ارگ بم بزرگترین بنا خشتی جهان

ارگ-بم کرمان

این بنا با شکوه در تاریخ پنجم دی سال 1382 کاملا ویران شد. اما این زمین لرزه 6.6 ریشتری نتوانست عظمت و اهمیت این میراث جهانی یونسکو و بزرگترین بنا خشتی جهان را تضعیف کند. ارگ بم از جمله مشهورترین جاذبه های گردشگری استان کرمان واقع در شهر بم در در جنوب شرقی کرمان است.

درباره ارگ بم

درباره-ارگ-بم کرمان

ارگ بم بزرگترین بنا خشتی جهان است. این ارگ منحصر به فرد در مسیر جاده ابریشم قرار دارد. و قدمت آن به 2500 سال پیش باز می گردد. تا سال 1850، این ارگ مورد استفاده مردم بود. اما هیچ مدرکی در دسترس نیست که چرا ساکنان، استفاده از این بنا با شکوه را متوقف کردند.

مساحت این ارگ 180.000 متر مربع می باشد,؛ و این عدد گویای بزرگی و عظمت این بنا است. همچنین برخی از دیوارها در این شهر به بلندی 6_7 متر و طول آن بیش 1815 متر می رسد. همچنین در ارگ بم بیش از 67 برج وجود دارد.

بخش های مختلف ارگ بم

بخش-های-مختلف-ارگ-بم کرمان

بررسی های مربوط به ساختار ارگ بم نشان می دهد که معماری این بنا از ابتدا ایده و برنامه ای پیچیده برای ساخت این ارگ داشته است. این قلعه در بهترین وضعیت برای نظارت نظامی و دفاعی بوده است. در ارگ بم دو بخش اصلی وجود دارد: بخش دولتی و بخش مسکونی بخش دولتی در میانه ارگ قرار دارد؛ و دارای قلعه نظامی، عمارت چهار فصل، پادگان، چاه آب چهل متری،  اصطبل هایی با ظرفیت 200 اسب می باشد. بخش مسکونی از بیش از 400 خانه و اماکن عمومی مانند مدارس و حتی اماکن ورزشی تشکیل شده است.

در ارگ بم سه نوع خانه وجود دارد؛ خانه های کوچک با دو یا سه اتاق برای خانواده های فقیر، خانه های بزرگتر با سه یا چهار اتاق برای جامعه طبقه متوسط، که برخی از آنها دارای ایوان است. و مجلل ترین خانه ها با اتاق های بیشتر که در نقاط مختلف شهر قرار دارند؛ که دارای حیاط بزرگ و اصطبل برای حیوان نیز می باشد. تعداد این خانه ها در ارگ بسیار کم است.

زلزله بم

زلزله-بم کرمان

یک زمین لرزه ویرانگر در سال 1382، 80 درصد ارگ بم را نابود کرد. رئیس جمهور وقت، آقای خاتمی قول داد که ارگ بم را بازسازی خواهد کرد. به زودی، به عنوان میراث جهانی، بسیاری از کشورها در بازسازی ارگ شرکت کردند. ژاپن، ایتالیا، فرانسه از جمله کشورهایی بودند که در ابتدا همکاری کردند. امروزه بخش دولتی ارگ بازسازی شده و برای بازدیدکنندگان باز است. عملیات بازسازی تا سال 1400 ادامه خواهد داشت.

موقعیت مکانی ارگ بم

موقعیت-مکانی-ارگ-بم کرمان

 همانطور که در اول مطلب هم اشاره شد؛ این بنا در شهر بم که یکی از شهرهای استان کرمان است؛ قرار دارد. ارگ راین دومین بنا خشتی جهان پس از ارگ بم می باشد. که این بنا با شکوه هم در همین استان واقع شده؛ که نظر هر گردشگری را برای بازدید به سوی خود جلب می کند. گردشگران داخلی و خارجی فراوانی هرساله با اطلاع از قیمت بلیط ارزان هواپیما کرمان به این شهر تاریخی آمده و از جاذبه های باستانی آن دیدن می کنند.

 رستوران های نزدیک ارگ بم

رستوران-های-نزدیک-ارگ-بم کرمان

بازدید از این ارگ زیبا و با شکوه ممکن است ساعت ها طول بکشد؛ پس از بازدید از ارگ بم شاید احساس گرسنگی به سراغتان بیاید. ساندویچی لنگری، فست فود مادر و پیتزا سیاه و سفید برخی از مکانهایی است؛ که می توانید برای غذا خوردن در نزدیک ارگ بم انتخاب کنید.

هتل های نزدیک ارگ بم

هتل-های-نزدیک-ارگ-بم کرمان

اگر تمایل به یک شب اقامت در بم را دارید؛ هتل جهانگری، هتل پارسیان آزادی و هتل ارگ جدید از جمله هتل های پیش روی شماست. با ورود به سایتهای معتبر رزرو آنلاین هتل و بلیط پرواز، نسبت به قطعی کردن اقامت و همچنین رزرو بلیط هواپیما کیش به کرمان و برای برگشت بلیط هواپیما کرمان به کیش خود اقدام نمایید. و سفری آسوده خاطر و به یادماندنی برای خود و همراهانتان رقم بزنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *