باغ موزه هفت تنان

شهر شیراز با جاذبه های گردشگری فراوان ، جزو شهر های دیدنی و توریست پذیر کشورمان محسوب میشود . از جمله جاذبه های این شهر کهن می توان به باغ هفت تنان اشاره کرد . در ادامه بیشتر این باغ را معرفی میکنیم.

درباره باغ هفت تنان

درباره-باغ-هفت-تنان شیراز

این باغ قبل از دوره زندیه ساخته شده است که بعدها عمارت آن به دستور کریم خان زند بنا نهاده شد. این باغ  یکی از باستانی ترین مکانهای تاریخی این شهر محسوب می شود. در گذشته مردم برای درخواست باران و یا عبادت به این مکان می رفتند. این باغ در ششم ژانویه 1932 با شماره ثبت 74 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید .

معماری باغ هفت تنان

معماری-باغ-هفتتنان شیراز

تالاری که بر روی دو ستون چوبی بنا نهاده شده از جمله دیدنی های این باغ است . بر روی طاق های فرعی آن پنج تصویر به چشم می خورد که بر روی گچ طراحی شده و از شاهکارهای نقاشی دوره زندیه بشمار می آید.

 این پنج تصویرر عبارتند از : دوریشی با تبرزین و کشکول ، چهره حضرت  موسی ، تصویر شیخ صنان ، مادر ترزا ، چهره حضرت ابراهیم وفرزندش اسماعیل و چهره شیخ جوان است.

در وسط باغ یک استخر بزرگ وجود داشته که توسط آب رکن آباد پر می شده است.

بازسازی باغ هفت تنان

بازسازی-باغ-هفت-تنان شیراز

این مجموعه توسط محمد باقر جهان میری که در سالهای 1336 و 1337 شمسی نقاش بود ؛ مرمت و بازسازی شد. شما نیز می توانید با اطلاع از نرخ بلیط ارزان هواپیما شیراز سفری خاطره انگیز به این شهر داشته باشید ؛ و از این باغ باستانی و با قدمت دیدن نمایید.

موزه سنگ باغ هفت تنان

موزه-سنگ-باغ-هفت-تنان شیراز

سنگ های موجود در این موزه وابسته به قرن 3 تا 11 هجری قمری است ؛ که با طرحهای مختلفی از جمله : کوفی ، ثلث ، نستعلیق ، دیوانی ،  تعلیق و… به زیبایی طراحی شده اند. که بسیاری از علاقه مندان به تاریخ را به سوی خود می کشاند. تمامی علاقه مندان به تاریخ ایران زمین می توانند با تهیه بلیط لحظه آخری پرواز بوشهر به شیراز و بلیط هواپیما شیراز به بوشهر، از تمامی آثار تاریخی شیراز بازدید به عمل آورند.

علت نامگذاری باغ هفت تنان

علت-نامگزاری-باغ-هفت-تنان شیراز

نام باغ به دلیل وجود هفت قبر که مربوط به هفت فرد خردمند که در آنجا به خاک سپرده شده اند نام گزاری شده که بعد ها کریم خان زند برایشان سنگهای بزرگ بدون نوشته ( به علت گمنام بودن این هفت تن ) نصب کرده است.

آدرس باغ هفت تنان

آدرس-باغ-هفت-تنان شیراز

این باغ در شمال مقبره حافظ و در نزدیکی کوه چهل مقام واقع شده است . اکثر گردشگرانی که به این شهر آمده اند. از این باغ خاطراتی تعریف کرده اند. خود مردم شیراز نیز به این باغ تعلق خاطر دارند و همانطور که قبلا هم گفته شد برای دعای باران و یا نیایش به این باغ می آیند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *