مجموعه تاریخی خانه آقا زاده

آشنایی با مجموعه تاریخی خانه آقا زاده

خانه آقازاده یکی از بناهای زیبا و تاریخی شهرستان ابرکوه در استان یزد می باشد. این خانه همراه با چهار خانه ی دیگر این مجموعه ی تاریخی را می سازند. در حال حاضر هر یک از این خانه‌های تاریخی، کاربری خاص خود را دارند و شامل اقامتگاه‌های سنتی، رستوران و کافه هستند. به عنوان مثال خانه های موسوی، حسینی و خانه سید علی آقا کاربرد اقامتی دارند و خانه گبری کاربرد فرهنگی دارد، و تنها خانه آقازاده قابل بازدید است. معماری این خانه به همراه بادگیر آن انقدر شاخص و منحصر به فرد است که از سال 1393 به بعد، اسکناس های 20 هزار ریالی با طرحی از نمای این خانه تاریخی منتشر شده است. این خانه تاریخی همچنین در سال 1375 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

تاریخچه ی خانه آقازاده

آَشنایی با تاریحچه ی خانه آقازاده

خانه آقازاده و بادگیر آن مربوط به دوره ی قاجار می باشد. صاحب این خانه سید حسین ابرقویی که یکی از ثروثمندان ابرکوه بوده است، می باشد. برای بازدید از این خانه ی زیبا پس از خرید بلیط هواپبما یزد، باید به شهرستان ابرکوه واقع در غرب استان بروید. خانه آقازاده در محله دروازه، میدان ابرقو واقع شده است.

معماری خانه آقازده

آشنایی با معماری خانه آقازده

این خانه اعیان نشین 820 متر مربع مساحت و دارای دو طبقه است. مصالح استفاده شده برای ساخت این خانه مانند دیگر خانه های بومی این منطقه خشت و گِل است. درها و پنجره های خانه چوبی است و از هنر گچبری نیز برای تزئینات داخلی استفاده شده است.

در سه جهت حیاط خانه اتاق ها ی خانه ساخته شده است. دلیل ساخت اتاقها در جهت های مختلف این بوده است که در فصل های مختلف بتوانند اقامت خود را در جهت تابش خوشید تغییر دهند. در حیاط خانه نیز مانند تمام خانه های ایرانی یک حوض سنگی نیز به چشم می خورد.

بادگیر خانه آقازاده

آشنایی با بادگیر خانه آقازده

بادگیر خانه آقازاده از شهرت خاصی برخوردار است. همانطور که می دانید از بادگیرها در مناطق کویری ساخته می شدند و به منظور تهویه هوای اتاق های خانه استفاده می شدند. بادگیر معروف خانه آقازاده با ۱۸ متر ارتفاع و ۱۸ متر مربع مساحت، در کنار کلاه فرنگی (نورگیر) بنا قرار گرفته و دارای ۱۹ دریچه‌ جهت تنظیم هوا است که با بادگیر دوم ارتباط دارد. این بادگیر به‌گونه‌ای طراحی شده است که حتی در صورت نبود باد، بتواند هوای داخل بنا را خنک نماید.

عمارت کلاه فرنگی

آَنایی با عمارت کلاه فرنگی

قسمت دیگر این عمارت که بسیار مورد توجه شما قرار خواهد گرفت عمارت کلاه فرنگی می باشد. سبک معماری این بنا تلفیقی از معماری اروپایی و ایرانی است. کلاه فرنگی خانه آقازاده بر بام تالار اصلی و درست کنار بادگیر قرار گرفته است. ساختار معماری کلاه فرنگی به صورت هشت ضلعی و در هر ضلع آن یک پنجره با شیشه های رنگی کار شده است؛ و طراحی آن به صورتی است که بیشترین نور را به داخل تالار اصلی انتقال دهد.

خانه آقازاده در حال حاضر به عنوان رستوران و کافی شاپ مشغول به فعالیت می باشد و می توانید پس از بازدید از  خانه ناهارتان را در این خانه صرف کنید. اگر هم پس از خرید بلیط هواپیما تهران به یزد و قبل از برگشت و خرید بلیط هواپیما یزد به تهران ، قصد شب مانی در این شهرستان را دارید، می توانید خانه موسوی و یا خانه سید علی آقا را درجوار خانه ی آقازاده انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *