برج قربان

برج قربان همدان

این برج تاریخی قرن هفتم و هشتم هجری قمری در یکی از محله های قدیمی شهر واقع شده است. برج قربان در سال 1354 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این برج برای دوستداران تاریخ یک جاذبه ی گردشگری جذاب محسوب می شود؛ که پس از خرید بلیط هواپیما همدان از آن دیدن می کنند.

تاریخچه ی برج قربان

آشنایی با تاریخچه ی برج قربان

در مورد سال ساخت و سازنده ی این بنا هیچ گونه مستندات تاریخی وجود ندارد؛ اما این بنا را به قرن هفتم و یا هشتم هجری نسبت داده اند. گویا این بنا باقیمانده یک مجموعه ی بزرگ شامل مدرسه، مسجد، کتابخانه، خانقاه و … بوده است؛ که امروز تنها قسمت برج از آن باقیمانده است. برای نامگذاری این بنا نظرات مختلفی وجود دارد. گویا در اواخر دوره ی صفویه، در پی  شورش افغان ها، فردی به نام قربان در این محل به محافظت از مردم و مقابله با افغان ها پرداخته است. برخی می گویند که مردم در روزی معین شتری در آنجا قربانی می کردند. نظری دیگر است که می گوید سازنده ی این بنا قربان نام داشته است. این بنا مدفن شیخ السلام حسن بن عطار حافظ ابو العلاء همدانی و جمعی از امرای سلجوقی می باشد.

معماری برج قربان

آشنایی با معماری برج قربان

برج قربان با نمای آجری، بروی یک پی سنگی بنا شده است. این برج 12 ضلع دارد که هر کدام از این اظلاع 2 متر عرض دارد. داخل هر ضلع در نمای بیرونی طاق نما هایی از نوع طاق نمای جناغی به کار رفته است. بروی این بنا گنبد مخروطی را مشاهده خواهید کرد که حدود 9 متر ارتفاع دارد. این برج از لحاظ تزئینات بسیار ساده می باشد. داخل بنا نیز بسیار ساده و بدون تزیین می باشد، و شاید تنها قاب های چوبی داخل را می توان به عنوان تزئین به حساب آورد. کف مقبره هم با آجر پوشانده شده است. در زیر برج سردابی قرار دارد که ورودی آن  در سمت شمال غربی بنا می باشد. این مدخل در طی عملیات مرمت در سال 1312 هجری شمسی پیدا شد. داخل این سرداب نیز همانند فسمت های دیگر بنا کاملا ساده و بدون هیچگونه تزئینات خاصی می باشد.

موقعیت مکانی برج قربان

آشنایی با موقعیت مکانی برج قربان

برج تاریخی قربان در محله ی زندی شهر همدان و در فاسله ی کمی از حاشیه ی جنوبی تپه مصلی، بین خیابان های طالقانی و مدنی قرار گرفته است. گورستان پارتی، مجسمه شیر سنگی، رصد خانه ابن صلاح همدانی، کلیسایس آنجلی و آرامگاه ابوعلی سینا از جاذبه های گردشگری نزدیک به این آثار تاریخی کهن می باشد.

رستوران های نزدیک به برج قربان

رستوران های نزدیک به برج قربان همدان

در نزدیکی برج قربان رستوران و کافه های زیادی را مشاهده خواهید کردید. کافه دوچرخه، کافه متسو، کافه بامبو و رستوران ته چین، رستوران ایتالیایی دلژین و رستوران آریاییان از جمله ی این رستوران ها هستند.

هتل های نزدیک به برج قربان

هتل های نزدیک به برج قربان همدان

اگر پس از خرید بلیط هواپیما کیش به همدان و بلیط هواپیما همدان به کیش، به دنبال یک هتل لوکس و نزدیک به این برج هستید، هتل چهار ستاره پارسیان بوعلی یک انتخاب مناسب برایتان خواهد بود. هتل آرین نیز در فاصله ی نزدیک به این برج با قیمت مناسب تر، می توانید رزرو کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *