باغ جهان نما یک باغ دلپذیر باستانی

باغ جهان نما شیراز

باغ جهان نما یکی از باغ های بزرگ است  که در قرن سیزدهم قبل از میلاد مسیح ساخته شده . ناگفته نماند که بیشتر طرح های حاضر در آن در قرن هجدهم ساخته شده اند. ایجاد مجتمع جهان نما با طراحی  سنتی خود ، زیبایی و هارمونی این فضا را افزایش داده است. این باغ در خیابان حافظ قرار دارد و از رودخانه رکنی آباد تغذیه می شود.

ساختار باغ جهان نما

ساختار باغ جهان نما شیراز

در این باغ چهار راه وسیع با درختان سرو و درختان نارنج به چشم می خورد . در یکی از راهها یک طناب بلند کشیده شده که دارای 64 چشمه می باشد و تقریبا تا دیوار باغ کشیده شده است .

در وسط باغ عمارتی هشت ضلعی ساخته شده که دارای چهار شاه نشین می باشد که در هر گوشه آن راهرویی نیز بنا نهاده شده است.

 همچنین نمای این عمارت از آجر ساخته شده است .  یک استخر مرمر هم از جمله زیبایی هایی است  که در باغ وجود دارد . این عمارت در حال حاضر به عنوان موزه فعالیت می کند. این باغ  در کل یک طرح هندسی عظیم با گلهای رنگارنگ است.

در این باغ چند هشت به چشم می خورد؟

در این باغ چند هشت به چشم می خورد

در هر مسیر هشت سرو ، هشت بخش که با طناب محصور شده و هشت فواره به چشم می خورد ؛ که از جمله شگفتی های این مجموعه بشمار می رود.

چه چیزی در این باغ قابل توجه است؟

چه چیزی در باغ جهان نما قابل توجه است؟

در فروردین ماه هوا سرشار از رایحه شکوفه های نارنج است . بر فراز سروها ، منظره ای خارق العاده از کوههای صخره ای زاگرس به چشم می خورد. درختان سرو ،کاجهای قدیمی ، مرکبات در باغ جهان نما زیبایی آن را دو چندان می کند.

همانطور که در بالا هم اشاره شد مجتمع جهان نما با طراحی  سنتی خود زیبایی این باغ را دوچندان کرده و قطعا به صنعت گردشگری شیراز کمک فراوانی می کند . شما می توانید قیمت بلیط پرواز شیراز را از آژانس های هواپیمایی و گردشگری شهر خود جویا شوید.

در قسمت شرقی این باغ  می توان به سمت  دروازه قرآن و  موزه هفت تنان رفت. در زمان سلطنت آل مظفر این باغ بسیار سرسبز بود که بارها در اشعار حافظ هم آمده است.

باغ جهان نما از نگاهی دیگر

باغ جهان نما شیراز از نگاهی دیگر

یکی از تاریخ دانان عرب در کتاب خود این باغ را ” زینت الدنیا ” نامید که به معنای زینت جهان است.

در زمان سلطنت تیمور گورکانی ، این باغ مورد علاقه وی قرار گرفت که مشابه همین باغ را در زادگاه خویش سمرقند تاسیس کرد و نام آن را جهان نما نامید.

نوسازی باغ جهان نما

بازسازی باغ جهان نما شیراز

این باغ با اهمیت در زمان سلسله صفوی وجود داشت که بعد از انقراض آنها ، تقریبا ویران شد . در زمان سلطنت کریم خان زند این باغ نوسازی شد و آنها در آن یک عمارت بنا نهادند و همچنین باغ را محصور کردند. و مزارعی را در اطرافش ساختند . این باغ دردوره قاجار میزبان مهمانان دولتی بود. پس از جویا شدن از نرخ بلیط هواپیما ساری به شیراز و بلیط هواپیما شیراز به ساری اقدام به خرید آن کنید و به شیراز سفری خاطره انگیز داشته باشید و از باغ جهان نما دیدن کنید.

رستوران های نزدیک باغ جهان نما

رستوران های نزدیک باغ جهان نما شیراز

رستوران هفت خان یک رستوران دیدنی در فاصله 500 متری باغ جهان نما است . غذای مرغوب و معماری بی نظیر و شگفت انگیز هم دارد . همچنین کلبه برگر شیراز نیز تنها 100 متر با باغ فاصله دارد .

هتل های نزدیک باغ جهان نما

هتل های نزدیک باغ جهان نما شیراز

یکی از دغدغه های هر مسافر اینست که وقتی به مقصد می رسد در جایی اقامت داشته باشد . شیراز از جمله شهرهایی است که هتل های فراوانی با خدمات و قیمت های مختلفی دارد از جمله آنها می توان به هتل پارک سعدی دقیقا جلوی باغ جهان نما قرار دارد. هتل پرسپولیس ، هتل اطلس ، هتل رویال شیراز نیز در همان نزدیکی قرار دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *