موزه مقدم خانه ای ارزشمند

موزه مقدم خانه ای ارزشمند و تاریخی در تهران

موزه مقدم یک موزه جهانی است که به عنوان یکی از خانه های با ارزش در جهان شناخته می شود. این مجموعه موزه شامل خانه و یک باغ زیبا است که سر و صدای خیابان در پشت دیوارهای ضخیم آن پنهان شده است. ورودی موزه از خیابان زیاد پیدا نیست، اما آماده ایم تا تمام زیبایی های آن را برای مسافران و گردشگران کنجکاوی که متوجه درب کوچک موزه می شوند، شرح دهیم.

تاریخچه موزه مقدم

تاریخچه موزه مقدم تهران

این خانه نمونه ای لوکس از بناهای دوره قاجار است. این خانه در قدیم، متعلق به یکی از مقامات شهری، به نام احتساب الملک بود. بعداً، پسرش، محسن مقدم، خانه را به ارث برد و به همراه همسرش سلما در آن ساکن شدند. این خانه علاوه بر اینکه یک بنای معماری و فرهنگی است، مجموعه ای باورنکردنی از اشیاء قیمتی را در خود جا داده است. این خانه پس از مرگ محسن مقدم، در اختیار دانشگاه تهران قرار گرفت. در سال 2009، این خانه به عنوان موزه بازسازی شد و برای بازدید عمومی افتتاح شد.

معماری موزه مقدم

تاریخچه موزه مقدم تهران

این ساختمان از دو بخش داخلی و خارجی تشکیل شده است. دکوراسیون خانه برای آن دوره معمولی است، اما کاشی های رنگی، ستون ها و قوس های زیبا نمایی منحصر به فرد را ایجاد می کند. این موزه باغ آرامش بخش پر از درختان شکوفه، گل و بوته است که با چشمه های فیروزه ای و مجسمه ها تزئین شده است. این باغ مخصوصاً در هنگام بهار بسیار زیبا است. یکی از اتاق های خانه با سنگ ها و مرجان های گرانبها و نیمه قیمتی تزئین شده است. همچنین گردشگران پس از خرید بلیط پرواز چارتر تهران می توانند کاشی کاری های طلایی بی نظیر و منحصر به فرد این بنا را از نزدیک لمس کنند

نمایشگاه موزه مقدم

نمایشگاه موزه مقدم تهران

محسن مقدم نقاش، باستان شناس و استاد هنر بود. هم او و هم همسرش سلما علاقه مند به فرهنگ و تاریخ ایران بودند و به همین دلیل آنها زندگی خود را وقف جمع آوری و اشیاء با ارزش از سراسر جهان کرده اند. نگه داشتن آنها در داخل خانه و مراقبت از آنها به عنوان فرزندان خود برای گذر از آنها. نسل های بعد برخی از اجناس جمع آوری شده توسط مقدم را، که قصد نابودی و تخریب آنها را داشتند، بیرون آوردند، برخی دیگر توسط قاچاقچیان و کلکسیونرهای خارجی، به خارج از کشور بازگردانده شدند.

هم اکنون چند مورد از هدایایی  که سفیران خارجی و میهمانان خانه وی به مقدم هدیه دادند در این خانه موجود است و بازدید کنندگان می توانند یک نمایشگاه از مجموعه نادر را مشاهده کنند. نمونه های دیگر به منظور جلوگیری از تخریب آنها در حالت منجمد قرار دارند. علاوه بر این تعداد زیادی گلدانهای قرمز از مجموعه باستان شناسی چشمه علی در این خانه وجود دارد. دیگر آثار موجود در این نمایشگاه شامل نقاشی، موزاییک، مجسمه و چند عکس از  عکس های محسن مقدم و همسرش سلما است.

مکان موزه مقدم

موقعیت مکانی موزه مقدم

این موزه در قلب تهران، در خیابان امام خمینی (ره)، در فاصله کمی از ایستگاه مترو حسن آباد و ایستگاه اتوبوس BRT البرز قرار دارد. می توانید به راحتی آن را در برنامه تهران گردی خود قرار دهید، زیرا موقعیت مکانی آن نزدیک کاخ گلستان، بازار بزرگ و چندین موزه دیگر است.

هتل های نزدیک موزه مقدم

هتل های نزدیک موزه مقدم تهران

موزه مقدم به دلیل موقعیت مکانی مرکزی که دارد، هتل های زیادی در اطراف آن وجود دارد؛ که پس از تهیه بلیط هواپیما همدان به تهران و بلیط هواپیما تهران به همدان می توانید برای اقامت انتخاب کنید. اگر قصد سفر با هزینه ی پایین را دارید، هتل 1 ستاره مهر یا هتل ثامن را امتحان کنید؛ هر دو در فاصله بسیار کمی از این موزه قرار گرفته اند. اتاقهای دنج تر را می توانید در هتل 2 ستاره شهریار، هتل مرکزی ایران یا هتل گلستان پیدا کنید. برای اقامت لوکس تر هتل بزرگ فردوسی را انتخاب کنید. هتل 5 ستاره اسپیناس خلیج فارس گزینه ی دیگری است که می توانید برای یک اقامت رویایی انتخاب کنید.

رستوران های نزدیک موزه مقدم

رستوران های نزدیک موزه مقدم تهران

پس از بازدید موزه مقدم، ناهار را در یكی از كافه ها و رستوران هایی، كه در نزدیكی موزه قرار گرفته است، صرف کنید. می توانید غذاهای عالی کافه افسانه ای ملک را در خیابان کوشک مصری را امتحان کنید، یا با کمی پیاده روی به بازار بزرگ تهران بروید تا بتوانید بهترین غذاهای سنتی و اصیل ایرانی را تجربه کنید. همچنین، در کافه راش می توانید انواع مختلف قهوه ها را تست کنید.

زمان بازدید از موزه مقدم 

زمان بازدید از موزه مقدم تهران

موزه مقدم یکی از مکانهای گردشگری منحصر به فرد است که شما را متحیر می کند و به زمان طولانی نیاز دارید تا بتوانید همه زیبایی های دکوراسیون داخلی و باغ را ببینید. با ورود به این باغ  از پس خیابان های خاکستری تهران، با روشنایی و دنیایی از رنگ روبه رو خواهید شد؛ و می توانید زمانی آرام و دور از هیاهو در این مکان بی نظیر سپری کنید. موزه مقدم همه روزه به جز شنبه ها از ساعت 9 تا 16:30 دایر است. حیاط موزه به ویژه در بهار در حالی که درختان و گل ها پر از شکوفه هستند خیره کننده و بی نظیر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *