کاخ گلستان میراث یونسکو

کاخ گلستان میراث یونسکو در تهران

سفر به تهران بدون بازدید از قدیمی ترین بنای تاریخی شهر، کاخ گلستان، غیرممکن است. این کاخ با قدمتی بیش از 440 سال یکی از منحصر به فرد ترین بناهای تاریخی در ایران است. شما حتی نمی توانید کاخ را به عنوان یک موزه توصیف کنید. این بنای نفس گیر و با شکوه یک مدرک قابل توجه از عظمت یک سلسله بزرگ تاریخی است. کاخ گلستان در سال 2013 در سازمان میراث جهانی یونسکو به عنوان میراث بشری به ثبت رسید.

تاریخچه کاخ گلستان

تاریخچه کاخ گلستان تهران

داستان کاخ گلستان با ساخت ارگ در قرن شانزدهم در دوره صفویه آغاز می شود. باغستان این ارگ پذیرای چندین ساختمان سلطنتی بود و کاخ گلستان یکی از آنها بود. ارگ تا سال 1794 در بین سلسله های صفوی و زند دست به دست شد. سپس اولین شاه سلسله قاجار، محمدخان، تهران را به عنوان پایتخت امپراتوری پارس انتخاب کرد. کاخ گلستان به اقامتگاه رسمی شاه تبدیل شد که آن را بازسازی و ساختمانهای جدیدی را به آن افزود.

در دوره پهلوی، کاخ گلستان به عنوان محلی برای وقایع و پذیرش های رسمی تبدیل شد. رضا شاه، که به شدت به نوسازی و رشد ایران اعتقاد داشت، بین سالهای 1925 و 1945 برخی از ساختمان های آن را بازسازی و مرمت کرد. کاخ قدیمی با ظاهر جدید شهر در حال توسعه مطابقت ندارد. با این حال، امروزه ما خوش شانس هستیم که شاهد عمارت ها و بناهای موجود در این کاخ هستیم که روزگاری تنها شاهان و رجال مهم اماکن ورود به آن را داشته اند.

درباره کاخ گلستان

درباره کاخ گلستان در تهران

این کاخ مساحتی حدود 53000 متر مربع دارد و دوره های مختلف تاریخ ایران را به نمایش می گذارد. اگرچه قسمت عمده کاخ متعلق به دوره قاجار است، اما هر گوشه و کنار این بنا، بی نظیر به نظر می رسد و تاریخ خاص خود را برای گفتن دارد. تخت مرمر، شمس العماره، تالار ابیض، تالار آینه، تالار الماس از جمله تالارهای اصلی کاخ است. در حالی که نگاه تان از موزائیک های آینه ای خیره کننده به گنبدهای نقاشی شده منتقل می شود، کذر زمان را حس نخواهید کرد.

به همین دلیل توصیه می کنیم بعد از صرف صبحانه به اینجا بیایید و روز خود را با یک تجربه فراموش نشدنی شروع کنید. به جز فضای داخلی کاخ گلستان، می توانید در موزه هدایا، نمایشگاهی از نقاشی های اروپایی و نقاشی های ایرانی و همچنین آرشیو عکاسی اولین تجربه استفاده از دوربین های عکاسی هم نیز ببینید.

محل کاخ گلستان

محل کاخ گلستان تهران

کاخ گلستان در مرکز قدیمی تهران و در فاصله کمی از ایستگاه مترو پانزده خرداد واقع شده است. مکان های گردشگری بیشماری در اطراف کاخ گلستان واقع شده است؛ از جمله بازار بزرگ تهران، موزه ملی ایران، باغ نگارستان، کاخ مسعودیه، موزه جواهرات ملی و غیره. اگرچه هنوز هم معتقدیم این بنا باید اولین مکانی باشد پس از خرید بلیط پرواز تهران مورد توحه و بازدید قرار بگیرد.

هتل های نزدیک کاخ گلستان

هتل های نزدیک کاخ گلستان تهران

کاخ گلستان به دلیل این که در مرکز تهران بنا شده است؛ هتل های زیادی در اطراف خود دارد که می توان پس از خرید بلیط هواپیما ایرانشهر به تهران و بلیط هواپیما تهران به ایرانشهر در آنها اقامت داشت. اگر قصد سفر با بودجه کمی را دارید، هتل 1 ستاره مهر را امتحان کنید، هتل آریان یا هتل ثامن هر دو در فاصله کمی با کاخ قرار دارند. اتاقهای دنج تر را می توانید در هتل 2 ستاره شهریار، هتل مرکزی ایران یا هتل گلستان پیدا کنید. برای اقامت لوکس تر هتل بزرگ فردوسی را انتخاب کنید.

زمان بازدید از کاخ گلستان

زمان بازدید از کاخ گلستان تهران

برای برنامه ریزی بازدید از کاخ گلستان، ساعات کاری آن را به خاطر بسپارید. این کاخ هر روز از ساعت 9:00 تا 18:30 (فروش بلیط تا 16:30) در تابستان و از ساعت 9:00 تا 16:30 (فروش بلیط تا 15:30) در زمستان پذیرای بازدیدکنددگان می باشد. ساختمان های کاخ با باغ زیبایی احاطه شده است؛ با چشمه ها، حوضچه ها و انواع گل ها و درختان تزئین شده است.

می توانید پس از اتمام بازدید کاخ در مکانهای دلپذیری که برای استراحت میهمانان و گردشگران آماده شده است؛ وقت خود را بگذرانید، در زیر سایه درختان قدم بزنید و در برابر عمارت های معروف و با شکوه عکس بگیرید. ثبت لحظات خاطراتی هستند که در طول زندگی خود خواهید داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *