کاریز کیش ؛ شهری زیرزمینی

کاریز کیش ؛ شهری زیرزمینی

کاریز کیش نمونه ای باشکوه از قناتی وسیع در جزیره کیش، در جنوب ایران است؛ که قدمت آن به 2500 سال پیش باز می گردد. حفاری قنات در ایران از دیرباز به دلیل کم آبی در بیشتر مناطق، و از همان ابتدا برای بقاء بسیار مهم بوده است. با گذشت زمان، حفاری قنات ها تبدیل به یک هنر معماری زیبا شد. این سازه زیرزمینی با دارا بودن ویژگی های خاصی مانند مرجانی بودن، جریان آب شیرین، هوای خنک، فسیل های بسیار قدیمی و غیره، آن را به یکی از مهمترین جاذبه های ایران تبدیل کرده است. برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر درباره این مکان دیدنی، ادامه مطلب را دنبال کنید.

درباره کاریز

درباره کاریز کیش

کاریز یا قنات کیش یکی از جاذبه های گردشگری تاریخی جزیره کیش است که قدمت آن 2500 سال تخمین زده می شود. این مجموعه هرگز یک شهر زیرزمینی تاریخی برای سکونت افراد نبوده و در حقیقت شبکه ای از کانال های زیرزمینی است که برای هدایت آب مورد استفاده قرار می گرفته است. مسجد این شهر زیر زمینی تنها مسجد مرجانی در جهان می باشد.

موقعیت مکانی کاریز

موقعیت مکانی کاریز در کیش

این کاریز در جزیره زیبای کیش، میدان المپیک و بلوار میرمهنا واقع شده است. برای بازدید از این جاذبه گردشگری تاریخی زیبا، پس از خرید بلیط هواپیما کیش، میدان المپیک را پیدا کنید، سپس بلوار میر مهنا را به سمت غرب بروید. این کاریز در سمت راست شما قرار گرفته است. از جاذبه های نزدیک به آن می توان به شهر باستانی حریره، پارک دلفین و برخی از سواحل کیش اشاره کرد.

تاریخچه کاریز

آشنایی با تاریخچه کاریز کیش3

در واقع کریز به معنای قنات در فارسی است. حفر قنات ها در ایران را می توان از حدود 6000 سال پیش ردیابی کرد. بنابراین می توان به جرئت گفت که ایرانیان صاحب اصلی این هنر می باشند و حفر قنات ابداع آنها بوده است.

سالها پیش، هنگامی که کاریز کیش در آستانه نابودی کامل قرار داشت و به فراموشی سپرده شده بود، مهندس حاجی حسینی  ایرانی مقیم آلمان، پس از 32 سال تصمیم به بازگشت به ایران گرفت. بازگشت وی عمدتا با هدف بازسای این مجموعه بوده است. او بودجه اختصاصی برای انجام این پروژه در نظر گرفت، و پروژه را در سه مرحله تعریف کرد. با تلاشهای وی، کاریز فراموش شده در گذر زمان به یک مکان گردشگری بسیار زیبا تبدیل شده است.

در بالای این مجموعه، یک مجموعه گردشگری شامل رستوران سنتی، بازار کوچک و موزه ساخته شده است. در این موزه اسناد تاریخی مربوط به خلیج فارس نگهداری می شود. کارفرمایان این مجموعه معتقدند که این کاریز قابلیت تبدیل به یک قطب گردشگری جهانی را دارد. دو دلیل عمده برای این فرضیه وجود دارد؛ اولاً، در قلب یکی از معروف ترین جزایر خلیج فارس واقع شده است. ثانیا، این تنها سازه ی ساخته شده توسط انسان است که سقفش پوشیده با مرجان و صدف های طبیعی است.

ساختار کاریز

آشنایی با ساختار کاریز کیش

 این کاریز 15 کیلومتر طول، 10000 متر مربع وسعت دارد و در 14 متری عمق زمین واقع شده است. یک واقعیت جالب در مورد این قنات با شکوه زیرزمینی این است که توسط تجهیزات ابتدایی مانند تیشه و کلنگ ساخته شده است. مدتهاست که این قنات باعث جلب توجه گردشگران نمی شود تا اینکه در سال 1999 بازسازی هایی برای آن انجام شد.

رستوران های نزدیک به کاریز

معرفی رستوران های نزدیک به کاریز کیش

رستوران کوه نور، رستوران فودلند، رستوران کافه ضیافه، رستوران رویال استار، فست فود چی چیز، باغ رستوران سنتی، فست فود پامادور و رستوران های بسیاری دیگری در نزدیکی این کاریز هستند که می توانید قبل یا بعد از بازدید از آن یک غذای خوشمزه بخورید.

هتل های نزدیک به کاریز

معرفی هتل های نزدیک به کاریز
اگر می خواهید پس از خرید بلیط هواپیما تهران به کیش و بلیط هواپیما کیش به تهران یک اقامت لوکس در جزیره کیش در نزدیکی کاریز داشته باشید، ما به شما هتل 5 ستاره لوکس گرند داریوش، هتل شایگان، هتل دریایی ترنج و هتل 4 ستاره هلیا و هتل فلامینگو را پیشنهاد می کنیم. اگر می خواهید اقامت مناسبتری در کیش را در نزدیکی کاریز داشته باشید، می توانید هتل 3 ستاره پارسیان، هتل گاردنیا، هتل سان رایز، هتل لوتوس و هتل 2 ستاره تماشا را رزرو کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *