مجموعه خان ترکیبی از طرح های معماری سنتی

آشنایی با مجموعه خان ترکیبی از طرح های معماری سنتی

مجموعه خان در یک میدان بزرگ، زیبا و با طراحی فوق العاده زیبا به نام خان در یزد واقع شده است. این مجموعه در قسمت جنوبی خیابان قیام قرار دارد و یکی از جاذبه های اصلی یزد است. این بنا به دستور محمدتقی خان بافقی معروف به “خان بزرگ” در سال 1791 میلادی ساخته شد. سه دهه بعد نیز، بازسازی و مرمت شد؛ و روی دیوار های آن تزئینات و گچ بری های زیبا و نقاشی های شاه نشین قاجاری و تزئینات دیگری اضافه شد. این مجموعه شامل یک مدرسه، حمام و یک بازار است.

باغ دولت آباد و جنت آباد نیز به دستور محمدتقی خان بافقی ساخته شد. مجموعه خان یزد در سال 1365 هجری شمسی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. برای رفتن به این مکان پس از خرید بلیط هواپیما یزد، باید به بلوار سید گل سرخ و سپس به خیابان قیام بروید. خیابان سلمان فارسی نیز به خیابان قیام منتهی می شود.

میدان خان

آشنایی با میدان خان
مغازه های این میدان از اطراف به سمت بازار قیصریه، مسجد ملا اسماعیل، بازار ملا اسماعیل، بازار مسگری و مسجد ریگ احاطه شده است. در چهار ضلع میدان مغازه های مختلفی وجود دارد. شکل و شمایل کلی مغازه ها به صورت مغازه‌هایی با سایه‌بان هایی قدیمی و سردرهای هلالی می باشد. از میدان خان به عنوان محلی برای قضاوت و رسیدگی به موضوعات و مشکلات صاحبان مغازه ها در دوران قاجار استفاده می شده است.

حمام خان

آشنایی با حمام خان
حمام خان یکی از معروف ترین حمام های ایران است. این حمام به روشی کاملا ساده و دنج طراحی شده است؛ که توجه هر گردشگر را به خود جلب می کند. این بنا در سال 1797 میلادی ساخته شده است. حمام دارای بخش های مختلفی از جمله شاه نشین، خزینه و غیره می باشد و از معماری دوران ناصرالدین شاه قاجار به یادگار مانده است. حمام خان دارای سه ورودی قابل دسترسی است که نزدیک به میدان خان، بازار کاشیگری و بافت مسکونی شهر می باشند. این روزها این حمام به عنوان یک رستوران سنتی و چایخانه تغییر کاربری داده است و انواع غذاهای محلی و ایرانی مختلف را سرو می کند.

بازار خان

آشنایی با بازار خان
این بازار، طولانی ترین و وسیع ترین بازار یزد با  274 متر طول و ارتفاع بین 6 الی 4 متر است. برخی از قسمت های بازار در سلسله افشار تاسیس شده است. قسمتهای دیگر توسط فرزندان محمدتقی خان بافقی تأسیس شده است. بازار خان شامل تعدادی زیادی بازارچه و تیمچه است که هر کدام یک نام خاص دارند. این بازار دارای دو بخش جنوبی – شمالی و شرقی – غربی است.

بازار قیصریه بین مدرسه خان و میدان خان است. از طراحی معماری برجسته ای برخوردار است؛ بازار قیصریه به وسیله ی دو درب چوبی با ارزش باز و بسته می شود. این بازار محل فروش پارچه های یزدی است. اگر به بازار پنجه علی رسیدید، فراموش نکنید که به رستوران کافه عدس پناهنده سر بزنید و از عدسی های خوشمزه و مشهورش بخورید. این کافه سالهاست که پذیرای میهمانان داخلی و خارجی بوده است. بازار خان در سال  2003 میلادی در فهرست میراث ملی ثبت شده است.

رستوران های نزدیک به مجموعه خان

آشنایی با رستوران های نزدیک به مجموعه خان
رستوران سنتی هفت خان، رستوران سنتی حمام خان، رستوران سنتی یزد و رستوران شهرزاد برخی ازرستوران هایی هستند که می توانید در آنجا غذاهای محلی را میل کنید. کافه رستوران بام ، رستوران مارکوپولو و کافه ونیز مکان های دیگری هستند که می توانید در آن انواع غذاهای دیگر را امتحان کنید.

هتل های نزدیک به مجموعه خان

هتل ملک التجار یکی از هتل های نزدیک به مجموعه خان
اگر پس از خرید بلیط هواپیما تهران یزد، دوست دارید مدتی را در این شهر کویری زیبا سپری کنید، می توانید قبل از خرید بلیط هواپیما یزد تهران، هتل سنتی ملک التجار که یک هتل 4 ستاره سنتی مجلل و در نزدیک مجموعه خان است، را انتخاب کنید. اگر به دنبال هتل با بودجه 3 ستاره هستید، می توانید هتل سنتی مهر، هتل تاریخی لب خندق یا هتل سنتی ولی را انتخاب کنید. اگر به دنبال یک محل مناسبتر هستید، می توانید به اقامتگاه بومگردی سرزمین آفتابی بروید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *