موزه آب مجموعه ای عالی از اشیاء مربوط به آب

آشنایی با موزه آب مجموعه ای عالی از اشیاء مربوط به آب

یزد به شهر بادگیرها و قنات ها مشهور است. موزه آب یزد یکی از جاذبه های گردشگری معروف یزد است که در مرکز شهر، در شمال میدان امیرچخماق و در ابتدای خیابابان قیام قرار دارد. این موزه در یک عمارت قدیمی متعلق به یک تاجر ثروتمند و معروف یزدی به نام “حاج علی اکبر کلاهدوز” برپا شده است. در سال 1379 هجری شمسی، همزمان با برگزاری نخستین همایش بین المللی کاریز، این موزه فعالیت خود را به طور رسمی آغاز کرد. با خرید بلیط سیستمی هواپیما یزد می توانید از این موزه ی جذاب دیدن کنید.

عمارت موزه آب

آشنایی با عمارت موزه آب

همانطور که گفته شد، ساختمان موزه قبلاً یک خانه ی بازرگانی به نام “حاج علی اکبر کلاهدوز” بوده است؛ که در سال 1266 قمری در دوران قاجار ساخته شده است. این عمارت در پنج طبقه بنا شده است. ساخت ساز در یزد به علت آب و هوای گرم و کویری اش کمی متفاوت با دیگر نقاط بوده است، و بیشتر طبقات در زیر زمین ساخته می شده است. در ادامه با طبقات این عمارت تاریخی بیشتر آشنا می شویم.

طبقه اول

طبقه اول موزه آب

دو قنات معروف یزد، به نام قنات زارچ و قنات رحیم آباد، در طبقه ی اول این خانه که پایین ترین طبقه ی آن است، جریان داشته است. اما امروزه فقط شاهد حیات قنات زارچ هستیم.

طبقه دوم

طبقه دوم موزه آب

طبقه ی دوم عمارت که به آن پایاب گفته می شود؛ در عمق 10 متری زمین قرار گرفته است و به شکل هشت ضلعی است. در این طبقه حوضی قرار دارد که دسترسی به آب قنات را میسر کرده است. به خاطر وجود حوض هوای این طبقه بسیار مطبوع و محل مناسبی برای نگهداری میوه و غذا بوده است.

طبقه سوم

طبقه شوم موزه آب

طبقه سوم عمارت که زیر زمین عمارت به حساب می آید، دارای اتاق ها و دالان های زیادی است که محل زندگی افراد خانواده و فرار از گرمای تابستان بوده است.

طبقه چهارم

طبقه جهارم موزه آب

طبقه ی چهارم این خانه ی تاریخی که طبقه ی همکف عمارت می باشد، نیز محل سکونت افراد در فصل زمستان بوده است و دارای اتاق های زیادی از قبیل، اتاق های پنج دری، اتاق ارسی، آشپزخانه و اتاق خدمتکاران است.

طبقه پنجم

طبقه پنجم موزه آب

و بالاخره آخرین طبقه ی ساختمان، طبقه ی پنجم که چاه خانه نام دارد. در این طبقه چرخ چاهی قرار دارد که برای کشیدن آب از چاه استفاده می شده است. این آب را در آب انبار ذخیره می کردند و برای نظافت، شست و شو و آشامیدن اهالی خانه از آن استفاده می کردند.

چرا باید از موزه آب دیدن کرد؟

چرا باید از موزه آب یزد دیدن کرد؟

با بازدید از موزه، می توانید درک کنید که چنین شاهکار معماری و مهندسی جهان باستان مانند بادگیرهای نشتیفان چگونه کار می کند. علاوه بر این، می توانید با ظاهر یک سازنده قنات، وسایلی را که او استفاده می کرده است، نحوه ساخت و اتصال قنات ها به خانه ها، و همچنین نحوه ی قرار دادن مکان های لازم برای آب آشامیدنی و دیگر مصارف را مشاهده کنید.

متحمل شدن اینهمه رنج و سختی برای به دست آوردن آب، درک احترام به این نعمت الهی را آسان می کند. این موزه مجموعه ای بی نظیر از انواع ابزار اندازه گیری آب، انواع ظروف نگهداری و حمل آب، لوازم مورد نیاز برای حفر قنات و تامین روشنایی قنات، همچنین اسناد خرید و فروش آب و وقف نامه ها را نگهداری می کند. معماری این عمارت نیز فوق العاده زیبا و بی نظیر است. دارای گچبری هایی زیبا با نقوش گل و گیاه و چانواران است.

موزه آب یزد یکی از بهترین موزه های آب در دنیا

موزه آب یزد یکی از بهترین موزه های آب در دنیا است

این موزه با قدمتی حدود 124 سال، مجموعه ای از ابزارها و تکنیک های مورد استفاده در 2000 سال گذشته در ایران برای ایجاد آبراه های زیرزمینی یا همان قنات و اتصال آنها به مناطق شهری و میدانی برای مصارف کشاورزی و سایر مصارف نمایش می دهد. نکته قابل توجه این است، پیش از آن که رومی ها قنات ها را بسازند، ایرانیان توانسته بودند سیستم گسترده ای از قنات های زیرزمینی را ابداع کنند. مهمتر از همه، بسیاری از این سیستم ها هنوز هم کار می کنند.

توجه داشته باشید که یک قنات بزرگ در زیر این موزه وجود دارد. این متن به همراه  تصاویر و نقشه های معماری، به بازدیدکنندگان چشم انداز بزرگی از دنیای پنهان قنات ها را می دهد. موزه آب یزد یک مکان گردشگری عالی در یزد است که هر روز میزبان صدها گردشگر است. در هنگام بازدید از موزه آب یزد بازدید از مجموعه خان یزد را از دست ندهید. این مجموعه شامل حمام ، بازار و مدرسه است.

قنات فارسی

قنات فارسی گواهی بر تمدن
در سال 2016 ، قنات فارسی در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد. وجود قنات ها گواه بزرگی از سنت ها و تمدن های فرهنگی ایرانیان در بیابان های و مناطق کویری ایران است.

موقعیت مکانی موزه آب

آشنایی با موقعیت مکانی موزه آب

این موزه در خیابان امام، شمال میدان امیر چخماق، خیابان قیام واقع شده است. این موزه همه روزه از ساعت 8 الی 19 باز است. اگر بخواهید با ماشین به موزه بروید، باید به خیابان سید گوله سرخ، سپس به خیابان قیام بروید، این موزه در تقاطع خیابان امام با خیابان موزه آب می باشد. . اگر قصد دارید پیاده بروید؛ از خیابان بسیج به راست بپیچید و به خیابان سلمان فارسی بروید. موزه آب یزد در تقاطع سلمان فارسی و خیابان امام قرار دارد.

رستوران های نزدیک به موزه آب

آشنایی با رستوران های نزدیک به موزه آب
رستوران سنتی هفت خان یزد 750 متر با هتل فاصله دارند. بنابراین می توانید طی 10 دقیقه پیاده روی به آنجا برسید. رستوران سنتی یزد، رستوران سنتی حمام خان و رستوران شازده از دیگر رستورانهای مجاور این موزه هستند.

هتل های نزدیک به موزه آب

آشنایی با هتل های نزدیک به موزه آب
هتل سنتی یزد یک هتل 2 ستاره و هتل سنتی ولی یک هتل 3 ستاره نزدیک به این موزه می باشند که با قیمت مناسب می توانید رزرو کنید. هتل سنتی ملک التجار یک هتل زیبا است که می توانید به آنجا بروید. هتل های سنتی و مدرن بسیاری در نزدیکی موزه آب یزد وجود دارد که به توجه نیازها و اولویت های خود می توانید پس از خرید بلیط هواپیما اهواز به یزد، و در طول مدت اقامتتان و قبل از تهیه بلیط هواپیما یزد به اهواز انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *