منطقه کوهستانی و تفریحی عینالی

رشته کوه عینالی در شمال شهر تبریز قرار دارد. دند و بهلول هم از دیگر قله های این منطقه هستند. این رشته کوه در میان مردم محلی به عون بن علی نیز معروف است. متوسط ارتفاع رشته کوه عینالی از سطح دریا 2000 متر می باشد؛ که صخره های آن از خاک قرمز تشکیل شده اند؛ و شما می توانید آنها را از هر نقطه ی شهر ببینید. همچنین این منطقه، مکانی برای بسیاری از کوهنوردان می باشد. زیارتگاه یکی از فرزندان حضرت علی (ع) نیز در بالای کوه عینالی قرار دارد. این تفرجگاه شامل تله کابین، زیارتگاه، مسجد و یک دریاچه مصنوعی است. در ادامه جاذبه های عینالی را بیشتر معرفی می کنیم.

درباره زیارتگاه عون بن علی (ع)

دباره-زیارتگاه-عون بن-علی تبریز

برخی مورخان معتقدند که این زیارتگاه متعلق به دو روحانی مسلمان به نام های عون بن علی و زید بن علی فرزندان امام علی (ع) می باشد. این بنا شامل 9 اتاق، 6 گنبد، ایوان و مناره است. ستون های بنا از چوب ساخته شده بودند؛ اما در بازسازی اخیر ستونهای صخره ای جایگزین آنها شدند.

این زیارتگاه در قرن 15 ساخته شد؛ اما در حمله عثمانی ها به ایران تخریب شد. اما در دوره صفوی و به دستور شاه عباس مورد بازسازی قرار گرفت. تحقیقات جدید حاکی از آن است که عون بن علی و زید بن علی فرزندان حضرت علی(ع) نبودند بلکه از نزدیکان آن حضرت بوده اند. با این حال مردم برای این زیارتگاه احترام زیادی قائل هستند.

برج یادبود شهدای گمنام

برج-یادبود-شهید-گمنام تبریز

این برج بلند نزدیک زیارتگاه عون ابن علی است؛ و از نقاط مختلف کوه قابل مشاهده می باشد. این بنا یادبود مربوط به شهدای گمنام جنگ ایران و عراق می باشد. مردم مراتب قدردانی خود را همراه با گل، نشان می دهند. این برج براساس معماری آذری ساخته شده است. بر روی دیواره های برج چند شعر شهریار نوشته شده است. ارتفاع این برج 14 متر است؛ و در آن 8 شهید گمنام تشییع شده اند.

تله کابین عینالی چشم اندازی بی نظیر به کل شهر

تله-کابین-عینالی-چشم-اندازی-بی-نظیر-به-کل-شهر تبریز

این تله کابین دارای 6 دکل است؛ که قرار است به 24 عدد افزایش پیدا کند. هر کابین می تواند 6 نفر را با وزن 640 کیلوگرم حمل کند. طول فاز اول 1480 متر است و در عرض کمتر از چند دقیقه شما را به بالاترین نقطه عینالی می برد. فاز اول دارای دو توقف به فاصله 240 متر در طول می باشد.

 ساعات استفاده از آن نیز 9 صبح تا 8 شب است. در طی مسیر می توانید از چشم انداز زیبا شهر لذت ببرید. و کوهنوردانی را که در حال بالا رفتن از صخره ها هستند؛ نظاره کنید. پس از تکامل این پروژه و وصل شدن خط تله کابین به کوه دند، این تله کابین به عنوان طولانی ترین تله کابین در ایران شناخته می شود. رستوران، کافه، نمازخانه، توالت و پارکینگ از جمله امکانات محوطه تله کابین هستند.

زیپ لاین عینالی سریعترین زیپ لاین ایران

زیپ-لاین-عینالی-سریعترین-زیپ-لاین تبریز-ایران

این زیپ لاین در سال 1387 تاسیس شد. طول آن 500 متر و ارتفاع آن معادل 75 متر می باشد. علاقه مندان می توانند با اطلاع از ارزانترین نرخ بلیط هواپیما تبریز به این شهر آمده و از تفرجگاه عینالی دیدن نمایند؛ و از تفریحات آن لذت ببرید.

دریاچه مصنوعی داغ گلی

دریاچه-مصنوعی-داغ-گلی تبریز

دریاچه  مصنوعی داغ گلی، 54000 متر مربع وسعت دارد؛ و شامل برخی از ورزش های آبی می باشد. توصیه ما به بازدیدکنندگان از تفرجگاه عینالی این است که حتما ساعاتی را به بازدید از این دریاچه زیبا بپردازند.

جنگل زدایی در اطراف عینالی

جنگل-زدایی-در-اطراف-زینالی تبریز

در سال 1383، پروژه جنگل زدایی در حدود 5612 هکتار در قسمتهای شمالی رشته کوه عینالی آغاز شد؛ که نتیجه آن ساخت زمینهایی برای ورزش هایی همچون والیبال و بدمینتون و ساخت مکانهایی به عنوان غذاخوری ها بود.

تفریحاتی که در عینالی می توان به آن پرداخت

فریحاتی-که-در-عینالی تبریز-می-توان-به-آن-پرداخت

با توجه به منظره و جاذبه های عینالی، می توانید از عکاسی در این منطقه لذت ببرید. آجی چای یا تلخه رود قدیمی ترین رودخانه آذربایجان همه دره ها عینالی را در بر گرفته و شما می توانید به بازدید از آبشار مصنوعی، توربین های بادی و مزرعه شتر بروید.

رستورانهای نزدیک منطقه تفریحی عینالی

رستورانهای-نزدیک-منطقه-تفریحی-عینالی تبریز

رستوران بام در خود مجموعه عینالی قرار دارد؛ که می توان در آن غذاهای سنتی را امتحان کرد. رستوران ایپک یولو هم که تنها چهار کیلومتر با این منطقه کوهستانی فاصله دارد؛ انتخاب مناسبی برای صرف غذا می باشد.

هتل های نزدیک منطقه تفریحی عینالی

هتل-های-نزدیک-منطقه-تفریحی-عینالی تبریز

هتل کایا لاله پارک 7 کیلومتر با تفرجگاه عینالی فاصله دارد. این هتل یک هتل 5 ستاره لوکس در تبریز می باشد. هتل 3 ستاره ائل آی نیز در نزدیکی عینالی است. همچنین می توان به هتل گسترش و هتل بین المللی هم اشاره نمود. گردشگران می توانند پس از رزرو اقامت خود، برای رزرو بلیط هواپیما اهواز به تبریز و برای برگشت بلیط هواپیما تبریز به اهواز خود نیز اقدام نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *