بازار وکیل

بازار وکیل شیراز

بازار وکیل یکی از جاذبه های باستانی شیراز است؛ که مطمئنا از دیدن آن لذت خواهید برد. یک نکته مهم در مورد این بازار این است که میتوانید کالاهای با کیفیت را با قیمت مناسب خریداری نمایید. ساختار شگفت انگیز این بازار الهام گرفته از معماری صفوی است.

آدرس بازار وکیل

آدرس بازار وکیل شیراز

بازار وکیل که از جمله دیدنی های منحصر به فرد در کشورمان محسوب می شود در مرکز شهر شیراز واقع است شما می توانید به میدان شهدا بروید و از آنجا بعد از دیدن مسجد و حمام وکیل که در مجاورت بازار است وارد بازار شوید.

تاریخچه بازار وکیل

تاریخچه بازار وکیل شیراز

شیراز مدتهاست به عنوان یکی از شهرهای مهم ایران شناخته می شود. بازار وکیل قلب تپنده ی این شهر محسوب می شود و از گذشته تا اکنون بازرگانان برای تبادل کالاهای خود به این بازار رفت و آمد می کنند. بازار وکیل در سال 1972 در فهرست میراث ملی ایران به ثبت رسید.

معماری بازار وکیل

معماری بازار وکیل شیراز

اولین عاملی که توجه همه را به این بازار جلب می کند متراژ بالای آن که معادل 21840 متر مربع  می باشد که این بازار را به یک مجموعه بزرگ تبدیل کرده است. احداث این بنا توسط بهترین معماران عصر خود صورت گرفته  و برگرفته از معماری صفوی است.مصالحی که در بازار وکیل بکار رفته آجر و گچ و آهک می باشد.

این بنا بر روی ستونهای سخت از جنس سنگ بنا نهاده شده که در دهه های مختلف در برابر زلزله مقاومت کرده است. مانند هر بازار سنتی دیگر بازار وکیل نیز دارای بخش های مختلفی مانند بازار بزازها، بازار مسگرها و بازار شیشه ای می باشد. ویژگی خاص این بنا سقف بلند آن است که به ارتفاع 10 متر می رسد.

در بالای هر حجره حفره ای کوچک وجود دارد که به عنوان تهویه هوا عمل می کند و هوای داخل حجره را متعادل نگه می دارد. مسئله ی مهم دیگر این است که بازار در سطح پایین تری از سطح زمین واقع شده است و باید 6 پله پایین بیاید تا وارد بازار شوید.از دیگر خصوصیات بارز آن میتوان به  دو راهروی شمالی_جنوبی و شرقی _ غربی اشاره کرد که مانند صلیبی یکدیگر را قطع کرده اند که در تقاطع آن دو “چهارسوق” واقع شده است.

زمان بازدید از بازار وکیل

زمان بازدید از بازار وکیل شیراز

مانند هر بازار سنتی دیگر کالاهای فراوانی برای فروش در این بازار موجود است و قیمت کالاها بسیار مقرون به صرفه می باشد مسافران میتوانند با خرید بلیط هواپیما چارتر شیراز پس از استراحتی کوتاه به این بازار جذاب و دیدنی بیایند و از عصاره گیاهی شکوفه پرتغال آن که پیشنهاد غیرقابل مقاومتی برای هر مشتری است بهره ببرند.در ایام نوروز بازار وکیل تا نیمه های شب باز می باشد. اما در بقیه روزهای سال فقط تا ساعت 5 عصر میتوان به بازار رفت.

رستوران های نزدیک بازار وکیل

رستورانهای نزدیک بازار وکیل

رستوران سنتی وکیل ، رستوران سرای مهر ، رستوران شرزه و کافی شاپهای مختلفی  مانند رویال و خانه شعرانزدیک این بازار هستند که مسافرانی که بلیط هواپیما اهواز به شیراز و بلیط هواپیما شیراز به اهواز را تهیه کرده اند میتوانند با اطمینان خاطر به این رستوران ها و کافی شاپ ها رفته و از غذاهای سنتی شیراز و انواع نوشیدنی ها و دم نوش ها بهره ببرند.

هتلها و اقامتگاههای نزدیک بازار وکیل

هتلهای نزدیک بازار وکیل

هتل ارگ ، هتل گلشن ، خانه سنتی راز و خانه سنتی پرهامی از جمله هتلها و اقامتگاهای نزدیک به بازار وکیل می باشند که مسافران با توجه به میزان هزینه ای که برای اقامت خود در نظر گرفته اند می توانند انتخابی مناسب برای خود و همراهانشان داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *