کاخ دولما باغچه

کاخ دولما باغچه  واقع در منطقه بشیکتاش استانبول، در ساحل اروپا از تنگه بسفر، به عنوان مرکز اداری اصلی امپراطوری عثمانی از 1856 تا 1887 و از 1909 تا 1922 شناخته می شد. کاخ دولما باغچه توسط سی و یکمین سلطان امپراطوری، عبد المجید اول، سفارش داده شد.

تاریخچه کاخ دولما باغچه

تاریخچه-کاخ-دولما-باغچه استانبول

سلطان امپراطوری، عبدالمجید اول، دستور ساخت این کاخ را داد؛ و بین سالهای 1843 و 1856 بنا شد. پیش از این سلطان و خانواده اش در کاخ توپکاپی زندگی می کردند. اما چون کاخ توپکاپی قرون وسطی از سبک مدرن و لوکس در مقایسه با کاخ های مدرن اروپایی برخوردار نبود؛ عبدالمجید تصمیم گرفت؛ یک کاخ جدید و مدرن در نزدیکی محل کاخ سهیل بشیکتاش سابق که تخریب شد؛ بسازد.

عبدالجید مسئول کارهای ساختمانی بود. در حالیکه این پروژه توسط معماران Garabet Balyan، پسرش Nigoğayos Balyan و Evanis Kalfa اعضا خانواده ارمنی بایلن از معماران دربار عثمانی انجام شد. گردشگران و مسافران فراوانی با رزرو بلیط هواپیما استانبول هر ساله به این شهر سفر می کنند.

معماری کاخ دولما باغچه

معماری-مکانی-کاخ-دولما-باغچه استانبول

هزینه ساخت 5 میلیون لیره عثمانی یا 35 تن طلا معادل 1.5 میلیارد دلار ارزش روز و تقریبا یک چهارم درآمد مالیاتی سالانه است. در واقع ساخت و ساز از طریق تخریب، انتشار گسترده پول کاغذی و همچنین از طریق وام های خارجی تامین شد. هزینه های بالا، بار سنگینی بر دوش دولت گذاشت؛ و به وخامت اوضاع مالی امپراطوری عثمانی کمک کرد. که سر انجام در اکتبر 1875 بدهی عمومی خود را نادیده گرفت.

این کاخ از سال 1856 تا زمان لغو خلافت 1924، شش سلطان در آن زندگی کردند. آخرین سلطنتی که در اینجا زندگی کرد؛ خلیفه عبدالحمید بود. قانونی در  3 مارس 1924 اجرا شد؛ که مالکیت را به میراث ملی جمهوری جدید ترکیه منتقل کرد. مصطفی کمال آتاتورک، بنیان گذار و اولین رئیس جمهور ترکیه، تابستان ها از کاخ به عنوان اقامتگاه ریاست جمهوری استفاده می کرد. و برخی از مهمترین آثار خود را در اینجا تصویب کرد. آتاتورک آخرین روزهای معالجه خود را در این کاخ گذراند و در تاریخ 10 نوامبر 1938 در گذشت.

موقعیت مکانی کاخ دولما باغچه

موقعیت مکانی کاخ دولما باغچه استانبول

منطقه دولما باغچه در ابتدا خلیج بسفر بود؛ که برای لنگر انداختن ناوگان عثمانی استفاده می شد. در طول قرن هجدهم این منطقه به تدریج احیا شد. و تبدیل به باغی شاهنشاهی شد. که مورد استقبال سلاطین عثمانی قرار گرفت. کاخ های کوچک تابستانی و غرفه های چوبی مختلفی در طول قرن های 18 و 19 در اینجا ساخته شد؛ و در نهایت یک مجموعه کاخ به نام کاخ آب نمای بشیکتاش تشکیل شد.

شما نیز اگر قصد سفر به این شهر را دارید؛ از طریق تلفن همراهتان وارد سایتهای معتبر فروش آنلاین بلیط هواپیما شده و نسبت به خرید بلیط ارزان هواپیما و یا بلیط لحظه آخری هواپیما برای این شهر اقدام نمائید. امروزه برای خرید بلیط هواپیما دیگر نیاز به مراجعه حضوری به دفاتر خدمات مسافرت هوایی نیست؛ تا از طریق آنها بلیط سیستمی هواپیما و یا بلیط چارتر هواپیما مد نظرتان را چک کرده و خریدتان را انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *