نارنجستان قوام باغی که بوی بهشت می دهد

نارنجستان قوام شیراز

بدون شک یکی از معروف ترین باغ های شیراز و ایران ،  باغ نارنجستان قوام می باشد . این باغ در قلب شهر در خیابان لطفعلی خان و درست در کنار خانه زینت الملوک واقع شده است .

درباره نارنجستان قوام

درباره نارنجستان قوام شیراز

این باغ و عمارت زیبا در قرن سیزدهم میلادی در زمان سلطنت قاجار ساخته شد . خاندان قوام از جمله خانواده های نجیب شیراز بودند که در محله بالا کفت زندگی می کردند. در سال 1873 قوام السلطنه فرماندار استان فارس شد. وی تصمیم گرفت خانه و باغی دیدنی در این منطقه بنا کند.

علی محمد خان قوام الملک ساخت این باغ را در سال 1878 آغاز کرد. و میرزا محمد خان نخستین نوه قوام الملک در سال 1921 کار خود را به پایان رساند. درختان نارنج یک نعمت جدانشدنی در  تمامی باغ های شیراز است . به همین دلیل این باغ  را  نیز نارنجستان می نامند.

در سال  1966 ، دانشگاه شیراز صاحب این مکان شد که بین سالهای 1969 تا 1979 یک انستیتوی آسیایی تحت نظر استاد پاپ که یک متخصص آمریکایی در هنر ایران بود ؛ این باغ را به عنوان پروژه تحقیقاتی خود انتخاب کرد.

در سالهای اخیر زیر زمین این بنا  که در قسمت شمالی واقع است ، به موزه تبدیل شده و می توانید اشیاء با ارزش جا مانده از استاد پاپ را در آنجا ببینید. با خرید بلیط هواپیما لحظه آخری شیراز از این باغ با قدمت و زیبا دیدن کنید.

معماری نارنجستان قوام

معماری نارنجستان قوام شیراز

نارنجستان قوام یکی از بهترین نمونه های هنر فارسی است . در این باغ از هفت تکنیک فارسی استفاده شده و باغ و کاخ تقارن کامل دارند. این مجموعه دارای 3500 متر مربع و دارای دو بخش جداگانه می باشد . قسمت جنوبی برای استفاده خادمان مورد استفاده قرار می گرفته که با گچبری زیبایی تزیین شده است.

در قسمت شمالی دو اتاق وجود دارد که سقف آن دارای آیینه های خارق العاده ای است که می توان ساعتها به آن خیره شد. در اطراف سالن اصلی چندین اتاق متقارن به چشم می خورد که شما می توانید تصویر سربازان هخامنشی ،شیرها ، مقبره ها و تصاویر مبارزات با موجودات اساطیری را ببینید ، که الهام گرفته از تخت جمشید است.

موقعیت مکانی نارنجستان قوام

موقعیت مکانی نارنجستان قوام شیراز

نارنجستان قوام دقیقا در قلب شهر واقع شده است. به این معنی که به دیگرجاذبه های گردشگری نزدیک است. خانه زینت الملوک یک کوچه با نارنجستان قوام فاصله دارد و یا با کمتر از 5 دقیقه پیاده روی به مسجد نصیرالملک ( مسجد صورتی ) می رسید. همچنین مسجد جامع عتیق ، حرم مطهر شاهچراغ ، موزه پارس ، ارگ کریم خان ، بازار وکیل و حمام وکیل از دیگر جاذبه های تاریخی نزدیک به این باغ می باشند.

رستوران های نزدیک به نارنجستان قوام

رستوران های نزدیک نارنجستان قوام

رستوران هوران نارنجستان ، رستوران نارنج ، رستوران سنتی داش آکل ، رستوران شرزه ، رستوران سنتی وکیل و سرای مهر از جمله رستوران های نزدیک به نارنجستان قوام می باشند.

هتل های نزدیک به نارنجستان قوام

هتل های نزدیک نارنجستان قوام شیراز

از جمله هتل های نزدیک به این جاذبه دیدنی می توان به هتل لطفعلی خان ، هتل پارمیس ، هتل پارسه ، هتل حافظ و هتل زندیه اشاره کرد. پس از خرید بلیط هواپیما مشهد به شیراز و بلیط هواپیما شیراز به مشهد خود و رسیدن به مقصد در یکی از هتل هایی که نام برده شد اقامتی آرام را تجربه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *