آرامگاه خواجو کرمانی اسطوره شعر و ادب فارسی

خواجو-کرمان شیراز

از جمله دیدنی های مشهور شهر شیراز دروازه قران می باشد که درباره آن بسیار شنیده ایم. در مجاورت این دروازه آرمگاه شاعری معروف به نام خواجو کرمانی وجود دارد که در ادامه به آن می پردازیم.

درباره خواجو کرمانی

درباره ی خواجوی کرمان شیراز

 

کمال الدین ابوالعطا معروف به خواجو کرمانی ،  شاعر مشهور قرن سیزدهم از شهر کرمان واقع در جنوب استان فارس بود که زادگاه خود را برای سفر و تحصیل به شهرهای جهان اسلام ترک کرد و سرانجام در شیراز ساکن شد. گفته می شود وی ارتباط خوبی با شاعران مشهور شیرازی از جمله  خواجه حافظ و عبید زاکانی داشته است.

معماری آرامگاه خواجو کرمانی

معماری-آرامگاه-خواجو-کرمان شیراز

ساختار این مقبره مشرف بر دروازه قرآن است که از طریق پله های سنگی می توان به آن دسترسی پیدا کرد . یک بنا سنگی سفید و یک ایوان باز با طاق خمیده و سه ستون در وسط آن وجود دارد.

یک مجسمه حک شده از خواجوی کرمانی و یک کتیبه دیواری که اشعار وی بر روی آن نوشته شده ، از ویژگی های این ایوان است.

راه پله ای هم در آنجاست که بازدید کنندگان را به سمت فضای غیر مسکونی که در اطراف قبر شاعر گذاشته شده سوق می دهد.

سنگ قبری گرد که با شیشه دور آن محسور شده و روی کتیبه چیزی نوشته نشده و اطلاعاتی در مورد صاحب قبر ( خواجو کرمان ) بر روی آن  نیست . فقط چند آیه از قرآن روی آن نوشته شده است.

دو ستون که در بالا و پایین مقبره قرار دارند  که اشاره به ویژگی های معماری خاص مقبره های شاعران  و عارفان دارد.

آدرس آرامگاه خواجو کرمانی

 آدرس-آرامگاه-خواجو-کرمان شیراز

آرامگاه خواجو کرمانی  در دامنه کوه صبوی ، در شمال شیراز و در  تنگه الله اکبر واقع شده است. قبر وی در کنار دروازه قرآن قرار دارد و آب چشمه معروف رکن آباد هم از کنار این آرامگاه می گذرد. با اطلاع از قیمت بلیط چارتر پرواز شیراز ، از جاذبه های این شهر سراسر هنر و زیبایی دیدن نمایید.

سه غار مشهور در نزدیکی مقبره خواجو کرمانی

سه-غار-مشهور-نزدیک-آؤامگاه-خواجو کرمان شیراز

کمی بالاتر از مقبره خواجو کرمانی سه غار به چشم می خورد . که یکی از آنها محل عبادت و ریاضت زاهدان و شیوخ بوده است.

غاری دیگر که محل آرامگاه خواجه عماد الدین محمود ، وزیر معروف  شاه شیخ ابواسحاق اینجو است که در دهانه آن طاقی ضربی از سنگ و آجر ساخته شده است.

در کنار این غار نقش برجسته ای از جنگ رستم و شیر که به دستور حسینعلی میرزا یکی از فرمان روایان فارس ساخته شده نیز، دیده می شود. و در کنار این نقش برجسته تصویر ناتمام دیگری که به نظر می رسد متعلق به  فتحعلی شاه قاجار و پسرانش باشد.

رستوران های نزدیک آرامگاه خواجو کرمانی

رستوران-های-نزدیک-مقبره-خواجو-کرمان شیراز

از جمله رستوران های نزدیک به مقبره خواجو کرمانی می توان به رستوران هفت خان ، رستوران شاندیز ، رستوران زمرد ، نهار خوری کریم خان و رستوران بادکویه اشاره کرد.

هتل های نزدیک آرامگاه خواجو کرمانی

هتل-های-نزدیک-مقبره-خواجو-کرمان شیراز

از جمله هتل های نزدیک آرامگاه خواجو کرمانی می توان به هتل بزرگ شیراز ، هتل ستارگان ، هتل ارگ ، هتل اطلس ، هتل رویال و هتل پرسپولیس اشاره کرد . پس از تهیه بلیط هواپیما اهواز به شیراز و بلیط هواپیما شیراز به اهواز خود برای اقامت خود نیز قبل از شروع مسافرت اقدام کنید . تا سفری آرام و بی دغدغه داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *