مجموعه باستانی گنجعلی خان

مجمو.عه-گنجعلی-خان کرمان

مجموعه گنجعلی خان در کنار بازار و در قلب شهر کرمان قرار دارد. گنجعلی خان از سال 1005 تا 1034 هجری قمری یکی از فرمانرویان مشهور در دوره شاه عباس بود. بنابراین بسیاری از مکان های معماری به فرمان او ساخته شد. وی نقش مهمی در توسعه منطقه ای داشت.

تاثیر گنجعلی خان بر جاذبه های تاریخی

تاثیر-گنجعلی-خان-بر-جاذبه-های-تاریخی کرمان

برخی از اماکن عمومی که به دستور گنجعلی خان در کرمان ساخته شده اند؛ از جمله مجموعه گنجعلی خان در مرکز شهر، کاروان سرای گنجعلی خان در جاده یزد-کرمان، حوض خان در جاده کرمان-مشهد و برخی قنات، در شهر می باشند. در زمان ماموریت های نظامی استراتژیک آقا محمد خان، برخی از این بناها خسارات جبران ناپذیری را متحمل شد.

ویژگی های مجموعه گنجعلی خان

ویژگی-های-مجموعه-گنجعلی-خان کرمان

مساحت مجموعه گنجعلی خان حدود 11000 متر مربع است. این مجموعه شامل یک بازار، میدان، حمام، ضرابخانه، مدرسه، کاروانسراها و یک آب انبار می باشد. در چهار گوشه میدان چهار مسجد وجود دارد؛ که سه نمونه از آنها حفظ شده است. زیباترین مسجد در ضلع شرقی است؛ که امروزه موزه ای با تزئینات هنری است. معماری پیچیده بخشی از این مجموعه به دست سلطان محمد معمار یزدی بود. سبک معماری مجموعه گنجعلی خان سبک اصفهانی است. در ادامه به قسمتهای مختلف این مجموعه می پردازیم.

میدان گنجعلی خان

میدان-گنجعلی-خان کرمان

این میدان در مرکز شهر قرار دارد؛ و مانند سایر میادین معروف، عناصر مهم شهری در اطراف آن وجود دارد. در سه گوشه میدان گنجعلی خان بازارها قرار دارند. قوس های آجری، کاشی کاری های زیبا، فضای سبز و حوضچه از ویژگی های اطراف این میدان است.

بازار گنجعلی خان

بازار-گنجعلی-خان کرمان

بازار گنجعلی خان بین بازار چهار سوق و بازار اختیاری واقع شده است. این بازار در جنوب میدان قرار گرفته است. همچنین حمام زیبای گنجعلی خان در سمت راست بازار و در سمت چپ طاق نماهای زیبایی دیده می شود. طول بازار 93 متر و عرض آن5.75 متر می باشد. مساحت بازار نیز 534.75 متر مربع است. در انتها بازار، بازار زرگری وجود دارد؛ که به بازار قیصریه هم معروف است.

مسجد گنجعلی خان

مسجد-گنجعلی-خان کرمان

در ضلع شمال شرقی میدان، می توانید مسجد گنجعلی خان را ببینید. این بنا به دستور گنجعلی خان، در سال 1007 هجری قمری ساخته شده است. این مسجد دارای شبستان کوچک با مساحت 5*5.25 متر است. نمای ایوان بسیار ساده و نقوش گچ هندسی روی آن به چشم می خورد. کف آن از سنگ ساخته شده و در بالای درب چوبی، کتیبه ای سنگی وجود دارد که تحسین و تعریفی از شاه عباس بر روی آن نوشته شده است؛ همچنین بر روی گنبد 12 نورگیر وجود دارد. این مسجد با نقاشی ها، گچ کاری ها و مقرنس تزئین شده است. در سالهای اخیر، این مسجد بازسازی شد؛ و فقط برای هدف گردشگری مورد استفاده قرار می گیرد و جایی برای عبادت مسلمانان نیست.

حمام گنجعلی خان

حمام-گنجعلی-خان کرمان

در بالای حمام گنجعلی خان، تعدادی نقاشی متعلق به عصر صفوی وجود دارد؛ که اخیرا بازسازی شده است. همچنین کتیبه ای که بر روی آن شعری با خط نستعلیق نوشته شده؛ نیز به چشم می خورد.

مدرسه گنجعلی خان

مدرسه-گنجعلی-خان کرمان

مدرسه و کاروانسرای گنجعلی خان یکی از مراکز اصلی آموزشی این شهر است. مدرسه در ضلع شرقی میدان واقع شده است؛ و زمانی مدرسه ای معروف بود که به مرور زمان به کاروانسرا تبدیل شد. معمار آن هم محمد سلطانی یزدی بود. بر روی کتیبه بالای در تاریخ1007 هجری قمری حک شده است.

ضرابخانه گنجعلی خان

ضرابخانه-گنجعلی-خان کرمان

ضرابخانه ها محلی برای ساخت سکه بوده اند. ضرابخانه گنجعلی خان در شمال میدان واقع شده است؛ و به دستور گنجعلی خان در سال 1007 الی 1035 هجری قمری ساخته شد. طراحی داخلی آن با گچ می باشد؛ و چهار ایوان و چهار مغازه در اطراف آن قرار دارد. همچنین یک حوضچه مربعی وجود دارد؛ که باعث بازتاب زیبای نور می شود. در هنگام بازسازی این بنا برخی سکه های مس و تکه های فلزی که برای ضرب سکه استفاده می شد؛ پیدا شد؛ که دلیلی بر تایید این مکان به عنوان ضرابخانه است. در سال 1370 مصادف با روز بزرگداشت خواجوئی کرمانی، ضرابخانه کار خود را به عنوان موزه سکه آغاز کرد. سکه های مختلفی از زمان های مختلف از جمله سلسله اشکانیان، ساسانیان، اموی، عباسی، گورکانی، تیموری، آق قویونلو، ایلخانی، زندی، قاجار و پهلوی در این موزه وجود دارد.

آب انبار گنجعلی خان

آب-انبار-گنجعلی-خان کرمان

گنجعلی خان این آب انبار را به نام پسرش، علی مردان خان نامید. با وجود جاذبه های فراوان این مجموعه، و دیگر آثار تاریخی این شهر، هر ساله گردشگران فراوانی از سراسر دنیا و ایران با اطلاع از قیمت بلیط ارزان پرواز کرمان به این شهر تاریخی سفر می کنند.

رستوران های نزدیک مجموعه گنجعلی خان

رستوران-های-نزدیک-مجموعه-گنجعلی-خان کرمان

اگر به دنبال مکانی مناسب در نزدیکی مجموعه گنجعلی خان هستید؛ تا چای و یا میان وعده ای میل نمایید؛می توانید به کافه ویلا رفته و برای صرف غذاهای خوشمزه ایرانی، رستوران و چایخانه وکیل گزینه  مناسبی است. همچنین سالاد بار نیز با انواع سالادهای متنوع و خوش طعم پذیرای شما خواهد بود.

هتل های نزدیک مجموعه گنجعلی خان

هتل-های-نزدیک-مجموعه-گنجعلی-خان کرمان

از جمله مکان های نزدیک برای اقامت در نزدیکی این مجموعه مهمان پذیر یاس، هتل اخوان و هتل پارس هستند. با رزرو اقامت و خرید بلیط هواپیما مشهد به کرمان و برای برگشت بلیط هواپیما کرمان به مشهد خود سفری خاطره انگیز به این شهر زیبا داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *