مجموعه تفریحی و تاریخی گنجنامه

آشنایی با مجموعه تفریحی و تاریخی گنجنامه

کتیبه های گنجنامه در انتهای دره ی عباس آباد، در فاصله ی 5 کیلونتری غرب همدان، بروی صخره های کوه الوند واقع شده است. این مکان گردشگری دارای هر دو جاذبه ی توریستی تاریخی و طبیعی است که برای بازدید کنندگانی که با خرید بلیط سیستمی هواپیما همدان به آن شهر سفر می کنند، بسیار هیجان انگیز و جالب می باشد.

درباره ی کتیبه های گنجنامه

درباره ی کتیبه های گنجنامه همدان بیشتر بدانیم
یکی از یادگارهای مهم ایران باستان که بر صخره کوه های الوند حک شده است؛ یادگاری از امپراتوری بزرگ هخامنشی است. دو کتیبه مهم این دوره بر یک قطعه سنگی غول پیکر حک شده است. ممکن است بپرسید چرا آنجا؟ به این دلیل که این منطقه برای اهالی آن دوره از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده است. این منطقه در مسیر تپه هگمتانه (پایتخت تابستانی امپراتوری هخامنشی) به بابل قرار داشت؛ به همین دلیل علاوه بر تقدس این مسیر، یکی از شلوغ ترین و امن ترین مسیرهای آن زمان بوده است.  پادشاه داریوش کبیر دستور حکاکی یکی از کتیبه ها در حدود 500 سال قبل از میلاد را داده است. پس از آن خشایار شاه بنا بر وصیت پدرش، دستور می دهد كه كتیبه دوم را درست در کنار کتیبه ی اول حک كنند.

هدف آنها از ایجاد این کتیبه ها در این مسیر پر رفت و آمد دعوت به پرستش اهورامزدا (خدای زرتشت) و یادآوری عزت نیکانشان و همچنین انتقال افکار و عقاید پاکشان به جهانیان بوده است. شگفت آور است که بدانید با ایجاد چندین سوراخ در کنار این کتیبه ها و قرار دادن درپوش هایی از آنها در برابر عناصر طبیعی مثل  باران ، طوفان و آفتاب حفاظت کرده اند. ترجمه های انگلیسی و فارسی این کتیبه ها در دو سنگ در طرف دیگر آن منطقه حک شده است. این کتیبه ها در فهرست میراث ملی ایران در سال 1310 به ثبت رسیده است.

ویژگی های کتیبه های گنجنامه

آشنایی با ویژگی های کتیبه های گنجنامه
سنگی که کتیبه ها روی آن حک شده است درست به سمت شرق واقع شده است. کتیبه سمت چپ، نام پادشاه داریوش کبیر و کتیبه سمت راست نام خاشایارشاه را به خود اختصاص داده است. هر کتیبه به سه زبان پارسی قدیم، بابلی و ایلامی نوشته شده است.

ترجمه كتیبه های گنجنامه

آشنایی با ترجمه كتیبه های گنجنامه
ترجمه این دو کتیبه به شرح زیر است:

 کتیبه پادشاه داریوش کبیر: «خدای بزرگ است اهورامزدا، که این زمین را آفرید، که آن آسمان را آفرید، که مردم را آفرید، که شادی را برای مردم آفرید، که داریوش را شاه کرد، شاهی از [میان] بسیاری، فرمانروائی از [میان] بسیاری. مَنَم داریوش، شاه بزرگ، شاهِ شاهان، شاهِ سرزمین‌ها[یی] که نژادهای گوناگون دارند، شاه سرزمین دور و دراز، پسر ویشتاسب هخامنشی.»

کتیبه پادشاه خشایارشا: «خدای بزرگ است اهورامزدا، که بزرگ‌ترین خدایان است، که این زمین را آفرید، که آن آسمان را آفرید، که مردم را آفرید، که برای مردم شادی آفرید، که خشایارشا را شاه کرد، یگانه از میان شاهان بسیار، یگانه فرمانروا از میان فرمانروایان بی‌شمار. من خشایارشا، شاه بزرگ، شاهِ شاهان، شاهِ کشورهای دارای ملل بسیار، شاه این سرزمین بزرگِ دوردستِ پهناور، پسر داریوش شاه هخامنشی.»

تفاوت بین این دو متن فقط در نام پادشاهان است.

چرا به آن کتیبه ها گنجنامه می گویند؟

چرا به آن "کتیبه های حک شده بروی صخره گنجنامه" می گویند؟
این دو کتیبه تاکنون نامهای متفاوتی داشته است. با این حال، نامهایی که اخیراً استفاده شده است: جنگنامه، و گنجنامه می باشد. جنگنامه تحت تأثیر داستان ها و افکار مردم در مورد جنگاوری پادشاهان به آنها به وجود آمده باشد. از طرف دیگر ، نام گنجنامه به این دلیل به این کتیبه ها داده شده است؛ زیرا اکثریت مردم فکر می کردند این کتیبه ها حاوی راز یک گنج پنهان است.

درباره آبشار گنجنامه

درباره آبشار گنجنامه چه می دانید؟
یکی از برجسته ترین جاذبه های همدان آبشار گنجنامه است که درست در کنار این مکان توریستی تاریخی (کتیبه های گنجنامه) قرار دارد. از آنجا که خدمات و امکانات رفاهی خوبی در این نزدیکی هست، می توانید یک روز فراموش نشدنی را در اینجا، ودر این مقصد شگفت انگیز تجربه کنید. آبشار گنجنامه یک آبشار چهار فصل است که آب آن از ارتفاع 12 متری سرازیر می شود و تصویری باشکوه به وجود می آورد.  این آبشار نیز در سال 2008 در فهرست آثار ملی ثبت شد.

تفریحات گنجنامه

آشنایی با تفریحات گنجنامه
تفریحات هیجان انگیزی  که در گنجنامه می توان انجام داد؛ سکوی پرش بانجی جامپینگ، کابل پرواز تیرول، صخره نوردی، پیست تریال، تعادل هوایی (رنجر)، سالن بولینگ، پیست اسکی، پیست سورتمه‌سواری و تله کابین، عکاسی، بازدید از کتیبه های باستانی و تفریح در مجاورت آبشار … می باشد.

زمان بازدید از گنجنامه

زمان مناسب برای بازدید از گنجنامه
در بهار، گل ها و شکوفه های رنگارنگ دشت شما را به وجد خواهد آورد. در تابستان، طبیعت سبز و هوای معتدل شما را خوشحال می کند. در پاییز، هزاران رنگ تمام تلاش خود را برای ایجاد یک منظره ی فوقالعاده زیبا انجام می دهند. در زمستان، آبشار توسط یخ و یخچال پوشانده می شود و صفحه دیگری از  طبیعت را برای شما نمایان می سازد. این شمایید که انخاب می کنید که هنگام بازدید از گنجنامه با کدام صحنه می خواهید روبرو شوید؟

رستوران های نزدیک گنجنامه

معرفی رستوران های نزدیک گنجنامه
رستوران عطر سیب، باغ رستوران ساعی، رستوران ماه سبز، رستوران میسان و رستوران پدر سالار، رستورانهای مجاور گنجنامه هستند، که می توانید در سفرتان به این منطقه برای صرف غذا به آنها مراجعه کنید.

هتل های نزدیک گنجنامه

معرفی هتل های نزدیک گنجنامه
اگر می خواهید در نزدیکی گنجنامه اقامت داشته باشد، هتل امیران، هتل پارسیان، هتل پارسیان بوعلی و هتل آریان هتلهای مجاور شما هستند که می توانید پس از رزرو بلیط هواپیما تهران به همدان و بلیط هواپیما همدان به تهران انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *