آرامگاه سید شمس الدین

معرفی آرامگاه سید شمس الدین

آرامگاه سید شمس الدین باقیمانده از یک مجموعه بناها، مربوط به قرن 8 هجری قمری است. این آرامگاه که کارشناسان آن را یکی از شاهکارهای هنر معماری یزد می انگارند، اکنون به زیارتگاهی نیمه ویران تبدیل شده است؛ که گاها مورد توجه و بازدید علاقه مندان به آثار تاریخی و مسافران خارجی واقع می شود. این اثر در سال 1313 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده ست.

موقعیت مکانی آرامگاه سید شمس الدین

آَنایی با موقعیت مکانی آرامگاه سید شمس الدین

برای بازدید از این آرامگاه پس از خرید بلیط ارزان قیمت یزد باید به محله ی چهار منار بروید. این آرامگاه جنب حوض ملتکیه واقع شده است. موزه آب یزد، مجموعه امیر چخماق، بازار زرگری، موزه سکه، مجموعه ی خان، آتشکده ی و دخمه ی زرتشتیان از دیگر جاذبه های دیدنی یزد هستند که پیشنهاد می شود در لیست گردش خود قرار دهید.

درباره آرامگاه سید شمس الدین

درباره آرامگاه سید شمس الدین یزد

آرامگاه سید شمس الدین واقع به محله ی چهار منار مربوط به دوره ایلخانی می باشد. سید شمس الدین به پیروی از پدرش در محله ای خارج از شهر مدرسه، بازار، حمام، مسجد و خانقاهی ساخت. که امروزه فقط گنبد مدرسه باقی مانده است که آرامگاه سید شمس الدین می باشد.

سید رکن الدین در قضیه ی قتل تاجر نصاری مورد اتهام قرار می گیرد. پسرش سید شمس الدین برای گرفتن حکم آزادی پدر راهی تبریز می شود. سید شمس الدین با یکی از دختران خواجه رشیدالدین فضل‌الله طبیب همدانی وزیر مشهور دوره مغول ازدواج می کند و حکم آزادی پدر هم می گیرد. ایشان درتبریز فوت می کنند؛ جسد ایشان را به یزد می فرستند و ایشان را زیر گنبد مدرسه ای که خود ساخته بود به خاک می سپارند.

معماری آرامگاه سید شمس الدین

معرفی معماری آرامگاه سید شمس الدین

طرح این بنا که شخصا توسط سید شمس الدین در تبریز کشیده و به یزد فرستاده شده است، یکی از شاهکارهای معماری یزد محسوب می شود.  تزئیناتی که در باقیمانده ی این بنا مشاهده می کنید کتیبه گچ‌بری به خط جلی زیبا و کاشیکاریهای معرق در پیش درگاه ورودی، و طرح های هندسی زیبا در داخل صحن زیر گنبد است که متاسفانه موریانه بیشتر آنها را از بین برده است! از دیگر تزئینات این بنا سنگ مرمر محراب آن است که روی این دوره سنگ آیات ۱۷–۲۰ سوره آل عمران حجاری شده است. این سنگ به دستور زن شمس الدین ساخته شده و از تبریز به یزد فرستاده شده است.

رستوران های نزدیک به آرامگاه سید شمس الدین

معرفی رستوران های نزدیک به آرامگاه سید شمس الدین

برای صرف یک وعده ی غذایی خوشمزه ی ایرانی پس از  بازدید از آرامگاه سید شمس الدین می توانید رستوران مارکوپولو، رستوران ملک التجار، رستوران سنتی ادیب الممالک و رستوران سنتی ماهور را انتخاب کنید.

هتل های نزدیک به آرامگاه سید شمس الدین

آشنایی با هتل های نزدیک به آرامگاه سید شمس الدین

اگر بین تاریخ بلیط هواپیما مشهد به یزد و بلیط هواپیما یزد به مشهد فرصت کافی برای اقامت در این شهر و بازدید از جاذبه های آت را دارید، می توانید هتل ساباط را نزدیکی این آرامگاه رزرو کنید. دیگر هتل های قابل رزرو می توان هتل ثلاثی، هتل کاروانسرای مشیر، هتل ملک التجار و یا اگر علاقه مند به خانه های بوم گردی هستید اقامتگاه بوم گردی سرزمین آفتاب و یا اقامتگاه سنتی علی بابا را انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *