برج ساعت مارکار ؛ اولین برج ساعت در ایران

آشنایی با برج ساعت مارکار ؛ اولین برج ساعت در ایران

برج ساعت واقع در میدان وقت الساعت یا میدان ساعت یزد یکی از قدیمی ترین برج های ساعت در ایران و جهان است. طبق استناد به منابع تاریخی، برج ساعت مارکار اولین برج در نوع خود در ایران است. همچنین در سال 1999 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

موقعیت مکانی برج ساعت مارکار

آشنایی با موقعیت مکانی برج ساعت مارکار

برای دیدن این ساعت باشکوه، پس از خرید بلیط ارزان قیمت هواپیما یزد، باید به بلوار بسیج و تقاطع خیابان آیت الله کاشانی بروید. وقتی به میدان مارکار برسید، برج ساعت درست در مقابل شما خواهد بود. از آنجا که برج مارکار در یک میدان قرار گرفته است، چهار راه برای رسیدن به آن وجود دارد. بلوار منتظر قائم در جنوب غربی، جاده کاشانی در جنوب شرقی، بلوار بسیج در شمال شرقی و دهم فروردین در شمال غربی چهار مسیر متفاوت تا میدان مارکار است.
نکته جالب توجه این است که برج ساعت مارکار در مرکز ایران واقع شده است. دخمه زرتشتیان (برج های سكوت)، مقبره سید ركن الدین و آتشكده زرتشتیان برخی از جاذبه های اطراف هستند. حتماً برنامه خود را برای بازدید از  این جاذبه های جذاب اطراف سازماندهی کنید.

تاریخچه برج ساعت مارکار

آشنایی با تاریخچه برج ساعت مارکار

در سال 1934، شهرداری یزد تصمیم به ساخت بنایی به رسم یادبود شاعر مشهور ایرانی، حکیم ابوالقاسم فردوسی گرفت. این بنا نخستین بار در میدان پهلوی ساخته شده اما پس از مخالفت های صورت گرفته، آن بنا را ویران كرده و تصمیم به تغییر مکان گرفته شد. در سال 1936، مکان جدیدی (میدان مارکار) برای آن مشخص شد و پروژه ساخت و ساز به طور رسمی آغاز شد و شش سال طول کشید تا تکمیل شود. موتور این برج پس از گذشت 80 سال هنوز کاملا سالم است، و هفته ای یکبار کوک می شود. برای کوک کردن آن باید از راه پله‌های چوبی موجود در ساعت به بالای برج رفت.

این برج به احترام به سازنده هندی زرتشتی خود، “پشوتن‌جی دوسابایی مارکار” به مارکار معروف شد. او یک ثروتمند سخاوتمند بود که پول خود را برای ساخت مجموعه مارکار اختصاص داد، این مجموعه شامل یک مدرسه و یک پرورشگاه و همچنین یک ساعت می باشد.

ساختار برج ساعت مارکار

آشنایی با ساختار برج ساعت مارکار

برج ساعت مارکار یک ساختمان مربعی با 4 متر ارتفاع است. قسمت های مختلف ساعت عبارتند از: پایه، بدنه و سقف. با توجه به اندازه گیری های جغرافیایی، برج ساعت مارکار در مرکزی ترین نقطه در ایران است. شایعه‌ای در بین مردم یزد وجود دارد، مبنی بر اینکه مقداری طلا هنگام تخریب در برج پنهان شده است. اما هنوز هیچ مدرکی برای اثبات این موضوع وجود ندارد. برخی در مورد هزینه های نوسازی برج ساعت مارکار اظهاراتی بیان می کنند. آنها بر این باورند که هزینه های جاری با منبع پولی که پشوتان جی دوبابی مارکار به این ساختمان اختصاص داده است، پرداخت می شود. برخی از اشعار فردوسی بر روی بدنه برج ساعت مارکار حک شده است. مصرع آخر با بهره گیری از حروف ابجد و کاربرد عدد مرکب، تاریخ احداث بنای ساعت یعنی 1320 هجری شمسی را نشان می دهد.

رستوران های نزدیک به برج ساعت مارکار

آشنایی با رستوران های نزدیک به برج ساعت مارکار

رستوران ها زیادی دراطراف این برج برای انتخاب شما فراهم شده است. می توانید در رستوران شاطر عباس، رستوران گراند، رستوران شقایق، رستوران ساحل، رستوران میرو، هامیلا برگر، رستوران بهارستان و رستوران سنتی یزد ، غذاهای خوشمزه میل کنید.

هتل های نزدیک به برج ساعت مارکار

آشنایی با هتل های نزدیک به برج ساعت مارکار

اگر می خواهید پس از خرید بلیط هواپیما تهران به یزد و قبل از برگشت و رزرو بلیط هواپیما یزد به تهران در نزدیکی برج ساعت مارکار اقامت داشته باشید، طیف گسترده ای از هتل ها و اقامتگاه ها وجود دارد. هتل صفاییه (5 ستاره)، هتل سنتی ولی (3 ستاره)، هتل موزه فهادان (هتل سنتی)، هتل تاریخی لب خندق (3 ستاره)، هتل جاده ابریشم (4 ستاره)، هتل ارگ جدید (4 ستاره)، هتل سنتی فیروزه (3 ستاره)، مهمانخانه سنتی ستاره و هتل ملک التجار (4 ستاره) برخی از گزینه های پیش روی شما هستند. هر یک از این موارد را می توانید در آنی تیکت 24 اقدام به رزرو آنلاین کنید. ما 24 ساعت شبانه روز پاسخگوی شما هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *