. در این منطقه یک رسم قدیمی وجود دارد؛ که مردم سنگ قائم را بر روی قبر قرار داده و سپس تصاویری از آن مرحوم برای روی سنگ می گذارند.

اگر قصد بازدید از این قلعه را دارید؛ باید از پله های زیادی بالا بروید. اما دیدن زیبایی های قلعه ارزش آنرا دارد که این سختی را تحمل کنید. به نظر می رسد که هر برج قلعه در مورد زمانی در گذشته با شما صحبت می کند. تماشای قلعه از پایین شکوه عظمت آنرا و از ارتفاعات اطراف جلال آنرا نشان می دهد. شما نیز می توانید برای سفر به این شهر با ورود به سایتهای معتبر فروش آنلاین بلیط هواپیما نسبت به خرید بلیط هواپیما مشهد به خرم آباد و برای برگشت بلیط هواپیما خرم آباد به مشهد خود اقدام نمائید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *