برج و باروها

آشنایی با برج و باروهای یزد

یزد یکی از قدیمی ترین شهرهای ایران است که کارشناسان قدمت آن را به دوران یزدگرد دوم ساسانی نسبت داده اند. نام قدیم این شهر کِثه می باشد. در تمدن شهر نشینی قدیم احداث حصار، قلعه، برج و دروازه در اطراف شهر به دلیل در امان ماندن از هجوم و حملات دشمن بسیارحائز اهمیت بوده است. شهر یزد نیز از این امر مستثنی نبوده است. برج و باروهای یزد دارای قدمتی بسیار طولانی است و در سال 1352 در فهرست آثارملی ایران به ثبت رسیده است.

موقعیت مکانی برج و باروها

شآشنایی با موقعیت مکانی برج و باروها

برای بازدید از این برج و باروهای یزد پس از خرید بلیط چارتر هواپیما یزد باید به خیابان گل سرخ بروید. این اثر تاریخی در خیابان های گل سرخ، امام خمینی، محلات مالمیر، لبخند واقع شده است. در خیابان گل سرخ جاذبه های گردشگری زیادی مثل بقعه، مسجد، بازار و آب انبار برای بازدید وجود دارد.

تاریخچه برج و باروها

تاریخچه برج و باروهای یزد

برج و باروهای یزد دارای قدمتی بسیار طولانی و مربوط به سلسله دیلمیان- اتابکان است. شکل حصار اولیه یزد به صورت گرد و دایره ای شکل بوده است. این بارو توسط چهار سرهنگ “امیر عضدالدین علاءالدوله ابوجعفر کاکویه” در سال 432 هجری قمری ساخته شده است. این حصار یزد، دارای ۴ دروازه قطریان(دروازه شاهی)، کوشک‌ نو، مهریجرد(مهریز) و دروازه کیا(حظیره) بوده است. در سال ۶۷۳ هجری قمری بخش های زیادی از آن از بین رفته است.

در زمان حکومت اتابک یوسف ‌شاه بن طغیان  مطروف به ” طغی شاه” ، بین سالهای 658 الی 714 هجری قمری، به مرمت و بازسازی حصار ویران شده ی شهر پرداخت. پس از او امیر مبارزالدین در سال 747 هجری قمری تعدادی از محلات که خارج از حصار واقع شده بودند، به محدوده ی شهر اضافه کرد و از دروازه قطریان( دروازه شاهی) تا دروازه مادر امیر، بارویى جدید کشید و یک خندق نیز حفر کرد.

این حصار جدید؛ شامل ۷ دروازه مهریجرد، مادر امیر، ایلچى‌ خانه، قطریان، کوشک ‌نو، سعادت و نو بود. امیر مبارزالدین همچنین حدود ۹۰ برج‌ با ۲۰ حفاظ نیز ساخت و کم کم، مساحت شهر را به دو برابر مساحت اولیه اش رسانید. درسال 1326 هجری قمری نیز این حصار برای آخرین بار توسط شاهزاده محمد ولی میرزا مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت.

هم اکنون قسمت های محدودی از این برج و باروی عظیم به جا مانده است. قسمتی از برج و باروهای مقابل مقبره سید گل سرخ، نزدیک باغ گندم، محله لب خندق و دیوار برج ‌هاى حدود فهادان و مالمیر، خیابان فرمانداری، شاهزاده فاضل و دروازه شاهی را می توانید پس از خرید بلیط هواپیما بیرجند به یزد مشاهده کنید.

رستوران های نزدیک به برج وباروها

رستوران های نزدیک به برج وباروهای یزد

برای صرف غذا در نزدیکی این اثر تاریخی می توانید رستوران سنتی ادیب الممالک، رستوران مارکوپولو، رستوران ملک التجار و یا رستوران سنتی والی را انتخاب کنید.

هتل های نزدیک به برج و باروها

هتل های نزدیک به برج و باروهای یزد

قبل از خرید بلیط هواپیما یزد به بیرجند بهتر است چند روزی در این شهر اقامت داشته باشید و از جاذبه های گردشگری بیشمار آن دیدن کنید. برای تجربه ی یک اقامت راحت و به یادماندنی در نزدیکی این برج و باروهای تاریخی می توانید هتل سنتی والی، هتل سنتی اورینت، هتل آنتیک ملک التجار و یا هتل جاده ابریشم را رزرو کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *