موزه هنرهای معاصر یک رویکرد مدرن هنر

موزه هنرهای معاصر یک رویکرد مدرن هنر در تهران

احتمالا شما ایران را به عنوان کشوری با تاریخچه ای باشکوه و معماری حیرت انگیز می شناسید. خوب، درست است! اما نمی توانید آثار هنری خارق العاده ی هنرمندان معاصر ایران را نادیده بگیرید. موزه هنرهای معاصر تهران در ضلع غربی پارک لاله قرار دارد و اگر در این نزدیکی هستید؛ بازدید از این موزه برایتان بسیار لذت بخش خواهد بود. چرا؟ به چندین دلیل. بیایید نگاهی به این موزه بی نظیر بیندازیم.

درباره موزه هنرهای معاصر

درباره موزه هنرهای معاصر تهران

اول از همه، این موزه دارای 3000 اثر از هنرهای مدرن اروپایی و آمریکایی قرن 19 و 20 است. این موزه یکی از ده مجموعه ارزشمند هنر مدرن در جهان است، بنابراین، همانطور که می بینید این موزه یک مجموعه معمولی نیست. ثانیاً، آثار هنری از پیشکسوتان هنرهای مدرن مانند پیکاسو، گوگن، رنوار و پولاک در این موزه وجود دارد. هیچ کس دقیقاً ارزش واقعی آثار موجود در این موزه را نمی داند، اما گفته می شود حدود 2.5 میلیارد پوند ارزش آثار هنر مدرن در این موزه تخمین زده می شود.

این موزه دارای  نمایشگاه های مختلفی می باشد که مجموعه های هنری را به نمایش می گذارد. همچنین همیشه یک نمایشگاه موقت وجود دارد که بیشتر آثار هنرمندان ایرانی در این موزه نمایش داده می شود. شما این فرصت را دارید که با خرید بلیط هواپیما لحظه آخری تهران یکی از با ارزش ترین مجموعه های هنر مدرن غربی در خارج از اروپا و ایالات متحده را در ایران ببینید. از این رو، بازدید از این موزه عالی را از دست ندهید.

تاریخچه موزه هنرهای معاصر

تاریخچه موزه هنرهای معاصر تهران

با افتتاح دانشکده هنرهای زیبا در دهه 40، تحولی توسط دوستداران هنرهای مدرن و معاصر آغاز شد. بسیاری از هنرمندان مشهور غربی مثل آندره گدار برای تدریس در دانشکده هنرهای زیبا به ایران آمدند. از طرف دیگر دانشجویان ایرانی برای دستیابی به مهارت های هنری بیشتر مدام به اروپا سفر می کردند. سرانجام، در سال 1977، ملکه فرح پهلوی موزه هنرهای معاصر تهران را افتتاح کرد تا بهترین آثار هنری مدرن را از سراسر جهان جمع آوری کند.

معماری موزه هنرهای معاصر

معماری موزه هنرهای معاصر تهران

با مراجعه به موزه متوجه خواهید شد که ساختمان آن مکانی اسرارآمیز است. از بیرون، مدرن و در عین حال سنتی به نظر می رسد، اما از داخل، کاملاً متفاوت است. این نما شبیه به رویکرد جدید به هنر فارسی است. کامران دیبا، معمار فارسی و طراح این موزه است. معماری او بیشتر الهام گرفته  از معماری سنتی ایران است.

این معمار برای طراحی نمای بیرونی ساختمان الهام گرفته از طرح بادگیر (معماری زیبایی که می توانید در خانه های یزد و کاشان نیز ببینید) استفاده کرد. همچنین، وی برای طراحی داخلی از عناصری مانند چهارسو (مانند یک ساختمان به صورت چهار طرفه)، هشتی (هشتی) و گذرگاه (ساختاری که باعث ایجاد سایه در کوچه ها در مناطق کویری ایجاد می کند) استفاده کرد.

یکی از جالب ترین مواردی که در داخل موزه خواهید دید، طراحی مارپیچ آن است. بیشتر موزه در زیر زمین واقع شده است. با گشت و گذار در این مسیر مارپیچ چرخشی به تدریج از تمام گالری های موزه بازدید می کنید و وقتی کارتان تمام شد، به نقطه شروع باز خواهید گشت.

در موزه هنرهای معاصر چه باید کرد؟

در موزه هنرهای معاصر تهران چه باید کرد؟

علاوه بر این موزه و گالری های آن، می توانید از تماشای مجسمه های غربی توسط هنرمندانی چون ارنست ، جیکومتری ، مگریت و مور در باغهای موزه لذت ببرید. حیاط باغ موزه شکل بی نظمی دارد که می توانید از قدم زدن در کنار این مجسمه های خاص لذت ببرید.

موقعیت مکانی موزه هنرهای معاصر

موقعیت مکانی موزه هنرهای معاصر تهران

موزه هنرهای معاصر تهران در ضلع غربی پارک لاله، در محله امیرآباد واقع شده است. ورودی موزه در خیابان کارگر شمالی است. با استفاده از وسایل نقلیه عمومی می توانید به راحتی به این مکان دسترسی پیدا کنید. همانطور که در مرکز شهر هستید ، جاذبه های دیگری نیز وجود دارد که می توانید از آنها بازدید کنید. موزه فرش ایران در آن طرف پارک است، که بازدید از آن نیز خالی از لطف نخواهد بود.

استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی مانند خط 4 مترو تهران به شما امکان دسترسی به جاذبه های گردشگری بیشماری، مثل موزه جواهرات ملی، موزه مقدم، باغ نگارستان، کاخ گلستان، بازار بزرگ تهران، موزه ملی ایران را می دهد. موزه و کتابخانه ملک، پارک ملت، موزه شیشه وسرامیک ایران و کاخ مسعودیه برخی دیگر از مکان های نزدیک به این موزه هستند. خیابان زیبای ولیعصر، طولانی ترین خیابان خاورمیانه را نیز فراموش نکنید.

رستوران های نزدیک موزه هنرهای معاصر

رستوران های نزدیک موزه هنرهای معاصر تهران

اگر احساس گرسنگی می کنید، رستوران ها و کافه های زیادی در خیابان کارگر شمالی و خیابان ولیعصر وجود دارند. می توانید غذاهای باروژ، کلبه شاندیز، گریل (شیخ بهایی)، صدر اعظم و آوانی را امتحان کنید.

هتل های نزدیک موزه هنرهای معاصر

رستوران های نزدیک موزه هنرهای معاصر تهران

موزه هنرهای معاصر در قلب تهران واقع شده است، بنابراین هتل های زیادی برای انتخاب اقامت خود دارید. با اقامت در هتل بین المللی 5 ستاره لاله می توانید این موزه را مشاهده کنید. همچنین هتل ورزش، هتل حجاب، هتل اسپیناس خلیج فارس، هتل امید، هتل پارسی هتل های دیگری هستند که می توانید پس از خرید بلیط هواپیما بجنورد به تهران و بلیط هواپیما تهران به بجنورد انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *