موزه تاریخ و فرهنگ زرتشتیان

این موزه یکی از موزه های جالب و جذاب شهر یزد می باشد که می توانید در آن اطلاعاتی در خصوص آداب و رسوم زرتشتیان به دست آورید و با فرهنگ آنان آشنا شوید. در ادامه با این موزه ی دیدنی بیشتر آشنا خواهید شد.

موقعیت مکانی موزه تاریخ و فرهنگ زرتشتیان

آشنایی با موقعیت مکانی موزه تاریخ و فرهنگ زرتشتیان

موزه تاریخ و فرهنگ زرتشتیان یا موزه ی مارکار میدان مارکار، کوچه هتل پردیسان و یا بلوار منتظرقایم، کوچه میلاد واقع شده است. پس ازخرید بلیط سیستمی هواپیما یزد و بازدید از این موزه، از ساعت مارکار نیز دیدن کنید. این موزه در فاصله ی کمی از آتشکده ی زرتشتیان قرار گرفته است که می توانید در همان روز از این آتشکده ی بی نظیر نیز دیدن کنید.

تاریخچه موزه تاریخ و فرهنگ زرتشتیان

آشنایی باتاریخچه موزه تاریخ و فرهنگ زرتشتیان

این موزه بخشی از مجموعه ی مارکار می باشد که توسط  یک شخص هندی زرتشتی به نام پشوتن جی دوسابایی مارکار بنا شده است. این مجموعه آجری بی نظیر به عنوان پرورشگاه، خوابگاه شبانه‌روزی، دبستان و دبیرستان مورد استفاده قرار می گرفته است که حدود 80 سال پیش بنیان گذاشته شده است.

درباره موزه تاریخ و فرهنگ زرتشتیان

درباره موزه تاریخ و فرهنگ زرتشتیان یزد

این موزه در زیرزمین مجموعه مارکار واقع شده و در سال 1394 به سرپرستی اسفندیار اختیاری افتتاح شده است. در بدو ورود با زندگی نامه پشوتن جی مارکار یه عنوان بنیان‌گذار مجموعه مارکار و نیک‌اندیشانی که هزینه راه‌اندازی این موزه را بر عهده داشته‌اند، آشنا خواهید شد. در بخش های دیگر این موزه با اشوزرتشت نخستین پیام آور ایرانی، گاتها کتاب مقدس زرتشتیان، مراسم مختلف زرتشتیان، پوشش سنتی موبدان زرتشت و زنان زرتشت و زیارتگاه های شاخص زرتشتیان مانند چَک چَک، دخمه و آتشکده زرتشتیان به ترتیب آشنا خواهید شد. همچنین در بخشی دیگر این موزه وسایل خانه های قدیمی و سبک زندگی مردمان حدود 80 سال پیش مشاهده خواهید کرد. پخش آهنگ های سنتی به زبان دری و پخش فیلم آیینه ای زرتشتی از دیگر جذابیت های هم شیرین این موزه است.

معماری موزه تاریخ و فرهنگ زرتشتیان

آشنایی با معماری موزه تاریخ و فرهنگ زرتشتیان

این بنای آجری بی نظیر دارای معماری خاصی می باشد. ساختمان این بنا به گونه ای ساخته شده است که بیشترین بهره ار نور خورشید و بیشترین ماندگاری نور خورشید در آن اتفاق بیفتد. این مجموعه برای تامین آب مورد نیاز از آب انبار، گاو رو، پاکنه و راه قنات استفاده می کرده است که تمامی آنها قابل بازدید می باشند.

رستوران های نزدیک به موزه تاریخ و فرهنگ زرتشتیان

معرفی رستوران های نزدیک به موزه تاریخ و فرهنگ زرتشتیان

اگر پس از گشت و گذار در این مجموعه بی نظیر قصد صرف ناهار را در همین نزدیکی داشتید می توانید به رستوران شاطر عباس، رستوران سنتی خوان دو حد و برای صرف نوشیدنی و میان وعده به کافی شاپ صدف بروید.

هتل های نزدیک به موزه تاریخ و فرهنگ زرتشتیان

معرفی هتل های نزدیک به موزه تاریخ و فرهنگ زرتشتیان

پس از خرید بلیط هواپیما اهواز به یزد و بلیط هواپیما یزد به اهواز برای اقامت در این شهر کویری زیبا و بازدید از جاذبه های گردشگری آن می توانید هتل باغ مرشد، هتل داد، هتل لاله هتل سنتی سر.ش و هتل سنتی دوخوان حد را متناسب با سلیقه تان در نزدیکی مجموعه مارکر و موزه مارکار انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *