مسجد وکیل تاریخ ماندگار ایران

مسجد وکیل شیراز

یکی از  دیگرجاذبه های منحصر به فرد شهر شیراز مسجد وکیل یا مسجد سلطانی می باشد که در میان دیگر جاذبه های این شهر می درخشد. که در دوره ی زندیه بنا به دستور کریم خان زند ساخته شد. همچنین در سال 1932 در فهرست میراث ملی ایران به ثبت رسیده است.

موقعیت مسجد وکیل

موقعیت مکانی شیراز

مسجد وکیل در کنار بازار وکیل و حمام وکیل قرار دارد . آنجا علاوه بر مسجد وکیل  آثار تاریخی دیگری وجود دارد که به مجموعه زندیه شهرت دارد . معماری زیبا و چشم گیر این مسجد باعث شده تا به عنوان یکی از محبوب ترین جاذبه ها شناخته شود.

 از دیگر جاذبه های نزدیک به مسجد وکیل موزه پارس و مسجد جامع عتیق را می توان نام برد. با خرید بلیط ارزان شیراز به این شهر سراسر جذابیت بروید و از تمامی آثار و جاذبه های آن دیدن کنید.

تاریخچه مسجد وکیل

تاریخچه مسجد وکیل شیراز

کریم خان زند را تقریبا همه ایرانیان می شناسند . خصوصا کسانی که به تاریخ ایران علاقه مند هستند . در زمان سلطنت وی شیراز پایتخت ایران شناخته شد و این دوران  ، دوران پر زرق و برقی برای این شهر بود که  بناهای با ارزش بسیاری به دستور کریم خان بنا نهاده شد.

مجموعه وکیل ( زندیه ) از مجموعه این بناهاست. مسجد وکیل در سال 1773 همزمان با ساخت بازار وکیل و میدان در حال ساخت بود . همچنین روایاتی مبنی بر بازسازی این مسجد توسط حسینعلی میرزا فرزند فتهعلی شاه قاجار دارد.

معماری مسجد وکیل

معماری مسجد وکیل شیراز

این مسجد به مساحت 8660  متر مربع در فضایی 11000 متر مربعی ساخته شده که متاسفانه نوع معماری آن هنوز مشخص نیست . الگوی این مسجد به گونه ای طراحی شده که دارای دو ایوان و دو شبستان جنوبی و شرقی است . به طور کلی قسمتهای مختلف این مسجد شامل ورودی ، راهرو ، حیاط ، شبستان بزرگ و شبستان زمستانی ، محراب ، منبر و طاق مروارید می باشد.

جزییات معماری مسجد وکیل قابل تحسین است ؛ اما سه قوس در این مجموعه بسیار شگفت انگیز طراحی شده که می توان به قوس بالای در ورودی ، قوس مروارید و قوس شبستان بزرگ اشاره کرد . منبت کاری های این طاق ها بسیار افسانه ای است که نمیتوان از آن چشم پوشی کرد. سادگی هنر ، نقاشی ها و نوشته های فارسی ایرانی روی دیوارها و کاشی کاری ها  نیز چشم نواز است.

ساعات بازدید از مسجد وکیل

ساعات بازدید از مسجد وکیل شیراز

اگر علاقه مند به بازدید از مسجد وکیل هستید می توانید همه روز از ساعت 8:30 صبح تا  20:30 در بهار و تابستان و تا 20:00 در پاییز و زمستان  به این مجموعه دیدنی بروید و تمامی مطالبی که گفته شد را با چشم خود از نزدیک مشاهده کنید.

همه مسافران از سراسر ایران میتوانند با خرید بلیط هواپیما زاهدان به شیراز و بلیط هواپیما شیراز به زاهدان خود و پس رسیدن به مقصد بعد  از استراحتی کوتاه به دیدار این آثار تاریخی که در مجموعه وکیل واقع شده بروند و در کنار دیگر آثار این مجموعه از مسجد وکیل نیز دیدن کنند.

رستورانهای نزدیک مسجد وکیل

رستوران نزدیک مسجد وکیل

رستوران سرای مهر ، رستوران سنتی وکیل ، رستوران شرزه برای وعده های اصلی ، پذیرای مسافران هستند . کافه خانه شعرا و کافه رویال نیز برای عصرانه های متنوعی که ارایه می دهند و انواع نوشیدنی های سرد و گرم پذیرای مسافران و گردشگران خواهند بود.

هتل و اقامتگاههای نزدیک مسجد وکیل

هتل ها و اقامتگاهها نزدیک مسجد وکیل شیراز

اقامتگاه سنتی زار و همچنین اقامتگاه سنتی پرهامی برای مسافرانی که تجربه شب مانی در چنین مکانهایی را می پسندند قابل ذکر است و همچنین هتل ارگ و هتل گلشن هم از جمله هتل های نزدیک این مسجد می باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *