قلعه راین دومین بنا خشتی جهان

قلعه-راین کرمان

در میان بسیاری از نقاط دیدنی کرمان، قلعه راین یکی از قابل توجه ترین آثار تاریخی بشمار می رود. ادعا می شود قلعه راین پس از ارگ بم(مکان دیدنی و جذاب ثبت شده در میراث یونسکو)، دومین بنا خشتی در جهان است. شاید جالب باشد بدانید که 150 سال پیش هنوز این قلعه مهمان ساکنانی بوده است. ساخت این بنا به دوره ساسانیان یعنی قبل از ظهور اسلام باز می گردد. هیچ حاکمی نتوانست در طول تاریخ به قلعه راین حمله کند؛ و آنرا به تسخیر خود درآورد. و این همان نکته ای است؛ که باعث افتخار این بنا شده است.

موقعیت مکانی قلعه راین

موقعیت-مکانی-قلعه-راین کرمان

قلعه راین در یکی از شهرهای استان کرمان به نام راین واقع شده است. باغ شازده در فاصله 7 کیلومتری از قلعه قرار دارد؛ که می توانید آن را هم به لیست جاذبه های این شهر اضافه کنید. فضایی که قلعه در آن قرار دارد 44000 متر مربع، و خود بنا 22000 متر مربع مساحت دارد. ارگ بم چهار برابر بزرگ تر از قلعه راین است؛ به همین دلیل این قلعه به عنوان دومین بنا خشتی جهان بعد از ارگ بم شناخته می شود. معماری و مواد بکار رفته در هر دو بنا کاملا یکسان است. قلعه راین پس از تخریب ارگ بم در زلزله توجه بیشتری را به خود جلب کرد. شما نیز اگر علاقه مند به بازدید از این قلعه تاریخی هستید؛ با خرید بلیط هواپیما چارتر کرمان به این شهر تاریخی آمده؛ و سفری به یادماندنی داشته باشید.

تاریخچه قلعه راین

تاریخچه-قلعه-راین کرمان

شهر راین بین راه جیرفت و کرمان قرار داشت؛ و در گذشته بسیاری از کاروانهای تجاری در قلعه راین توقف می کردند. از همین رو راین یک مرکز شناخته شده برای پارچه های زیبا و با ارزش بشمار می رفت. همچنین صادر کننده انواع پارچه به کشورهای دیگر مانند مصر بود. براساس برخی منابع، قلعه راین فعلی بر روی ویرانه های قلعه های قبلی که در زمین لرزه یا سایر بلاهای طبیعی، تخریب شده اند؛ ساخته شده است.

قلعه راین به دلیل معماری و موقعیت جغرافیایی در برابر بلاهای طبیعی مصون بوده؛ و به عنوان قوی ترین بنا در ایران مشهور است. قدمت این قلعه را در حدود پنج قرن تخمین زده اند. سازمان میراث فرهنگی، امروزه صاحب این بنا با شکوه است. در سال 1374، این سازمان تصمیم به بازسازی قلعه گرفت؛ و افتخار و عزت دوباره ای به این بنا برگرداند.

ساختار قلعه راین

ساختار-قلعه-راین کرمان

قلعه راین یک بنا مربع شکل است؛ که چندین برج در اطراف آن برای محافظت در برابر خطرات و حملات خارجی، وجود دارد. علاوه بر این، حصار 10 متری اطراف بنا، یکی دیگر از ویژگی های حفاظتی آن بشمار می آید. تنها یک ورودی به قلعه راین وجود دارد؛ که در ضلع شرقی آن قرار گرفته است؛ دروازه ای بزرگ و با شکوه که از بازدید کنندگان استقبال می کند.

گردشگران فراوانی هرساله ضمن خرید بلیط هواپیما کیش به کرمان و برای برگشت بلیط هواپیما کرمان به کیش از این قلعه با شکوه و تاریخی دیدن می کنند. لازم به ذکر است؛ که برج های موجود در قلعه راین، عمدتا دو و یا سه طبقه داشتند. افرادی از اقشار مختلف در مناطق کاملا جدا در آن زندگی می کردند؛ و رتبه بندی اجتماعی و مالی آنها به راحتی حدس زده می شد. به طور کلی 16 ساختمان داخل قلعه راین وجود دارد؛ که بهترین آن متعلق به حاکم شهر بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *