عمارت دیوانخانه قوام ملکی

یکی از بناهای با ارزش و قدیمی شهر شعر و ادب کشورمان که در دوره زندیه بنا نهاده شده، عمارت دیوان خانه قوام ملکی است . این عمارت در نزدیکی ارگ کریم خانی قرار دارد که به عمارت دیوانخانه کریم خان زند شهرت داشته است.

معماری عمارت دیوانخانه قوام ملکی

معماری-عمارت-قوام-ملکی شیراز

عمارت دیوانخانه از تالاری وسیع که دو ستون چوبی در ابتدای ورود به چشم می خورد ؛ که در زمانهای گذشته این دو ستون سنگی بوده اند ؛ و توسط آقا محمد خان قاجار به تهران منتقل شده اند.

در دوره کریم خان زند این بنا برای رسیدگی به امور اداری و حکومتی مورد استفاده قرار میگرفت.نقاشی های زیبا در تمام بدنه بنا از جمله ویژگی های برجسته این عمارت بشمار می رود.

 همچنین می توان به حجاری های روی سنگ با نقوش گیاهان و حیوانات ، مقرنس کاری های گچی ، مقرنس کاری بر روی چوب و سنگ اشاره کرد.

یکی از ویژگی های بناهای دوره زندیه ظاهر ساده بناها و وجود نقوش و طرح ها درون فضای ساختمان است ؛  که عمارت دیوانخانه نیز از این قضیه مستثنی نیست.

بیشترین مصالح بکار رفته در ساخت عمارت دیوان خانه از آجر و سنگ است . که سنگهای رخام بکار رفته از معادن شیراز استخراج شده و سنگهای مرمر را از تبریز و یزد آورده اند.

بنا در دو طبقه ساخته شده و یک حوض سراسری در جلو عمارت وجود دارد همچنین یک حوض افقی در جلو شاه نشین هم دیده می شود.

آدرس عمارت دیوانخانه قوام ملکی

آدرس-عمارت-قوام-ملکی شیراز

عمارت دیوانخانه در خیابان 22 بهمن ، جنب ارگ کریم خان زند و در محله قوام واقع شده است. این اثر در تاریخ سی ام اردیبهشت 1354 با شماره ثبت 1073 جزو آثار ملی ایران به ثبت رسید. تمامی گردشگران که علاقه مند به دانستن تاریخ پر فراز و نشیب کشورمان هستند می توانند با توجه به نرخ ارزان پرواز شیراز به این شهر آمده و از تمامی آثار دیدنی آن بازدید نمایند.

رستوران های نزدیک عمارت دیوانخانه قوام ملکی

رستوران-های-نزدیک-عمارت-دیوان-خانه-قوام-ملکی شیراز

پس از بازدید از عمارت دیوانخانه برای صرف نهار می توانید به رستوران حاجی بابا بروید ؛ همچنین از جمله رستورانهای دیگر می توان به رستوران شرزه ، رستوران سنتی وکیل هم بروید.

هتل های نزدیک عمارت دیوانخانه قوام ملکی

هتل-های-نزدیک-عمارت-دیوانخانه-قوام-ملکی شیراز

از جمله هتل های نزدیک عمارت دیوان خانه می توان هتل هدیش ، هتل زندیه ، هتل حافظ ، هتل پارسه و هتل آپارتمان شمس را نام برد. با تهیه بلیط هواپیما ارومیه به شیراز و بلیط هواپیما شیراز به ارومیه خود از سایت آنی تیکت 24 برای اقامت  خود نیز می توانید اقدام کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *