آذربایجان غربی مهد کلیساهای کهن

آشنایی با آذربایجان غربی مهد کلیساهای کهن

آذربایجان غربی سرزمینی است که پذیرای ادیان مختلف از زرتشت نخستین آیین یکتاپرستی جهان تا مسیحیت و اسلام بوده است. بیشتر کلیساهای ارومیه، کلیساهای آشوری می باشند، البته کلیسای قره باغ در نزدیکی این شهر مربوط به ارامنه است. در ادامه تعدادی از مشهورترین کلیساهای این خطه معرفی شده است.

کلیسای ننه مریم

آشنایی با کلیسای ننه مریم

کلیسای ننه مریم قدیمی ترین کلیسای ایران و دومین کلیسای تاریخی جهان می باشد. این کلیسا در مرکز شهر ارومیه و در خیابان خیام قرار گرفته است. این بنا قبلا آتشکده و یکی از معابد معروف زرتشتیان بوده است. بر اساس نظر باستان شناسان ساخت این بنا به دوره ی ساسانی باز می گردد؛ و معماری داخلی آن تلفیقی از هنر معماری ساسانی و پارتی می باشد. این کلیسا را با نام شرق آشور نیز می شناسند. این کلیسا در سال 1392 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

کلیسای ماریوحنا

آشنایی با کلیسای ماریوحنا

کلیسای ماریوحنا یا ماریوخنه در ظلع غربی خیابان قدس واقع شده است. این کلیسا مربوط به دوره ساسانیان می باشد. احتمال می دهند این کلیسا توسظ نستوری ها در سال 1901 میلادی در روستای تاریخی آده ایجاده شده است. این کلیسا در سال 1362 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

لازم به ذکر است کلیسای دیگری نیز با همین نام در 40 کیلومتری شمال ارومیه در روستای گویلان بر بلندای کوهی ساخته شده است.

کلیسای ماردانیال

آشنایی با کلیسای ماردانیال

این کلیسا در 25 کیلومتری شمال ارومیه در کنار ساحل رودخانه نازلو چای بر بالای یک تپه باستانی مربوط به هزاره اول قبل از میلاد بنا شده است. این کلیسا متعلق به دوره ی ساسانیان است. مار در زبان آشوری به معنای حضرت است. این کلیسا در جریان جنگ جهانی اول آسیب دید که اخیرا مورد بازسازی و مرمت قرار گرفته است.

کلیسای قره باغ

آشنایی باکلیسای قره باغ

کلیسای قره باغ در 75 کیلومتری شمال شرق ارومیه در روستای سرسبز قره باغ واقع شده است. به استناد کتیه ای که در دیوار غربی بنا وجود دارد؛ سال ساخت این کلیسا همزمان یا سلطنت شاه عباس دم صفوی می باشد. نام این کلیسا نیز در فهرست آثار ملی ایران به چشم می خورد، و در سال 1378 توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است.

کلیسای مریم مقدس

آشنایی با کلیسای مریم مقدس

این کلیسا در روستای جانوسلوی این شهرستان واقع شده است. این کلیسا کوچکترین کلیسای ایران وجهان محسوب می شود. این کلیسا یادگار دوران ساسانی و قریب به هشتصد سال قدمت دارد. پس از خرید بلیط هواپیما مشهد به ارومیه  و قیمت بلیط هواپیما ارومیه به مشهد بازدید از کوچکترین کلیسای جهان هیجان انگیز خواهد بود.

کلیسای هوانس مقدس

آشنایی با کلیسای هوانس مقدس

این کلیسا در فاصله ی 35 کیلومتری شمال شرق ارومیه و در روستای کوچک قرهقیز قرار دارد. در مورد تاریخ ساخت دقیق این بنا مدارک مستندی وجود ندارد، اما با توجه به نحوه ی ساخت و شباهت آن با کلیساهای حضرت مریم نخجوان تپه، سورپ سارکیس سپورغان و… تاریخ ساخت آن را حدود قرن هفدهم میلادی تخمین زده اند.

کلیسای حضرت مریم دیگاله

آشنایی با کلیسای حضرت مریم دیگاله

این کلیسا در سه کیلومتری شمال شرقی ارومیه در روستای دیگاله واقع شده است. با توجهبه گسترش شهراین روستا با نام گلستان در درون شهر قرار گرفته است. این کلیسا تقریبا تخریب شده است و تنها قسمتهای یاز دیوار شمالی، جنوبی و غربی باقی منده است.

کلیسای سورپ سرکیس

آشنایی با کلیسای سورپ سرکیس

این کلیسا در 40 کیلومتری شمال شرق ارومیه در روستای سپورغان واقع شده است. کلیسای سورپ سرکیس دارای یک تالار مستطیلی می باشد. حیاط این کلیسا شکل هندسی منظمی ندارد، و دو کلیسای آشوری دیگر به نام های مارت مریم و مارگئورگیس در ضلع های شمالی و غربی آن واقع شده است. این کلیسا در سال 1381 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

کلیسای حضرت مریم عیسی

آشنایی با کلیسای حضرت مریم عیسی

این کلیسا در روستای عیسی لو در در 12 کیلومتری ارومیه واقع شده است. این کلیسای خشتی در گذر زمان تخریب شده است. البته از تخریباتی که به صورت عمدی در این کلیسا نیز صورت گرفته است نمی توان چشم پوشی کرد. اگر این کلیسا مورد مرمت و بازسازی قرار نگیرد در آینده ای نه چندان دور اثری از آن به جای نخواهد ماند.

کلیسای سورپ گئورک

آشنایی با کلیسای سورپ گئورک

کلیسای سورپ گئورک در روستای گردآباد، حدود شش کیلومتری شمال غرب ارومیه واقع شده است. این کلیسا توسط  ارامنه همان منطقه ساخته شده است. این کلیسا در سال 1383 توسط میراث فرهنگی و گردشگری استان مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت. امروزه این کلیسا محلی برای انجام مراسم دینی و مذهبی می باشد.

کلیسای ماوانا

آشنایی با کلیسای ماوانا

این کلیسا در روستای ماوانا و مربوط به دوران قاجار می باشد. این روستا حدود 32 کیلومتری شهر قرار دارد. کلیسای ماوانا در سال 1381 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. در کتیبه ای که در ضلع شمالی بنا نصب شده است تاریخ ساخت بنا 1879 میلادی ذکر شده است.

کلیسای ماریعقوب

آشنایی با کلیسای ماریعقوب

کلیسای ماریعقوب که ماریاقوس هم گفته می شود در شهرستان سلماس قرار دارد. این کلیسا مربوط به دوره ی پهلوی می باشد. این اثر در سال 1380 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

کلیسای مارگیورگیس

آشنایی با کلیسای مارگیورگیس

این کیسا در روستای گل پرچین (گلپاشین) قرار دارد. کلیسای مارگیورگیز مربوط به دوره قاجار می باشد. این کلیسا در سال 1377 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

کلیسای پطروس پولوس

آشنایی با کلیسای پطروس پولوس

این کلیسا در روستای کلیسا کندی، حدود 8 کیلومتری شرق ارومیه قرار دارد. طبق مدارک به دست آمده قدمت این کلیسا به قرن هشتم میلادی می رسد. بازدید این کلیسا نیز خالی از لطف نخواهد بود.

کلیسای هفتوان

آشنایی با کلیسای هفتوان

این کلیسا در روستای هفتوان قرار دارد. این کلیسا مربوط به دوران صفویه می باشد و به دستور شاه عباس صفوی ساخته شده است.  این کلیسا پس از زلزله سال 1309 خسارت زیادی دید که پس از آن مورد بازسازی و مرمت قرار گرفت.

قره کلیسا

آشنایی با قره کلیسا

این کلیسا در روستایی به همین نام در توابع شهرستان چالدران واقع شده است. این کلیسا به عنوان اولین کلیسای جامعه مسیحیت در جهان شناخته می شود و در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز قرار گرفته است. مراسم آیینی دینی قره کلیسا در زمان سالگرد طاطاووس یکی از حواریون مسیح در این کلیسا برگزار می شود. زمان برگزاری این مراسم با توجه به تقویم شمسی بین تاریخ 25 تیر تا هفته ی اول مرداد متغیر است می توانید با ارزان ترین بلیط هواپیما ارومیه برای دیدن مراسم خود را به این کلیسا برسانید.

کلیسای مهلذان

آشنایی با کلیسای مهلذان

کلیسای مهلذان در میان باغی در فاصله ی 8 کیلومتری شهرستان خوی واقع شده است. قدمت ساخت این کلیسا به طور دقیق مشخص نمی باشد؛ اما با توجه به شیوه ی معماری قدمت ساخت آن را بهدوران مغول نسبت داده اند.

کلیسای آشوری های سلماس

آشنایی با کلیسای آشوری های سلماس

این کلیسا با نام کلیسای مارگیور کیس در روستای خسرواباد در فاصله ی 6 کیلومتری غرب شهر قرار دارد. قدمت ساخت بنای اولیه این کلیسا به دوران ساسانیان باز می گردد. طبق داستان های که گفته می شود صلیب مقدس عیسی مسیح که توسط خسرو پرویز از اورشلیم آورده شده بود در این کلیسا می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *