کوه برفخانه ؛ یک تصویر زیبا از کوه برفی

آشنایی با کوه برفخانه ؛ یک تصویر زیبا از کوه برفی

کوه برفخانه با ارتفاع 4011 متر از سطح دریا دومین کوه بلند استان است. این کوه صخره ای دارای دیواری به طول 300 متر و یکی از بزرگترین قله های روستای طزرجان در شهرستان تفت است. اگر از دوستداران ورزش کوهنوری هستید حتما با خرید بلیط سیستمی هواپیما یزد و سفر به این شهر صعود از این کوه را امتحان کنید. صعود از قله برفخانه می تواند، تجربه ای متفاوت در کارنامه ی کوهنوردی شما باشد. برای رفتن به این کوه می توانید با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی، اتوبوس های تفت را سوار شوید؛ پس از رسیدن به شهر تفت، مسیر ده بالا – طزرجان را ادامه دهید؛ کوه برفخانه در دهکده ظزرجان واقع شده است.

کوه برفخانه دارای قله های متعددی است. قله اصلی طزرجان با 4005 متر ارتفاع و دیواری به طول 300 متر است. قله دیگر، قله برفخانه غربی است که 3950 متر از سطح دریا ارتفاع و دیواری به طول150 متر دارد. قله ی سوم برفخانه میل است. چهارمی فریدونی میل است. برفخانه به معنای خانه ی برفی است زیرا بیشتر طول سال آکنده از برف است و در زمان های گذشته محل یخچال دائم بوده است. چنین پدیده ژئومورفولوژی در قلب کویر ایران یک پدیده بسیار جالب و دیدنی می باشد.

راه صعود به قله برفخانه طزرجان

آَنایی با راه صعود به قله برفخانه طزرجان

ارتفاع قله طزرجان 4005 متر است. باید راه خود را از دره افشار آباد در طزرجان شروع کنید. سپس مسیر دره  پونه را برای رسیدن به پناهگاه انتخاب کنید. وجود رودخانه ها و چشمه هایی که از دل کوه می جوشند، مناظر بدیع و بسیار شگفت انگیزی در مسیر راه شما ایجاد کرده اند. پس از گذر از این دره پرگل، مسیرتان را ادامه داده و دره پونه را طی کنید. بعد از دو ساعت پیاده روی می توانید قله باشکوه برفخانه را ببینید.

پناهگاه برفخانه طزارجان 

آشنایی با پناهگاه برفخانه طزارجان 

این پناهگاه در کوههای شیرکوه ساخته شده است. این پناهگاه، مکان بسیار خوبی برای استراحت کوهنوردان است. راه های مختلفی برای رسیدن به پناهگاه وجود دارد. معروف ترین راه، مسیر دره پونه است، و باید از مزرعه ی آقا محسن گذر کنید. این یک راه ایده آل برای صعود در تابستان ها است. اما در زمستانها مسیر صعود یالی است که بین مسیر دره آغل و مزرعه ی آقا محسن واقع شده است و شیب بسیار تندی دارد. پیشنهاد می شود صعود از این قله را به اوایل اسفندماه موکول کنید، تا به مشکل گرمای هوای و شل شدن برف ها بر نخورید. این پناهگاه برای 25 نفر ظرفیت دارد و مجهز به آب قابل شرب و سرویس بهداشتی نیز می باشد.

روستای طزرجان

آشنایی با روستای طزرجان

این روستا در یک دره با آب و هوای مطبوع در شهر تفت واقع شده است. کوه شگفت انگیز شیرکوه اطراف روستا را احاطه کرده است. قدمت ساخت روستا به بیش از 700 سال پیش باز می گردد. وجود یک سنگ قبر که حدودا 1300 سال قدمت دارد گواه تاریخی بودن این روستا است. ظزرجان روستایی است در کنار ده بالا، خونزار، بنادک سادات. هزاران گردشگر پس از خرید بلیط هواپیما تهران به یزد این روستا را برای گذراندن تابستان خود انتخاب می کنند. چشمه های موجود در دامنه کوه، باغ ها و مزارع دنج و زیستگاه بزها از نکات برجسته این منطقه است. جشن گیلاس سالانه در این روستا برگزار می شود.

جاذبه های روستای طزرجان

آَنایی با جاذبه های روستای طزرجان

این روستا دارای آثار تاریخی زیادی می باشند. قبرستان دوازده امام، درخت کهنسال چنار که قدمت حدود 1500 سال دارد، مسجد جامع طزرجان که با قدمتی حدود 900 سال ، کوه دخمه، حمام جن‌ها، خانه شاهزاده، خانه موشیری، آسیاب آبی، باغ اوصاد، پاگدار، چاه الماس یخی، ساختمان قدیمی مشکینی، اعرابی ها، ازجمله  آثار و بناهای تاریخی و فرهنگی روستای طزرجان می باشد.

مسجد جامع طزارجان با ستون های چوبی نمونه ای عالی از یک مکان تاریخی است. علاوه بر همه اماکن تاریخی، این روستا جاذبه های اکوتوریسم زیادی نیز دارد. سالها قبل از اینکه بشر فناوری تولید یخ را کشف کنند، مردم منطقه به سمت برفخانه می رفتند و قطعات یخ  را می بریدند و در کاه می پیچیدند تا از ذوب شدن آن جلوگیری شود. سپس آنها قطعات یخی را برای استفاده روزمره با استفاده از قاطر به روستا می بردند. حتما پس از سفر به این استان کویری زیبا قبل از برگشت و رزرو بلیط هواپیما یزد به تهران از این روستای زیبای گردشگری دیدن کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *