باغ ارم باغ سروهای بلند

باغ ارم شیراز

این باغ همانند دیگر باغ های شیراز از عطر بهار نارنج لبریز است . یک استخر دوست داشتنی در مرکز باغ قرار دارد. و یک کاخ با شکوه نیز در نزدیک استخر بنا شده است. و تنها چیزی که در سرراسر باغ میبینید گل است .

بیایید به این باغ که گویی قطعه ای از بهشت است نگاهی دقیق تر بیاندازیم ؛ لازم به ذکر است که  باغ ارم و هشت یاغ  دیگر ایرانی از میراث های جهانی ثبت شده در یونسکو  به شمار می روند.

تاریخچه باغ ارم

تاریخچه باغ ارم شیراز

هیچکس دقیق نمی داند که این باغ به دستور چه کسی ساخته شده است. روایاتی وجود دارد که یکی از روسای قبایل قشقایی دستور داده تا این باغ را در اواسط قرن سیزدهم میلادی بنا کنند .

حداقل به مدت 75 سال روسای قبایل قشقایی صاحبان این ملک بوده اند. پس از آن فرح پهلوی این کاخ را خریداری کرد و آن را به دانشگاه شیراز داد .

در حال حاضر باغ  گیاه شناسی آن تحت اختیار دانشکده کشاورزی است و ساختمان باغ تحت اختیار دانشگاه حقوق شیراز می باشد. همچنین باغ گیاه شناسی که اشاره شد برای بازدید عموم آزاد است.

دیدنی های باغ ارم

دیدنی های باغ ارم شیراز

قدم زدن در میان درختان بلند در حالی که نسیم خنک را روی پوستتان لمس می کنید و همچنین آب را که از رودی در کنارتان عبور میکند؛ با تمام وجود احساس می کنید  برای هر بیننده ای جذاب است.

مشامتان با عطر چندین گل همزمان پر می شود و گونه های مختلفی از گیاهان و درختان سراسر دنیا را در آنجا می توانید ببینید.

بلند ترین درخت در شیراز که ارتفاع آن به 75 متر میرشد نیز در باغ ارم کاشته شده و دیدن آن خالی از لطف نیست. در قسمتهای مختلف باغ می توانید گیاهان تزیینی و درختان با گل های زیبا مانند : یاس زرد ، گل گوجه فرنگی ، گل  هلو ، گل طاووس و شکوفه های ژاپنی را مشاهده کنید.

همچنین درختان میوه فراوانی نیز در این باغ وجود دارد. با این حال یکی از بهترین بخشهای این باغ ، گیاه شناسی بخش گل رز آن می باشد.

بیش از 200 گونه گل سرخ  که  در ایران و همچنین خاورمیانه کمیابند ، در این قسمت موجود است. که نظر بسیاری از گردشگران را به سوی خود جلب می کند. با اطلاع از قیمت بلیط پرواز شیراز در زمان های مختلف می توانید بهترین زمان را برای سفر خود انتخاب کنید.

در حین بازدید از باغ ارم می توانید با لباس های محلی موجود در غرفه های آنجا عکس یادگاری بگیرید . همچنین یک مغازه خرید هدایا در حیاط این مجموعه وجود دارد که میتوانید سوغات و یا صنایع دستی شیراز را تهیه نمایید. اگر در تابستان به این مکان سر میزنید فالوده شیرازی را  فراموش نکنید.

 

معماری باغ ارم

معماری باغ ارم شیراز

باغ ارم در یک فضای مربع بزرگ ساخته شده است. تغییرات زیادی در طول تاریخ در این منطقه رخ داده است. اما اکنون حدود 110318 متر مربع را در برگرفته است. یکی از مشکلات ساخت این باغ شیب تند زمین آن است که با استفاده از پله حل شد.

اگر از نزدیک به قوس ساختمان  وسط باغ نگاه کنید می توانید نقاشی های روی کاشی ها را مشاهده کنید . این ساختمان در سه طبقه در اواسط دوره قاجار ساخته شد. همچنین ، یک موزه سنگهای قیمتی در داخل این بنا وجود دارد که بسیاری از بازدید کنندگان را شگفت زده می کند.

موقعیت مکانی باغ ارم

موقعیت مکانی باغ ارم شیراز

باغ ارم در یکی از بهترین محله های شیراز واقع شده و فاصله کمی تا مرکز شهر دارد. پس از بازدید از این باغ  زیبا و دلفریب ، می توان از دیگر جاذبه های نزدیک  آن  همانند  باغ عفیف آباد و دروازه قرآن هم  بازدید کرد.

رستوران های نزدیک باغ ارم

رستوران های نزدیک باغ ارم شیراز

از جمله رستوران های نزدیک این باغ که غذاهای با کیفیت و لذیذ ایرانی و  همچنین فست فود  را سرو می کنند می توان به رستوران بهاران ، رستوران روته ، رستوران ایتالیایی بل پارسی اشاره کرد.

هتل های نزدیک باغ ارم

هتل-های-نزدیک-باغ-ارم شیراز

اگر به دنبال اقامتگاهی در نزدیکی باغ ارم هستید گزینه های زیر می توانند برایتان مفید باشند. هتل هما ، هتل پارس ، هتل بین المللی ستارگان که با توجه به بودجه مسافر هر کدام را می توان انتخاب نمود. هنگاهی که برای خرید بلیط هواپیما رشت به شیراز و بلیط هواپیما شیراز به رشت به آژانس های هواپیمایی مراجعه می کنید ؛ همزمان می توانید از نرخ هتل ها نیز باخبر شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *