باغ دلگشا ، باغ شکوفه های نارنجی

شهر شیراز به عنوان شهر باغ های زیبا شناخته می شود. یکی از باغ های شگفت انگیز و قدیمی آن باغ دلگشا می باشد . اگر در فروردین ماه از این باغ دیدن کنید ، عطر دلپذیر شکوفه های تازه پرتغال و نارنج را با تمام وجود لمس خواهید کرد زیرا این باغ پر از درختان نارنج ترش است. این باغ در سال 2002 در فهرست میراث ملی ایران به ثبت رسید.

موقعیت مکانی باغ دلگشا

موقعیت مکانی باغ دلگشا شیراز

این باغ در قسمت شمال شرقی شیراز و در مجاورت آرامگاه سعدی قرار دارد. از دیگر جاذبه های نزدیک به آن می توان دروازه قرآن ، شاه چراغ ،مقبره خواجو کرمان و حافظیه را نام برد.

تاریخچه باغ دلگشا

تاریخچه باغ دلگشا شیراز

این باغ در دوره ساسانی و قبل از ظهور اسلام ساخته شده و همچنین در زمان صفویه و افشاریه نیز یک مکان تفریحی عالی محسوب می شد.

بدترین زمانی که این باغ دچار خساراتی شد در اواخر حکومت افشاریه و  آغاز حکومت زندیه بود. اما توسط پادشاه سخاوتمند ایران ، کریم خان زند تعمیر و نوسازی شد .

در دوره قاجار نیز بناهایی در این باغ ساخته شد و تمامی افرادی که در آن دوران زندگی می کردند سعی بر زنده نگهداشتن این باغ زیبا داشتند .

ساختار باغ دلگشا

ساختار باغ دلگشا شیراز

در مسیر وسط این باغ یک جریان کوچک آبی به چشم می خورد. و یک حوضچه تقریبا بزرگ در مقابل عمارت دیده می شود که در اطراف عمارت نیز درختان بلند و زیبایی سر برآسمان افراشته اند.

مساحت باغ دلگشا 7.5 هکتار است و قالب درختان کاشته شده در آن درخت نارنج ترش است که بوی سرمست کننده آن در فروردین ماه بسیار قابل توجه است.

عمارت باغ دلگشا دارای سه طبقه  و یک ایوان با دو ستون سنگی می باشد. سقف های چوبی آن توجه تماشاگران را به خود جلب کرده است. این عمارت دارای دو ورودی اصلی و همچنین یک سالن با شکوه  با چهار اتاق است .

با توجه به سلیقه ساکنانش در دوران مختلف به آن ترکیباتی اضافه شده که این تغییرات شامل برش های آیینه ای و تزیینات سقفی و نقاشی هایی با طرح گلهاست.

موزه ای در باغ دلگشا

موزه ای در باغ دلگشا شیراز

در داخل عمارت موزه ای وجود دارد که علاوه بر لذت بردن از زیبایی های باغ می توانید به بازدید از اشیاء باستانی این موزه بپردازید.

مجموعه ای سکه های قدیمی دوران پهلوی ، قرآن دوره سلجوقی که برروی پوست یک آهو نوشته شده است ؛ لباس ، فرش ، ظروف ، تمبر ، کبریت ، دوچرخه قدیمی و نقشه ایران در دوره های مختلف نظر شما را حتما جلب خواهد کرد.

به گفته اکثر گردشگران مجموعه رادیوهای این موزه از همه دیدنی تر است ؛ 50 رادیو در این بخش جمع آوری شده که نشان دهنده سطح متفاوتی از فناوری در دوره های مختلف تاریخ  است . در کمال ناباوری رادیویی در این مجموعه به چشم میخورد که از روغن به جای باطری یا برق برای راه اندازی آن استفاده میشده است.

شما و هر مسافری که علاقه مند است تاریخ ایران را بشناسد می تواند پس از تهیه بلیط هواپیما لحظه آخری شیراز و با خاطری آسوده به این شهر سفر کند و از جاذبه های آن لذت ببرد.

بهترین زمان بازدید از باغ دلگشا

بهترین زمان بازدید از باغ دلگشا شیراز

به طور کلی ، ایده آل ترین زمان برای بازدید از جاذبه های شیراز فروردین ماه و اوایل اردیبهشت است ، که  شکوفه های بهار نارنج پدیدار می شوند و بوی دلپذیر آنها فضای شهر را پر می کند. ساعات بازدید از باغ دلگشا در بهار و تابستان 8:00 تا 23:00 و پاییز و زمستان 8:00 تا 22:00 می باشد.

رستوران های نزدیک باغ دلگشا

رستوزان های نزدیک باغ دلگشا شیراز

پس از آن که از جاذبه های دیدنی این باغ دیدن کردید می توانید برای صرف نهار و یا شام و یا نوشیدن یک فنجان قهوه  به رستورانها و کافی شاپ های  نزدیک آنجا بروید که می توان به رستوران فست فود منیره و کافه آرامیس اشاره کرد.

هتل های نزدیک باغ دلگشا

هتل های نزدیک باغ دلگشا شیراز

مسافران می توانند همانطور که از سایتهای فروش آنلاین ، قیمت بلیط هواپیما چابهار به شیراز و بلیط هواپیما شیراز به چابهار خود را چک می کنند ، برای اقامت خود نیز اقدام کنند از جمله هتل های نزدیک به باغ دلگشا می توان به هتل آناهیتا ، هتل بزرگ شیراز ، هتل پرسپولیس ، هتل ارم ، هتل اطلس ، هتل رویال شیراز و هتل ارگ را نام برد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *