آلاشت طبیعتی بکر

آلاشت- مازندران طبیعتی-بکر

آلاشت یکی از روستاهای سوادکوه استان مازندران است؛ که تنها 4 ساعت با مرکز شهر تهران فاصله دارد. این یکی از بهترین روستاهایی است؛ که در تعطیلات آخر هفته به آن متوسل می شوید. این روستا زادگاه رضا شاه پهلوی نیز می باشد. مردم محلی و مهمان نواز فضای کاملا مطلوبی را در آن ایجاد کرده اند. آیا می خواهید از آغوش مه غلیظ اطراف خود لذت ببرید؛ برنامه ریزی سفر خود را برای آمدن به این منطقه زیبا قرار دهید.

درباره آلاشت

درباره-آلاشت مازندران

آلاشت همانند بسیاری از مناطق طبیعی شمال بخشی از بهشت است؛ که روی زمین باقی مانده است. چمن های سرسبز، هوای تازه و غبار خنک، دنیای تخیلی را در اینجا بوجود آورده است. این منطقه در کوهستان شمالی فیروز کوه واقع شده است. و دارای 1900 متر فاصله از سطح دریا با آب و هوای مرطوب و معتدل است. این سرزمین زیبا به عنوان میراث ملی ایران به ثبت رسیده است.

حقایقی درباره آلاشت

حقایقی-درباره-آلاشت مازندران

یک واقعیت خوب در مورد افراد محلی این منطقه این است؛ که همه آنها  در سند هویت خود نام سرزمینشان را بعد از نام خانوادگی خود آورده اند. به سادگی می توان متوجه شد که مردم اینجا بشدت به محل تولد خود وابسته هستند.

آلاشت به معنای لانه عقاب است؛ و دلیل چنین نامگذاری این است که در کوههای این روستا عقاب های زیادی وجود دارد. همچنین از حیات وحش آن کاملا محافظت می شود. علاوه بر این خانه ها دارای درختان میوه از جمله گردو، فندق و گیلاس در حیاط های خود هستند. مردم محلی غذاهای مازنی یا مازندرانی بسیار لذیذی را طبخ می کنند. حتما در طول مدت اقامت خود در آنجا غذاهای لذیذ این منطقه را امتحان کنید.

تاریخچه آلاشت

تاریخچه-آلاشت مازندران

تپه های قدیمی در سراسر روستا دیده می شود. اشیا کشف شده در گورهای این منطقه نمایانگر تاریخ طولانی آن است. با این حال هنوز تحقیقات زیادی درباره قدمت دقیق آلاشت انجام نشده است. این روستا در سال 1352 میلادی به شهر تبدیل شد؛ و در همان سال شهرداری در آن تاسیس شد.

ساختمان رصدخانه

ساختمان-رصدخانه مازندران

اولین جایی که در آلاشت باید به دیدن آن بروید؛ ساختمان رصدخانه است. این نخستین ساختمان در نوع خود در استان های شمالی می باشد؛ که در سال 1385 توسط شهرداری و دو شرکت از اصفهان و شیراز بر روی تپه ساخته شده است. هدف از احداث آن بهبود گردشگری در منطقه و برگزاری کلاس های آموزشی است.

موزه مردم شناسی آلاشت

موزه-مردم-شناسی-آلاشت مازندران

خانه ای که رضا شاه پهلوی در آن متولد شد؛ در سال 1387 به یک موزه مردم شناسی تغییر یافته است. واقعیت این است که این خانه متعلق به عموی پدری وی بود. اما به عنوان پدرش در بین گردشگران شایع شد. در این موزه شیوه زندگی و ابزار روزمره مردم به نمایش در آمده است.

مسجد رضا شاه یا مسجد جامع

مسجد-رضا-شاه-یا-مسجد-جامع مازندران

رضا شاه به یاد پدرش در شمال غربی شهر مسجدی تاسیس کرد. قبلا مجسمه ای از رضا شاه در این مسجد وجود داشت؛ که در سال 1358 پس از انقلاب اسلامی ایران ویران شد. گردشگران فراوانی هر ساله با خرید بلیط هواپیما ساری به این شهر آمده تا از آنجا به سمت آلاشت زیبا رهسپار شوند.

معبد دختر پاک

معبد-دختر-پاک مازندران

معبد دختر پاک سالیان سال است که بر بلندای تپه ای در سمت جنوبی شهر آلاشت زیارتگاه بانوان و دختران این شهر است. آنها برای تحقق آرزوهایشان به این معبد می روند. لازم به ذکر می باشد؛ که فقط زنان مجاز به ورود به این مکان مقدس هستند.

ساختمان صنایع دستی

ساختمان-صنایع-دستی ماندران

اگر قصد خرید سوغاتی دارید؛ به این ساختمان سر بزنید. علاوه بر خرید، شما می توانید به تماشای زنان بافنده و ساخت وسایل سنتی بپردازید. بیشتر بانوان در زمینه تولید صنایع دستی حرفه ای هستند. می توانید پارچه و جوراب را به عنوان سوغات خریداری کنید.

چه زمانی به آلاشت برویم

چه-زمانی-به-آلاشت مازندران-برویم

از آنجا که آلاشت در یک منطقه کوهستانی قرار دارد؛ تابستان بهترین زمان برای حرکت به آنجا می باشد. اگر حوالی ماه مرداد به آلاشت رفتید؛ می توانید تمشک خوشمزه را امتحان کنید. اگر توان تحمل هوای سرد را دارید؛ این منطقه در پاییز نیز زیبایی های خاص خود را دارد. اگر قصد سفر هوایی را دارید؛ با تهیه بلیط هواپیما اصفهان به ساری و برای برگشت بلیط هواپیما ساری به اصفهان خود اقدام کرده؛ و زیبایی های بی نظیر این منطقه بی بدیل را از دست ندهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *