بندر انزلی شهری جذاب و پر جنب و جوش

بندر انزلی شهری جذاب و پر جنب و جوش استان گیلان

بندر انزلی شهری در قسمت غربی استان گیلان است. این شهر زیبا شهر سقف های شیروانی رنگی، کشتی های جذاب در سایز های مختلف، آب و هوای دلپذیر و مرغان دریایی است. بندر انزلی حدود 40 کیلومتر با شهر رشت، مرکز استان فاصله دارد. در طی سرشماری های انجام شده، جمعیت این شهر 150 هزار نفر تخمین زده شده است. از این رو، دومین شهر پرجمعیت استان گیلان بعد از رشت به شمار می آید.

بندرانزلی از نظر تجارت و گردشگری برای ایران از اهمیت ویژه ای برخوردار است. این شهر دارای آب و هوای معتدل و مرطوب است و یکی از باران ترین شهرهای ایران است. یکی از القاب منتسب به آن “شهر باران” است. همچنین دارای القابی مانند “شهر نیلوفرهای آبی ” و “دروازه ایران و اروپا” نیز است.

موقعیت مکانی بندر انزلی

آشنایی با موقعیت مکانی بندر انزلی

بندر انزلی در جنوب دریای خزر، شمال شهرستان صومعه سرا، شرق شهر رضوانشهر و غرب شهر رشت واقع شده است. با خرید بلیط هواپیما رشت و سپس با استفاده از اتوبوس یا تاکسی و طی کردنی مسافتی حدود 40 کیلومتر به این شهر خواهید رسید.

اهمیت بندر انزلی

اهمیت بندر انزلی به علت حمل و نقل

بندر انزلی قدیمی ترین و بزرگترین بندر دریای خزر است. از نظر حمل و نقل کالا، از طریق دریا دارای اهمیت بالایی می باشد. بندر انزلی در سال 1921 به عنوان بندر تجاری فعالیت خود را آغاز کرد. اولین کشتی که در این بندر پهلو گرفت، یک کشتی آلمانی بود. بعداً دو موج شکن غازیان و انزلی برای کاهش شدت امواج دریایی ساخته شده و ایمنی کشتی های ورودی و خروجی تأمین شده اند. این دو موج شکن نیز از دیدگاه گردشگری دارای اهمیت زیادی هستند. علاوه بر این، دو پل توسط مهندسان آلمانی و سوئدی برای اتصال بندر به میانه پشتچه و غازیان ساخته شده است.

حقایقی جالب درباره بندر انزلی

حقایقی جالب درباره بندر انزلی که نمی دانستید

مذهب اکثریت در بندر انزلی  اسلام و شیعه است. با این حال، تعداد قابل توجهی از مردم محلی مسیحی هستند. آنها مانند سایر افراد استان گیلان با گویش گیلکی صحبت می کنند. مردم بندرانزلی کارهای سنتی مانند ماهیگیری، برنج کاری و کشاورزی را انجام می دهند. پس از دریای خزر، تالاب انزلی پر بازدیدترین جاذبه این شهر است. این شهر دارای، تابستان گرم و مرطوب و زمستان معتدل است.

عادت های غذایی در بندر انزلی

 

برنج بخشی جدا نشدنی از غذاهای محلی است. برنج شمال با کیفیت ترین برنج در ایران و حتی در جهان می باشد. مردم گیلکی (مردم گیلان) برنج را با انواع مختلف ماهی شمال و خورش شمالی می خورند. همچنین جالب است بدانید که برخی از افراد محلی این غذای معطر و خوشبو را به تنهایی برای یک وعده غذایی تهیه می کنند. از محبوب ترین غذاهای بندر انزلی می توان به باقالاقاتوق، ترشی تره، میرزا قاسمی، الو مسما و سیر قلیه اشاره کرد.

حتما در مدت اقامتتان حداقل یکی از این غذاها را امتحان کنید و تا متوجه شید چرا غذای گیلاکی در ایران بسیار پرطرفدار و معروف است. در کنار این غذاها دورچین های بسیار خوشمزه مخصوص این استان نیز مانند، سیر ترشی (سیر به مدت 7 سال در سرکه نگهداری می شود تا سیاه رنگ شود)، بادمجان ترشی (بادمجانهای پر شده با سبزیجات معطر در سرکه)، شلغم ترشی (شلغم در سرکه)، خیارشور وهفت بیجار (سبزیجات مختلف در سرکه) سرو می شود.

پوشش محلی بندر انزلی

آشنایی با پوشش محلی بندر انزلی

لباس گیلکی زنان شامل پیراهن های بلند و جلیقه های کوتاه پولک دوزی شده و  دامن های شلیته و پر چین می باشد، که دارای نوارهای افقی رنگارنگ در پایین است. لباس های گیلکی آقایان شامل جلیقه، شلوار با دمپای تنگ و گیوه می باشد. در صورت تمایل می توانید این لباس ها را در بندر انزلی خریداری کنید. با این حال، باید بدانید که قیمت این لباس ها به طور قابل توجهی خیلی بالاتر از لباس های معمولی است.

سوغات بندر انزلی

معرفی سوغات بندر انزلی

بدون شک اولین سوغات بندر انزلی یا سایر شهرهای شمالی ماهی های خوش طعم شمالی است. علاوه بر این، سوغاتی های دیگر این شهر عبارتند از: زیتون، سیر، سبزیجات محلی، انواع مختلف ترشی و شیرینی هایی مانند کاکا، نباتی و حلوا عسلی. صنایع دستی قیمتی نیز در بازارهای محلی یافت می شود.

تاریخچه بندر انزلی

آشنایی باتاریخچه بندر انزلی

مردم انزلی پیروان وفادار، کوروش کبیر، اولین پادشاه سلسله هخامنشی بودند. بر این اساس، به نظر می رسد که آنها نام شهر  را از سرزمین انزان گرفته اند، شهری که گمان می رود مبدا قبرس، بزرگ است. همچنین گفته می شود که نام “انزلی” به معنای “بندر” یا “حوض” نیز می باشد. این شهر در طول تاریخ همواره بندر انزلی نامیده شده است مگر اینکه در دوره پهلوی، که پادشاهان پهلوی تصمیم گرفتند، نام این بندر را به بندر پهلوی تغییر دهند.

جاذبه های تفریحی بندر انزلی

معرفی جاذبه های تفریحی بندر انزلی

جاذبه های گردشگری بندر انزلی به جاذبه های تاریخی، طبیعی و تفریحی دسته بندی می شوند. مهمترین جاذبه ی آن ساحل دریای خزر و تالاب انزلی است. دریای خزر بزرگترین دریاچه جهان و تالاب بین المللی انزلی بزرگترین تالاب در جهان است. این جاذبه ها عبارتند از:

تالاب انزلی

تالاب انزلی در بندرانزلی

تالاب بین المللی انزلی محل زندگی بسیاری از پرندگان محلی و مهاجر است و در آنجا انواع مختلف موجودات دریایی تخم گذاری می کنند. این تالاب زیستگاه . 1000 گونه پرنده ، 50 گونه ماهی و 100 نوع گیاه دریایی وجود دارد. در این تالاب می توان فعالیت های سرگرمی مختلف مانند قایقرانی، ماهیگیری و شنا انجام داد.

بلوار ساحل انزلی

بلوار ساحل انزلی پارکی زیبا

بلوار ساحل انزلی یا پارک ساحلی انزلی یکی از قدیمی ترین جاذبه های گردشگی، تفریحی بندر انزلی است. این نخستین پارک در ایران با سبک روسی محسوب می شود. بوی درختان پرتقال هنگام ظهرها به ویژه در بهار و تابستان از ویژگی های آرامش بخش این پارک است.

حافظیه

حافظیه بندر انزلی

در نزدیکی بلوار ساحل انزلی  بنای تاریخی سفیدی ساخته شده است که شبیه به آرامگاه حافظ یا حافظیه در شیراز، استان فارس است. این بنا در سال 1932 به دستور شهرداری آن زمان و توسط مهندسان آلمانی ساخته شده است. این مکان قبلا محل برگزاری کنسرت ها بوده است؛ اما اکنون به محل برگزاری نمایشگاه های نقاشی و صنایع دستی تبدیل شده است.

پل های غازیان و انزلی

پل های غازیان و انزلی دو پل قدیمی

در گذشته، زمانی که غازیان و انزلی دو شهر جداگانه بودند، حمل و نقل و ارتباطات از طریق قایق صورت می گرفت. برای سهولت در حمل و نقل، پل انزلی و پل غازیان در سال 1935 ساخته شدند.

موزه نظامي

موزه نظامي بندر انزلی

رضاخان، بنیانگذار سلسله پهلوی، در سال 1929 دستور ساخت موزه نظامی را صادر کرد. مهندسان ایرانی این سازه شگفت انگیز را ساختند. این عمارت زیبا دارای پنجره های بزرگی است که از آنجا می توانید دریای خزر را تماشا کنید و یک باغ سبز در جنوب آن قرار دارد. آنچه در داخل این موزه مشاهده می کنید تسلیحات ارتش در یک طرف و برخی اشیاء ظریف هنری در سوی دیگر است. پارادوکس این دو دسته متفاوت یکی از ویژگی های جالب این موزه است

برج ساعت

برج ساعت انزلی

برج ساعت انزلی یکی دیگر از سازه های قدیمی بندر انزلی است. این بنا به دستور خسرو خان گنجی، یکی از حاکمان ناصر الدین شاه، پادشاه قاجار ساخته شد.

رستوران های بندرانزلی

آشنایی با رستوران های بندرانزلی

رستوران تی نان تی کباب، رستوران نیلوفر ابی، آشپزخانه آنیل، رستوران داروش، رستوران حاج مرتضی، پیتزا انزلی ، پیتزا دارکوب، کافه رستوران بارکاز، رستوران مروارید از رستوران های در بندر انزلی می باشند.

هتل های بندرانزلی

آشنایی با هتل های بندرانزلی

اگر دوست دارید پس از خرید بلیط هواپیما کیش به رشت و قبل از برگشت و خرید بلیط هواپیما رشت به کیش در هتلی لوکس در انزلی اقامت کنید، هتل بهشت تالاب، هتل سفید کنار و هتل دلفین را به شما پیشنهاد می کنیم. برای داشتن یک اقامت مناسبتر در انزلی، هتل 2 ستاره امیران و هتل 2 ستاره ایران را پیشنهاد می دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *