پل بسفر

پل-بسفر استانبول

پل بسفر که به طور رسمی پل شهدای 15 ژوئیه و به طور غیر رسمی به عنوان پل اول بسفر شناخته می شود؛ یکی از سه پل معلق است؛ که در تنگه بسفر قرار دارد. این پل بین اروپا و آسیا امتداد دارد؛ (در کنار پل فاتح سلطان مهمت و پل یاووز سلطان سلیم) که اروپا و آسیا را بهم پیوند می دهد.

این پل معلق دارای برج های فولادی و آویزهای مایل است. عرشه آیرودینامیکی روی کابلهای فولادی آویزان است؛ طول آن 1560 متر با عرض عرشه 33.40 متر است. فاصله بین برج ها 1074 متر و ارتفاع کل برج ها 165 متر است. فاصله پل از سطح دریا 64 متر می باشد.

پل بسفر به عنوان طولانی ترین پل معلق اروپا تا زمان اتمام پل هامبر در سال 1981 و طولانی ترین پل معلق آسیا تا زمان اتمام پل فاتح سلطان مهمت (پل دوم بسفر) در سال 1988 باقی ماند. در حال حاضر، پل بسفر دارای سی و سومین دهانه پل معلق در جهان است.

پس از کنترل گروهی از سربازان و بسته شدن بخشی از آن در هنگام تلاش برای کودتای نظامی، در 15 ژوئیه 2016 نخست وزیر بن علی ییلدیریم در 25 ژوئیه 2016 تصمیم کابینه ترکیه را اعلام کرد؛ که نام این پل به طور رسمی تغییر می کند؛ و به یاد کسانی که هنگام مقاوت در برابر تلاش برای کودتا کشته شدند؛ پل شهدای 15 ژوئیه نامیده می شود.

تاریخچه پل بسفر

تاریخچه-پل-بسفر استانبول

ایده ساخت اولین پل بر روی تنگه بسفر به دوران باستان به امپراطوری داریوش بزرگ پادشاه هخامنشی بر میگردد؛ همانطور که هرودوت، نویسنده یونانی در تاریخ خود ثبت کرده است؛ Mandrocles of Samos  پل بسفر را مهندسی کرده؛ که محل اتصال آسیا به اروپا است؛ و داریوش را قادر می سازد تا بتواند سپاه سکاهی را که فرار کرده؛ دنبال کنند. و این پل همچنین راه ورود به بالکان بود؛ برای اینکه سریازان داریوش تا مقدونیه را تصرف کنند. لئوناردو داوینچی در سال 1502 یا 1503 طراحی پل معلق را به سلطان بایزید دوم پیشنهاد داد؛ که مورد قبول واقع نشد. اولین پروژه مدرن برای ایجاد یک پل دائمی از طریق بسفر توسط سلطان عبدالحمید دوم امپراطوری عثمانی توسط شرکت راه آهن بسفر در سال 1900 پیشنهاد شد که شامل یک اتصال ریلی بین قاره ها بود.

ساخت و ساز پل بسفر

ساخت-و-ساز-پل-بسفر استانبول

تصمیم برای ساختن پلی روی تنگه بسفر در سال 1957 توسط نخست وزیر عدنان مندرس اتخاذ شد. برای کارهای مهندسی سازه، قرار دادی با شرکت انگلیسی Freeman Fox & Partners در سال 1968 امضا شد. این پل توسط مهندسان عمران انگلیس، گیلبرت رابرتز، ویلیام براون و مایکل پارسونز، که همچنین پل های هامبر، پل سورن و… مهندسی کردند؛ ساخته شد. ساخت و ساز در فوریه 1970 آغاز شد؛ و در این مراسم رئیس جمهور جودت سونای و نخست وزیر سلیمان دمیرل حضور داشتند.

این پل توسط شرکت ترکی Enka Construction & Industry Co، همراه با پیمانکاران مشترک شرکت Cleveland Bridge &  Engineering Company (انگلیس) و  Hochtief AG (آلمان) ساخته شده است. 35 مهندس و 400 کارگر در این پروژه شرکت داشتند. این پل در 30 اکتبر 1973، یک روز پس از پنجاهمین سالگرد تاسیس جمهوری ترکیه به اتمام رسید؛ و توسط رئیس جمهور فخری کوروترک و نخست وزیر نعیم تالو افتتاح شد. هزینه این پل 200 میلیون دلار آمریکا بود. گردشگران و مسافران فراوانی با رزرو بلیط هواپیما استانبول هر ساله به این شهر سفر می کنند.

رفت و آمد بر روی پل بسفر

رفت-و-آمد-بر-روی-پل-بسفر استانبول

بزرگراه پل هشت خط عرض دارد. سه خط استاندارد، یک خط اضطراری و یک خط عابر پیاده در هر جهت حرکت می کنند. صبح روزهای هفته، بیشتر تردد مسافربر به سمت غرب به سمت اروپا می باشد. بنابراین چهار مسیر از شش خط به غرب و فقط دو مسیر به سمت شرق حرکت می کنند. برعکس، در عصر روزهای هفته، چهار خط به ترافیک منتسب به شرق و دو خط به ترافیک به سمت غرب اختصاص داده شده است. طی سه سال اول عابران پیاده می توانستند؛ از روی پل عبور کنند؛ و با آسانسورهای داخل برج به آن برسند. امروزه هیچ عابر پیاده و یا وسیله نقلیه تجاری مانند کامیون مجاز به استفاده از این پل نیستند.

شما نیز اگر قصد سفر به این شهر را دارید؛ از طریق تلفن همراهتان وارد سایتهای معتبر فروش آنلاین بلیط هواپیما شده و نسبت به خرید بلیط ارزان هواپیما و یا بلیط لحظه آخری هواپیما برای این شهر اقدام نمائید. امروزه برای خرید بلیط هواپیما دیگر نیاز به مراجعه حضوری به دفاتر خدمات هوایی نیست؛ تا از طریق آنها بلیط سیستمی هواپیما و یا بلیط چارتر هواپیما مد نظرتان را چک کرده و خریدتان را انجام می دادید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *