باغ دولت آباد ، بلند ترین بادگیر جهان

آَنایی با باغ دولت آباد ، بلند ترین بادگیر جهان

یکی از 9 باغ ایرانی که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده، باغ دولت آباد است. بلندترین بادگیر خشتی جهان در مرکز این باغ ساخته شده است و آن را به یک قطب گردشگری بسیار منحصر به فرد تبدیل کرده است.

موقعیت مکانی باغ دولت آباد

آَنایی با موقعیت مکانی باغ دولت آباد
درب اصلی باغ دولت آباد در خیابان شهید رجایی و درب دیگر آن از سمت بلوار دولت آباد باز می شود. برای رفتن به باغ دولت آباد باید به خیابان شهید رجایی، محله چهار منار و سپس به کوچه فردوسی بروید. همچنین می توانید از سایر جاذبه های نزدیک به این باغ نیز دیدن کنید؛ خانه لاری ها، زندان اسکندر و مجموعه امیر چخماق برخی از این جاذبه ها هستند. از دیگر جاذبه های دیدنی این شهر که می توانید در طی سفر و خرید بلیط سیستمی هواپیما یزد از آن دیدن کنید؛ می توان به دخمه زرتشتیان (برج های سکوت)، مقبره سید رکن الدین، برج ساعت مارکار و آتشکده زرتشت اشاره کرد.

تاریخچه باغ دولت آباد

آشنایی با تاریخچه باغ دولت آباد
محمدتقی خان بافقی، حاکم یزد در اواخر مدت افشاریه، این باغ را به عنوان محل اقامت شاهرخ میرزا و کریم خان زند تأسیس کرد. این باغ و عمارت داخلش بسیار دیدنی و مشهور است و می توان از باغ دولت آباد به عنوان مقر حکومت سلسله ی افشاریه و زندیه یاد کرد. این باغ دارای قدمتی حدود 260 سال است.

درخنان سربه فلک کشیده و متراکم آن عمارت را از دید افراد بیرون پنهان نگه داشته است. تا قبل از دوره قاجار این باغ در حومه ی شهر قرار داشت، اما پس از گسترش شهر، در بخشی از بافت شهر قرار گرفت؛ و با تحولات انجام شده در دوران پهلوی در موقعیت مکانی مرکز شهر واقع شد. باغ دولت آباد پس از مدتی و عدم رسیدگی تقریبا به ویرانه ای تبدیل شد. در  طول سالهای 1985 تا 1969 وزارت فرهنگ و هنر این باغ را اجاره کرد و در جهت حفظ میراث ملی تعمیرات و بازسازی در آن انجام داد.

معماری باغ دولت آباد

آشنایی با معماری باغ دولت آباد
معماری باغ دولت آباد، نمونه ای ناب از معماری ایرانی است. در گذشته این باغ کارکرد مسکونی و حکومی داشته است. این عمارت شامل چهار ساختمان اصلی در داخل بود که تنها سه مورد از آنها طی سالها باقی مانده است. این باغ از دو قسمت کلی اندرونی و بیرونی (جلوخان) تشکیل شده است. گردهمایی های دولتی، برنامه های ورزشی و جلسات دولتی همه در باغ خارجی برگزار می شد و باغ داخلی بخش خصوصی و اقامتگاهی بوده است.

همچنین لازم به ذکر است که این دو قسمت خارجی و داخلی کاملاً جدا از هم ساخته شده اند و حتی برای نظارت از قسمت داخلی و کنترل آمد و شدها نگهبان و دربان تعیین می کردند. از نظر ساختاری، باغ دولت آباد را می توان نوع باغ-حیاط در نظر گرفت و بسیار شبیه به دو باغ در شیراز، باغ نرنجستان قوام و باغ هفت تنان است. شباهت این باغ ها به دلیل معماری آنهاست که ساختمانها و عمارتها در مرکز و توسط باغ احاطه شده است.بادگیر موجود در این باغ، با ارتفاع 33.8 متر درست رو به روی عمارت باغ است، و عنوان بلندترین بادگیر خشتی جهان را دارد.

رستوران های  نزدیک به باغ دولت آباد

آشنایی با رستوران های  نزدیک به باغ دولت آباد

رستوران ملی، کافه دولت آباد، رستوران الماس، رستوران انقلاب، رستوران برتر، سالن و رستوران باغ دولت آباد و رستوران هایی در نزدیکی باغ دولت آباد هستند که در آنها می توانید وعده های غذایی خوشمزه و نوشیدنی هایی مناسب میل کنید.

هتل های نزدیک به باغ دولت آباد

هتل لب خندق از هتل های نزدیک به باغ دولت آباد
اگر قصد دارید پس از خرید بلیط هواپیما مشهد به یزد و قبل از خرید بلیط هواپیما یزد به مشهد و در مدت اقامتتان در این شهر کویری زیبا، در نزدیکی باغ دولت آباد اقامت داشته باشید، می توانید هتل صفاییه (5 ستاره)، هتل موزه فهادان (هتل سنتی)، هتل ابریشم جاده (4 ستاره)، هتل ارگ جدید (5 ستاره)، هتل سنتی ولی (3 ستاره)، هتل سنتی فیروزه ( 3 ستاره)، هتل ملک التجار (4 ستاره) و یا هتل تاریخی لب خندق  (3 ستاره) را انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *