برج سه گنبد

ارومیه پایتخت آذربایجان غربی، دهمین شهر پر جمعیت ایران و جز یکی از کلان شهرهای ایران محسوب می شود. این شهر بزرگ دارای جاذبه های گردشگری بی شماری می باشد. جاذبه هایی تاریخی و طبیعی بسیار این شهر آن را به یک مقصد گردشگری جذاب تبدیل کرده است.  برج سه گنبد یکی از بناهای معروف و مشهور این شهر می باشد، که گردشگران بسیاری با خرید بلیط هواپیما ارومیه و سفر به این شهر ازآن بازدید می کنند.

درباره برج سه گنبد

درباره برج سه گنبد چه می دانید؟

شواهد بیشماری نشان می دهد که این بنا در قرن ششم احداث شده است. یکی از این شواهد کتیبه ای در ورودی برج سه گنبد می باشد؛ در این کتیبه ی سنگی که به زبان کوفی می باشد در انتهای آن سال 580 قمری ذکر شده است، و در همین کتیبه آورده شده است که این بنا به دستور شیث قاطه المظفری، یکی از امیران سلجوقی ساخته شده است. آنطور که گفته می شود برج سه گنبد در سال 580 قمری توسط شخصی به نام ابومنصور ساخته شده است. این برج آجری مقبره امیران سلجوقی بوده است. در اطراف این برج مقبره افراد مشهور و ممتاز مشاهده خواهید کرد. برج سه گنبد با قدمتی حدود 800 سال در سال 1314 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت شده است.

معماری برج سه گنبد

آشنایی با معماری برج سه گنبد

معماری برج سه گنبد بسیار شبیه دیگر بناهای ساخته شده در دوران سلجوقی می باشد. می توانید با بازدید از این بنا با هنر معماری سلجوقیان بیشتر آشنا شوید. این آرامگاه استوانه ای ارتفاعی حدود 13 متر دارد و داخل آن، به صورت مربعی با سقفی گنبدی می باشد. مصالح به کار رفته در ساخت این برجج آجر و سنگ می باشد.

برج سه گنبد دارای دو طبقه و دو ورودی مجزا می باشد. طبقه ی اول این بنا سردابه می باشد که توسط پوششی قوس دار از طبقه ی دوم جدا می شود.  طبقه ی دوم آن که اتاق مقبره گفته می شود  دارای دری به ارتفاع 2.5 متر می باشد. فضای این اتاق به صورت مربع می باشد که با کمک هنر معماری دایره ای به نظر می رسد.  ویژگی جالب این برج سردر منحصر به فرد آن است که بر خلاف بناهایی که در آن دوره با هنر کاشی کاری تزیین می شدند، سازنده ی این بنا برای تزئین این برج از آجر و سنگهای قهوه ای درخشان استفاده کرده است.

موقعیت مکانی برج سه گنبد

آشنایی با موقعیت مکانی برج سه گنبد

این برج آجری در جنوب شرقی ارومیه و در خیابان استاد زرگر واقع شده است. بازدید از این برج همه روزه از ساعت 9 الی 19 امکان پذیر می باشد. کلیسای ننه مریم، خانه انصاری از جمله دیگر جاذبه های نزدیک به این برج تاریخی می باشند.

رستوران های نزدیک به برج سه گنبد

آشنایی با رستوران های نزدیک به برج سه گنبد

رستوران های زیادی در اطراف این برج دیدنی وجود دارد که پس از بازدید از آن می توانید برای صرف غذا به آنها مراجعه کنید. سفره خانه ریحون، رستوران فلامینگو، رستوران هیزم، رستوران هانی فراز، فست فود مون لایت، پیتزا کاکوتی برخی از این رستوران های نزدیک به برج سه گنبد می باشد.

هتل های نزدیک به برج سه گنبد

آشنایی با هتل های نزدیک به برج سه گنبد

اگر پس از خرید بلیط هواپیما تهران به ارومیه و بلیط هواپیما ارومیه به تهران قصد اقامت در این شهر زیبا و تاریخی را دارید، برای دسترسی راحت به برج سه گنبد می توانید هتل دریا، هتل آپارتمان بهار، هتل جهانگردی ارومیه، هتل مروارید، هتل ارگ و یا هتل بین الملی پارک را انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *