آرامگاه خیام

آرامگاه-خیام نیشابوری

غیاث الدین ابوالفتح عمر بن ابراهیم خیام شاعر، ستاره شناس و ریاضیدان ایرانی متولد نیشابور بود. این شهر مرکز اصلی زرتشتیان در دوران قرون وسطی و یک کلان شهر پیشرو در خراسان بود؛ که توانست در دوره سلسله سلجوقیان در قرن یازدهم به اوج شکوفایی برسد. آرامگاه حکیم عمر خیام نیشابوری یک سازه مدرن از سنگ مرمر است؛ که بر روی مقبره وی واقع در میدان خیام بنا شده است. با ما همراه شوید؛ تا با این جاذبه گردشگری بیشتر آشنا شویم.

زندگی نامه خیام

زندگی-نامه-خیام نیشابور

حکیم در خانواده ای خیمه دوز به دنیا آمد؛ که معنی آن به عربی خیام است. وی ریاضیدان بزرگی بود؛ و به دلیل کار خود در طبقه بندی و حل معادلات درجه سوم و درباره اصل پنجم اقلیدس قابل توجه است. او به عنوان یک ستاره شناس، تقویم جلالی را طراحی کرد؛ همچنین یکی از مشهورترین شاعران پارسی بود؛ که بیشتر عمر خود را در دربار حاکمان کاراخانید و سلجوقی در دوره ای که شاهد جنگ صلیبی اول بود؛ گذراند. خیام به رباعی سرایی مشهور است؛ و اشعار وی شهرت جهانی دارد.

خیام در 4 دسامبر 1131 در گذشت. اولین گزارش محل استراحت نهایی عمر خیام توسط شاگرد وی نظامی عروزی که از مقبره اش در سالهای 1135-1136 بازدید کرده؛ تهیه شده است. او در سال 1112-1113 در بلخ  شنید که خیام توصیفی در مورد محل دفن خود می گوید؛ و دوست دارد که قبر او جایی باشد که گلها در بهار همراه نسیم گلبرگهای خود را بر گرد او بریزند .

تاریخچه آرامگاه خیام

تاریخچه-آرامگاه-خیام نیشابور

این مقبره در هجوم بلاهای مختلف سالم مانده است؛ از جمله چندین زمین لرزه بزرگ، حمله قبایل ترک و حمله مغول ها. در قرون بعدی مقبره وی در باغی کهن و بخشی از مسجد و حرم امام زاده محمد محروق، برادر امام رضا(ع) قرار داشت. این بنا دارای گنبد فیروزه ای است. ویلیام جکسون در سال 1911 از این مقبره بازدید کرد؛ به گفته او این بنا احتمالا در قرن هفدهم یا در اوایل دوره شاه عباس بنا شده است. و آنرا نوع ساده ای از آجر و سیمان بدون کتیبه توصیف می کند. گردشگران فراوانی هر ساله با خرید بلیط پرواز نیشابور به این شهر تاریخی سفر کرده و از محبوب ترین جاذبه گردشگری آن یعنی آرامگاه خیام بازدید می کنند.

بازسازی آرامگاه خیام

بازسازی-آرامگاه-خیام نیشابوری

سومین بازسازی آرامگاه خیام به سفارش رضا شاه در سال 1934 در جشن هزاره فردوسی انجام شد. مقبره خیام از حرم جدا شد؛ و یک بنا مرمر سفید، که توسط معمار چیره دست هوشنگ سیحون طراحی شده بود؛ بنا گردید. طرح این بنا برگرفته از زمانه، زندگی و اندیشه های خیام است. و ساخت آن در سال 1963 به پایان رسید.

هتل های نزدیک آرامگاه خیام

هتل-های-نزدیک-آرامگاه-خیام نیشابوری

از جمله هتل های نزدیک به آرامگاه خیام می توان به هتل امیران، مهمانسرای جهانگردی و هتل کمال الملک اشاره نمود. شما می توانید با ورود به سایتهای هر یک از این هتل ها نسبت به اقامت خود اقدام نمائید. همچنین اگر قصد سفر هوایی دارید؛ با ورود به سایتهای معتبر فروش بلیط هواپیما برای رزرو بلیط هواپیما تهران به نیشابور و برای برگشت بلیط هواپیما نیشابور به تهران خود نیز اقدام نمائید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *