آرامگاه اِستر و مُردِخای

آرامگاه اِستِر و مُردِخای پس از بیت المقدس به عنوان دومین زیارتگاه های یهودیان ایران و جهان شناخته می شود و از تقدس بالایی برخوردار است. این مقبره، آرامگاه دو نجات بخش قوم یهود از کشته شدن می باشد. این مقبره در سال 1316 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. وجود این زیارتگاه، عامل مهمی در شکل‌گیری و تداوم حضور یهودیان در همدان می باشد. پس از خرید بلیط هواپیما همدان از این بقعه متبرک دیدن کنید.

درباره ی اِستر

درباره ی اِستر چه می دانید؟

استر یک واژه ی عبری می باشد و در زبان عبری به معنای ” پوشانده شدن ”  می باشد. برخی ازیهودیان می گویند چون دین و نژاد خود را از پادشاه مخفی کرد، استر نام گرفت. این واژه در واژگان پارسی باستان به معنای ” استار ”  می باشد و به خاطر زیبایی صورتش به این نام معروف شده است. شاید هم این کلمه از واژه اکدی ایشتار که در خاورمیانه به عنوان ” ایزدبانو مورد پرستش ” گرفته شده باشد.

اِستر یک زن جوان یهودی بوده است که حدود 5  قرن پیش از میلاد به همسری خشایارشاه، پادشاه هخامنشی درآمد. داستان از این قرار بوده است؛ که در یکی از جشن های شاهنشاهی، ملکه نجیب ایرانی از کشف حجاب به دستور پادشاه امتناع می کند. خشایارشاه از این سرپیچی خشمگین می شود، و ملکه را از مقامش عزل می کند. در پی جایگزینی ملکه، تمام دختران زیباروی کشور را جمع می کنند، تا شاه ملکه ای جدید برگزیند. در این بین قرعه به نام دختری یهودی به نام اِستر میوفتد. نام واقعی او هدسه بوده است. اینطور می شود که اِستر به دربار راه میابد. او کم کم عمویش مُردخای را که سرپرستی اش را به عهده داشته است به دربار می آورد.

مُردخای به معنای ” بنده ی مردوک ” از طایفه ی بنیامین بوده است که در سال 597 قبل از میلاد در پی حمله پادشاه بابل، بخت، در پی سقوط اورشلیم اسیر گشته و به بابل برده شدند. آنطور که در نسب اِستر و مُردخای در زبان عبری آمده است؛ با 15 واسطه به حضرت یعقوب (ع) می رسد. اِستر مانع از اجرای حکم قتل عام یهودیان می شود و به این ترتیب یهودیان را نجات می دهد. یهودیان همه ساله این روز را به نام پوریم جشن می گیرند.

درباره آرامگاه اِستر و مُردخای

درباره آرامگاه اِستر و مردخای چه می دانید

این آرامگاه به طور کلی شامل: مدخل ورودی، دهلیز، مقبره، ایوان و شاه نشین می باشد. بنای اصلی به شکل یک ساختمان چهارگوش آجری است. آنطور که صدر، راهنمای یهودی آرامگاه می گوید قدمت بنا به جز گنبدش 2500 سال می باشد و گنبد قدمتش حدود 700 سال و توسط ارغون شاه مغول در قرن هشتم هجری بروی آرامگاه ساخته است. در این آرامگاه یک جلد کتاب آسمانی ” تورات ” با قدمت بسیار طولانی و نوشته شده بر پوست آهو مشاهده می کنید.

بروی قبر جنوبی که به اِستر نسبت می دهند یک صندوق منبت کاری نفیسی قرار دارد که با خط عبری روی آن نوشته شده است ؛ ” امر کرد به ساختن این صندوق، بانوی عفیفه صادقه، جمال الدوله یوحرقیا و جمال الدوله یشوعا و یشعل، که هر سه نفر برادر خانم جمال ستام هستند.” کتیبه های موجود در داخل آرامگاه همه به زبان عبری می باشد؛ اما گچبری های داخل به زبان آرامی می باشد. مصالح استفاده شده در ساخت این مبقعه متبرک سنگ و آجر است و به سبک بناهای اسلامی ساخته شده است. توجه داشته باشید  ورود با کفش به این آرامگاه مانند مکان های مقدس اسلامی ممنوع می باشد. از دیگر مقررات عجیب ورود به این آرامگاه ورود همراه با خانواده می باشد.

موقعیت مکانی آرامگاه اِستر و مُردخای

موقعیت مکانی آرامگاه اِستر و مُردخای در همدان

این مقبره در مرکز شهر و در خیابان دکتر شریعتی قرار دارد. در این کوچه، در کنار آرامگاه یک ساختمان قدیمی قاجاری و در کنارش یک حوزه ی علمیه نیز به چشم می خورد. دیگر جاذبه های نزدیک به این آرامگاه، می توان حمام قلعه، دوزخ دره، موزه مشاهیر، مسجد پیغمبر نام برد.

رستوران های نزدیک به آرامگاه اِستر و مُرد خای

هتل های نزدیک به آرامگاه اِستر و مُرد خای همدان

رستوران موزه و حمام قلعه، رستوران شاندیز حاجی، سفره سرای آریاییان از جمله رستوران های نزدیک به این مقبره ی تاریخی می باشد. می توانید برای صرف یک وعده غذایی در این رستوران ها برنامه ریزی کنید.

هتل های نزدیک به آرامگاه اِستر و مُرد خای

هتل های نزدیک به آرامگاه اِستر و مُرد خای همدان

هتل آرین هتل آپارتمان خاتم هتل پارسیان بوعلی هتا آپارتمان سفیر تجربه یک اقامت به یادماندنی در این شهر تاریخی کهن پس از خرید بلیط هواپیما تهران  به همدان و خرید بلیط هواپیما همدان به تهران برایتان به ارمغان خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *